szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Jak zwiększyć wartość dzieła sztuki?

21.06.2021

Dla kolekcjonerów, Dla początkujących, Poradnik

Jest wiele czynników mających wpływ na wartość dzieła sztuki – choć niejednokrotnie przebieg aukcji sztuki wzbudza emocje, a ceny zaskakująco odbiegają od założonych estymacji, jest kilka ważnych elementów, które zdecydowanie powinny być wzięte pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie/sprzedaży pracy. Wyniki wszelkich podsumowań z ostatnich lat wyraźnie pokazują, że pod względem przychodów aukcji dzieł sztuki w Polsce najbardziej dochodową techniką jest malarstwo, zatem to właśnie na przykładzie prac malarskich przedstawimy tych kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę chcąc zwiększyć wartość pracy. 

jak zwiekszyc wartosc dziela sztuki

Katarzyna Chmiel, Forma fizyczna – przenikliwa, akryl na płótnie, 120 x 100 cm, 2021

Posługując się przykładem malarstwa młodego można przedstawić niezbędne elementy mające spore znaczenie dla każdego kolekcjonera, a także specjalisty zajmującego się wyceną pracy malarskiej – w pierwszej kolejności skupmy się na elementach czysto technicznych dotyczących obrazu. Technika wykonania, a także materiał mają znaczący wpływ na wycenę – prace wykonane na płycie lub innym  nietrwałym materiale mogą się spotkać ze złym odbiorem i zaniżoną ceną rynkową nie tylko ze względu na walor estetyczny, ale również na trudności w konserwacji pracy, które mogą się pojawić w przyszłości. Prace wykonane na dobrej jakości płótnie są znacznie lepiej odbierane – charakteryzują się trwałością, estetyką wykonania oraz dobrze rokują na przyszłość. Obecnie młoda sztuka cieszy się ogromną popularnością wśród prywatnych nabywców szukających wymarzonego obrazu do domu, firmy – materiał z którego obraz jest wykonany ma w tym przypadku znaczenie również ze względu na potencjalną chęć oprawienia przez nabywcę, zła jakość techniczna pracy znacznie ten proces utrudnia. Jeśli chodzi o technikę wykonania, to najlepiej postrzegane jest wciąż malarstwo olejne – klasyczna technika mistrzów. Obraz wykonany w tej technice dobrze rokuje, oczywiście przy zachowaniu odpowiedniej dbałości o pracę w przyszłości i przechowywaniu jej w sprzyjających warunkach. Pozostałe techniki pracy jak np. malarstwo akrylowe również spotyka się z dobrym odbiorem, technika ta daje możliwość szybkiej pracy w praktycznie każdych warunkach, technika olejna wymaga znacznie większych nakładów czasu i cierpliwości przy wykonywaniu obrazu oraz jest bardziej wymagająca technicznie, co też ma wpływ na wycenę – jest to również technika bardziej kosztowna, co ma również znaczący wpływ na wycenę, gdyż sam koszt materiałów oraz czasu wykonania pracy przez artystę się zwiększa – nawarstwione obrazy olejne wykonane dobrej jakości farbami potrafią schnąć miesiącami.

Kolejnym istotnym jest poruszany temat – choć oczywiście nie ma reguły dotyczącej wyceny na podstawie określonej tematyki, można łatwo zauważyć, że jak w każdej innej dziedzinie życia tak i w sztuce pojawiają się różnego rodzaju trendy – niesłabnącą popularnością cieszą się pejzaże, kompozycje abstrakcyjne, sceny przedstawieniowe ukazane zarówno w realistycznych ujęciach, jak i tych ekspresyjnych. 15 czerwca na aukcji młodej sztuki w warszawskiej Desie olejny obraz Bartłomieja Kotera przedstawiający w sposób swobodny paryski pejzaż miejski został sprzedany za 32 000 złotych. Wśród najbardziej dochodowych aukcji aktualnej sztuki można zobaczyć wyraźną dominację wymienionych tematów – portrety oraz postaci pojawiają się znacznie rzadziej, a jeśli tak to w sposób mocno interpretowany, odbiegający od założeń klasycznego akademizmu. 

