Co łączy czekoladę Ritter ze sztuką? Kolekcja Marli Hoppe-Ritter
09.11.2021
Aktualności, Kolekcjonowanie, Wystawy: Europa
Tematyczna wystawa „Nie ma dnia bez linii” rozpoczęła się 7 listopada 2021 i potrwa do 24 kwietnia 2022 roku. Prace wypożyczono z prywatnych zbiorów założycielki Muzeum Ritter. W kolekcji Marli Hoppe-Ritter-Stiftung zur Förderung der Kunst znajduje się około 1200 obrazów, obiektów, rzeźb i grafik. Wszystkie realizują podobne koncepcje artystyczne – prym wiodą figury, abstrakcyjne kompozycje i linie. Obrazy artystów z dziedziny abstrakcji geometrycznej XX i XXI wieku inspirują i intrygują. Tematyczna kolekcja jest spójna i unikalna. Prace są mieszaniną przeróżnie zrealizowanych pomysłów – jedne są zabawne i humorystyczne, inne poważne oraz duchowe. W zbiorze dzieł sztuki budowanym prawie trzydzieści lat nie brakuje także matematycznych i analitycznych przykładów.
Linia w sztuce
Linia uznawana jest za źródło każdego pomysłu artystycznego. To właśnie ona początkuje rysunek. Za jej sprawą kartka papieru przestaje być pusta. Ten pozornie prosty element cechuje się nieograniczonym potencjałem w świecie sztuk wizualnych. Realizowane z jej użyciem formy estetyczne daleko wykraczają poza klasyczne odbieranie roli rysunku. Linią szczególnie zainteresowano się wraz z nadejściem abstrakcji. Upatrywano w niej ślad po punkcie wprawionym w ruch. W centrum umiejscowili ją także przedstawiciele awangardy konstruktywistycznej. Techniczne podejście do obrazu zaowocowało mnóstwem prac przedstawiających linię wkomponowaną z matematyczną precyzją. Różnorodne ujęcia odpowiadają odmiennym poglądom.
Dzięki takiemu nastawieniu zastosowanie tego minimalistycznego elementu graficznego staje się sposobem na wizualną zabawę. Subiektywna ekspresja zostaje skonfrontowana z matematyczną doskonałością. Linia jest wielofunkcyjna. Rozgranicza, rejestruje i obrazuje wymiar czasowy, definiuje pole oraz pozwala tworzyć efekty przestrzenno-dynamiczne.
Wystawa prac z kolekcji Marli Hoppe-Ritter pozwala przyjrzeć się bliżej liniom konstrukcyjnym, siatkom liniowym, rysunkom w przestrzeni. Rzeźby i instalacje doskonale realizują zamysł, by wyjść poza konwencjonalny prostokąt malarski. Linię jako główne medium refleksji i źródło eksperymentów przedstawiają prace takich artystów jak: Serena Amrein, Leo Erb, Katharina Hinsberg i Vera Molnar.
Hołd dla kwadratu
Rzeźby i obrazy stanowią dowód, że kwadrat inspiruje twórców od lat. Prace z kolekcji łączą wiele koncepcji artystycznych, dla których figura jest punktem wyjścia lub celem. Prezentowana twórczość zdaje się esencją stuletniej historii sztuki w skoncentrowanej formie. Łatwo dostrzec w obrazach nawiązania do modernizmu, konstruktywizmu, De Stijl oraz minimalizmu. Kwadrat szczególnie chętnie wykorzystywany był przez twórców abstrakcji i sztuki konkretnej. Takie dzieła w całości buduje się z elementów plastycznych – kształtów i barw.
Kolekcja Marli Hoppe-Ritter
Kolekcja Marli Hoppe-Ritter składa się z prac wyrazistych i mocnych w odbiorze. Sama kolekcjonerka przyznaje, że wieloletnie budowanie tego zbioru było dla niej ekscytujące i fascynujące. Dzieła są różnorodne, choć połączone ze sobą wspólną tematyką. Geometryczne abstrakcje obfitują w kolory. Kontrastowe kolaże z efektem pozornej trójwymiarowości Karla-Heinza Adlera wykonano przy użyciu papieru foliowego. Wibrująca kompozycja z akrylu i drewna Wernera Bauera stanowi przykład nieszablonowego myślenia o sztuce. Dwa „spiczaste” obrazy olejne Maxa Billa charakteryzują się ustawieniem pod kątem. Metalowa konstrukcja ze wstążkami Jacoba Dahlgrena doskonale wpisuje się w abstrakcyjną stylistykę. Dzieło Rupprechta Geigera posiada czerwony środek i obramowanie w odcieniu intensywnej fuksji – przykuwa wzrok i mocno kontrastuje z chłodną bielą muzealnej ściany. Prace Hermanna Glöcknera mogą przywodzić na myśl origami. Artysta postawił na składany papier i farby temperowe. Podobny klimat przywołuje twórczość Germaine Kruip. Wystawiony obraz Rudolfa Jahnsa zachwyca wysublimowaną paletą kolorów. Dzieło Enzo Mari to mozaika z lakierowanych, metalowych elementów. W kolekcji nie brakuje także czarno-białych prac i oryginalnych eksponatów. Metalowa rzeźba Martina Willinga wyróżnia się lekkością i otwartą konstrukcją.
Kolekcja Marli Hoppe-Ritter powstawała prawie trzy dekady. Kolekcjonerka skrupulatnie trzymała się preferowanej przez siebie tematyki. Geometryczna sztuka abstrakcyjna posiada swoich wielbicieli wśród osób ceniących współczesne motywy i minimalizm. Twórczość jest ożywcza, wyrazista, dynamiczna.
Kolekcja Marli Hoppe-Ritter zostanie wystawiona w Muzeum Ritter w Waldenbuch w Niemczech. Założycielka pragnie, by było to miejsce promujące sztukę najnowszą i współczesną. Muzeum otwarto we wrześniu 2005 roku. Od tamtego czasu uchodzi za instytucję wnoszącą pozytywny wkład w rozwój kulturalny regionu. Celem muzeum jest regularne wystawianie kolekcji i przybliżanie jej odbiorcom. Prywatna instytucja prezentuje głównie geometryczną sztukę abstrakcyjną. W jej przestrzeni odbywają się wystawy czasowe, tematyczne i indywidualne.
Zdjęcie góra: Zewnętrzny widok budynku muzeum | Zdjęcie: © Museum Ritter, fotograf: Stefan Müller
Angelika Szubert