szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
KURSY ONLINE DUŻY

Ile lat ma współczesny kolekcjoner?

16.09.2021

Analiza rynku sztuki

Jak wyobrażamy sobie najbardziej aktywnych na świecie kolekcjonerów? Ile mają lat? W co inwestują? Wszyscy znamy stereotyp starszego, bogatego kolekcjonera prezentowany np. w filmie “Koneser”. Jednak kim są współcześni kolekcjonerzy, którzy napędzają światowy rynek sztuki? Przyglądamy się raportowi przygotowanemu przez ArtBasel, pytając, które grupy wiekowe obecnie najwięcej inwestują w sztukę. 

Przedział wiekowy

rynekisztuka.plDo ankiety, przeprowadzonej przez Arts Economics oraz UBS Investor Watch, zostali wybrani najbogatsi i najbardziej aktywni kolekcjonerzy z pięciu krajów, które posiadają największy procent jeśli chodzi o rozłożenie globalnego rynku sztuki (Chiny, Stany Zjednoczone, Niemcy, Szwajcaria oraz Wielka Brytania). Wyniki są ciekawe z kilku powodów. Okazuje się, że na rynku dominują Millenialsi (według Art Economics osoby w przedziale wiekowym 25-40 lat). Zjawisko nie jest związane z pandemią, bo tylko niewielki procent kolekcjonerów jest na rynku krócej niż pięć lat. To znaczy, że niektóre osoby bardzo wcześnie zaczynają swoją przygodę ze sztuką.

Takie statystyki mogą wydawać się zaskakujące, jednak to właśnie młodzi kolekcjonerzy najwięcej wydają na sztukę (stanowili aż 45% ankietowanych). Co ciekawe, są także grupą, która najchętniej inwestuje w sztukę cyfrową (w tym NFT, video i film). Millenialsi (w porównaniu z innymi grupami wiekowymi) wydali najwięcej na obiekty artystyczne w 2021 roku, a aż jedna trzecia z nich ulokowała ok. 30% oszczędności w sztuce, co jest kolosalną różnicą w porównaniu do nawyków starszych kolekcjonerów.

Stereotypy

rynekisztuka.pl

Takie dane zmieniają stereotyp kolekcjonera, który osobom niezwiązanym z rynkiem sztuki może się kojarzyć z osobą starszą i zamożną. Druga cecha faktycznie się zgadza – osoby wybrane do badania posiadały majątek w wysokości miliona dolarów (minimum). Musiały także regularnie inwestować w sztukę od kilku lat (także w roku 2021).

Okazuje się także, że Millenialsi byli najbardziej aktywni jeśli chodzi o zakupy powyżej miliona dolarów. Być może tutaj stereotyp starszego kolekcjonera ulega największej metamorfozie, gdyż wśród grupy wiekowej pomiędzy 57 a 75 rokiem życia (tzw. Boomers) nie było żadnych tego typu transakcji. Oczywiście, grupa badanych nie składała się ze wszystkich kolekcjonerów na świecie. Należy jednak brać pod uwagę fakt, że każdy z nich musiał być aktywny w latach 2019-2021 poprzez inwestowanie w sztukę minimum 10 tysięcy dolarów rocznie.

Millenialsi, oprócz tradycyjnych zakupów jak malarstwo czy rzeźba, chętniej inwestowali także we wszystkie inne dziedziny sztuki – szczególnie w sztukę cyfrową, a także fotografię. Ich wybory nie zawsze wydawały się bezpieczne czy konwencjonalne, a jednak zmiany, które obserwujemy w tym roku są mocno związane z młodszym pokoleniem, stanowiącym obecnie przeważającą większość kolekcjonerów na rynku światowym. 

Zakupy online

Okazuje się, że większość kolekcjonerów wciąż preferuje obcowanie ze sztuką na żywo. Mimo tego, że zakupy online są wygodne, być może łatwiejsze i szybsze niż podróż do galerii, czy pracowni artystycznej, tradycyjne formy sztuki (które wciąż generują największy procent sprzedaży – 31%) nie wywierają takiego samego efektu, kiedy zmniejszymy je do ekranu komputera. Nawet idealnie przygotowane przedstawienie sztuki online nie zastąpi efektu, jaki wywiera na odbiorcy, kiedy staje z nią twarzą w twarz. 

Wnioski 

Z raportu wynika, że Millenialsi podejmują odważniejsze decyzje inwestycyjne. Lokują więcej kapitału w sztuce, nie boją się nowości, wspierają mniej popularne dziedziny sztuki, a także wydają większe sumy (nie tylko na tradycyjne obrazy, ale także na sztukę cyfrową). 

 

Maria Majchrowska

Rynek i Sztuka - logotyp

Opracowanie własne na podstawie Raportu An Art Basel & UBS 2021 przygotowanego przez Dr. Clare McAndrew (twórczyni Arts Economics)

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Rynek i Sztuka - logotyp

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Magazyn

Czytaj najnowszy numer Magazynu RiSZ online.

Kup magazyn Zobacz inne nasze publikacje

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.