W przypadku tematu istotne znaczenie ma oczywiście również sam artysta – w przypadku młodej sztuki mamy do czynienia z nazwiskami cieszącymi się już dużym uznaniem wśród kolekcjonerów jak np. Grzegorz Klimek czy Katarzyna Chmiel – liczne aukcje udowadniają, że artyści Ci cieszą się już renomą w środowisku. Ceny ich prac oscylują w chwili obecnej w okolicach 10 000 złotych, dla przykładu ostatnia praca Grzegorza Klimka Cyklista z 2021 roku osiągnęła kwotę sprzedaży 9 000 zł, natomiast obraz Forma fizyczna – przenikliwa Katarzyny Chmiel również z tego roku sprzedano za 13 000 złotych. Nazwisko artysty ma również znaczenie w przypadku samego podpisu – znacznie lepiej postrzegane są prace opatrzone podpisem z przodu, nieco mniejszą popularnością cieszą się sygnatury umieszczone z tyłu obrazu, lub obrazy całkowicie pozbawione jakiegokolwiek opisu – w przypadku uznanych malarzy nazwisko na przodzie pracy stanowi oczywiście prestiżowe potwierdzenie określonej twórczej marki, jednak warto również wspomnieć, że w chwili obecnej kiedy nagłaśniane są sprawy związane z wprowadzaniem w obieg rynkowy falsyfikatów warto zadbać o ten aspekt – można również zadbać o certyfikat potwierdzający autentyczność obrazu – elementy te zabezpieczają potencjalnego nabywcę przed nieprzyjemnościami w przyszłości, ale również dają możliwość podniesienia wartości pracy w kolejnych latach.

Jak zwiększyć wartość dzieła sztuki

Grzegorz Klimek, Cyklista, akryl na płótnie, 100 x 140 cm, 2021

Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku tak licznych prac znajdujących się obecnie w obiegu również styl danego malarza oraz ścieżka jego rozwoju artystycznego mają znaczenie dla nabywcy – liczni kolekcjonerzy śledzą karierę wybranego malarza, skupiają się na kolekcjonowaniu prac z wybranego okresu w jego twórczości, wykonanych w określonej technice lub prac będących cyklem – dlatego też tak duże znaczenie ma sam podpis na obrazie, jak i sama proweniencja pracy. Istotny jest fakt, czy malarz pozostaje aktywny wystawienniczo, być może uczestniczy w konkursach jak np. Bielska Jesień będąca najbardziej uznanym konkursem malarskim w Polsce – liczne wystawy, a także uznanie w środowisku malarskim podnosi prestiż danego malarza, a także tworzy niezbędną dokumentację dotyczącą jego twórczości – zdecydowana większość nabywców mając wybór między kilkoma obrazami wpisującymi się w ich estetyczne preferencje wybierze obraz artysty, o którym słyszeli i którego dorobek artystyczny jest dobrze udokumentowany.  Ważne zatem, aby zadbać o zachowanie wszelkiego dorobku artystycznego oraz informacji archiwalnych dotyczących wszelkich wydarzeń związanych z danym malarzem – jak już wyżej opisano udział w wystawach indywidualnych, ale również aktywność naukowa, udział w sympozjach malarskich, plenerach i oczywiście jak już było wspomniane udział w prestiżowych konkursach. Większość domów aukcyjnych oraz instytucji zajmujących się sprzedażą obrazów dba o odpowiedni marketing – jw. chętniej kupowane są dzieła, o których posiada się jakąś wiedzę – reklama w postaci katalogu, artykułów związanych z twórczością autora mają duży wpływ na to, jak potoczy się historia związana z danym obrazem. W przypadku prac starszych to niejednokrotnie właśnie ciekawa historia związana z pracą ma znaczenie dla kupującego – nierzadko jest to również interesujący biogram twórcy. Warto zatem zadbać o odpowiednią promocję, nierzadko powierzając ten element odpowiedniej instytucji lub osobie.

jak zwiekszyc wartosc dziela sztuki

Bartłomiej Koter, Séquence de piano. Paris, olej na płótnie, 100 x 160 cm, 2021

W tym miejscu dochodzimy do obecnie najważniejszego punktu związanego z obiegiem dzieł sztuki – choć aukcje odbywające się na żywo mają nieocenione znaczenie, a największą wartość ma bezpośredni kontakt z dziełem, nie można – zwłaszcza w obecnych czasach – pominąć wkładu jaki w działanie rynku sztuki ma internet. Choć największe domy jak Desa, Art In House czy Agra Art mają już określoną renomę i sam fakt sprzedaży przez daną instytucję jest już formą prestiżu, w chwili obecnej powstaje coraz więcej małych galerii zajmujących się sprzedażą prac na aukcjach internetowych. Portale jak Artinfo.pl czy OneBid.pl już wcześniej cieszyły się popularnością, która w dobie pandemii stała się jeszcze większa – kolekcjonerzy spragnieni kontaktu ze sztuką z niesłabnącą energią podbijali internetowe ceny sprzedaży, co sprawiło, że coraz większa liczba artystów postawiła na promowanie własnej marki w internecie – Instagram, blog, autorskie strony internetowe połączone ze sklepami online – możliwości są niezliczone, a co ważniejsze nie wiążą się z żadnymi większymi kosztami. W przypadku sprzedaży internetowej tym ważniejsze zdają się być wymienione powyżej aspekty – w miejscu, gdzie informacje wyszukiwane są za pomocą jednego kliknięcia swobodny dostęp do licznych treści związanych z malarzem, a także jakość zamieszczanych dokumentacji dzieł mają jeszcze większe znaczenie, jako że to na ich podstawie dokonuje się sprzedaży – nie ma tu miejsca na klasyczny zachwyt dziełem zobaczonym na żywo, być może docenienie faktury, struktur. Dlatego też warto zainwestować w odpowiednią promocję internetową i dostęp do wszelkich odnośników związanych z danym dziełem.

Jak widać, na wartość dzieła wpływ mają liczne czynniki – oczywiście najważniejszym aspektem, o którym wspomina każdy marszand czy doradca jest to, czy dana praca nam się podoba – od tego powinno się zacząć. Subiektywny odbiór dzieła ma ogromne znaczenie dla miłośników sztuki, jednak jeśli pominiemy element dzieło – odbiorca i element odczuć z nim związanych, to wymienione powyżej czynniki mają istotny wpływ na sprzedaż. Podsumowując, elementy warsztatowe są czynnikiem podstawowym – praca źle przechowywana, wykonana w sposób niedbały nie rokuje dobrej przyszłości i szybko zostanie wyeliminowana przez potencjalnego nabywcę. Technika wykonania pracy ma równie duże znaczenie, prace o większych formatach wykonane w bardziej wymagającej technice dodaje dziełu dodatkowych walorów. Kolejne elementy jak sygnatura, odpowiednia dokumentacja związana z twórczością autora, a także swobodny dostęp do materiałów z nim związanych mają również bardzo duży wpływ na wybór między obrazami – w czasach zdominowanych przez cyfryzację warto zadbać o jakość informacji dostępnych dla każdego odbiorcy. W przyszłości postęp technologiczny jedynie poszerzy możliwości jakie daje internet, zatem warto już teraz zatroszczyć się o publikowane tam treści. Wszelkie notki, artykuły – być może teksty krytyczne mogące podnieść wartość danego dzieła – nie można z całą pewnością stwierdzić, że będą to czynniki bezpośrednio decydujące o zakupie danej pracy, możemy jednak z całą stanowczością założyć, że zadbanie o nie z pewnością twórcy i dziełu nie zaszkodzi, jedynie doda wartości.

 

Zdjęcie góra: Dariusz Grabuś, Z dala od tłumów, akryl na płótnie, 120 x 110 cm, 2021

 

Beata Tarnowska

Rynek i Sztuka - logotyp

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Rynek i Sztuka - logotyp

to cię powinno jeszcze zainteresować:

raport rynku sztuki 2020

19.11.2012 / Dla galerzystów, Kolekcjonowanie, Magazyn

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.