Miniony rok należał do NFT – wzrost obrotów w 2020 roku wynosił, a w 2021 już 22 mld dolarów. Po rekordowej sprzedaży cyfrowego kolażu Beeple’a na aukcji Christie’s NFT stało się sensacją również na rynku sztuki. Analitycy są zgodni – tokenizacja dzieł sztuki nie jest chwilową modą, a 2022 rok może przynieść jeszcze więcej ciekawych inicjatyw wykorzystujących najnowsze technologie. Czy muzea również idą z duchem czasu?
Renomowana galeria sztuki we Florencji – Uffizi wiosną 2021 roku jako pierwsza zajęła się sztuką cyfrową. We współpracy z włoską firmą Cinello odtworzono w wersji cyfrowej Tondo Doni (1505-06) Michała Anioła zachowując jego pełny rozmiar. Obraz w formie NFT został sprzedany za 160 tys. dolarów rzymskiemu kolekcjonerowi. Kolejne dzieła sztuki, które w przyszłości mogą zostać poddane tokenizacji to Narodziny Wenus (1485–1486) Sandra Botticellego, Bachus (1596) Caravaggia czy Madonna del Granduca (1505) Rafaela.
To nie pierwszy kontrowersyjny krok w wykonaniu Uffizi. W 2020 roku wielką sensację wywołała aktywność muzeum na Tik Toku. Galeria Uffizi zamieniła dzieła sztuki w memy – Gracje i muzyka elektroniczna, portret karła Morgante autorstwa Agnolo Bronzino i ubiegłoroczny hit “Blinding Lights” The Weeknda – specjaliści do spraw promocji stale intrygują pomysłowością. Ich humorystyczne filmiki wstrząsnęły światem sztuki i znalazły rzeszę fanów wśród użytkowników aplikacji. Dziś śledzi ich prawie 100 tys. osób, a liczba polubień przekroczyła 700 tys.
Rosyjskie muzeum Ermitaż również zdecydowało się na utworzenie wersji cyfrowych swoich zasobów. W wersji NFT powstały kopie takich obrazów jak Święta Anna Samotrzecia (ok. 1506-1513) Leonarda da Vinci, Judith (1504) Giorgione’a, Bzy (1889) Vincenta van Gogha, Fragment ogrodu w Montgeron (1877) Claude Moneta oraz Kompozycja VI (1913) Wassily’ego Kandinsky’ego. Ich łączna cena wyniosła 440 tys. dolarów. Co więcej, do każdej wersji cyfrowej powstała bliźniacza kopia, która jest przechowywana w muzeum.
Muzeum Brytyjskie idąc w ślad za poprzednikami również postanowiło zainteresować się tematem NFT. Wystawie “Hokusai: The Great Picture of Everything” towarzyszyło aż 200 cyfrowych kopii obrazów japońskiego artysty. Wielka fala w Kanagawie (1830–1833) została uznana za jeden z najrzadszych obrazów NFT – sprzedano ją za 45 tys. dolarów.
Powodem, dla którego muzea decydują się na tokenizację dzieł sztuki ze swoich kolekcji jest kryzys finansowy spowodowany pandemią COVID-19. Na przełomie 2019 i 2020 roku zyski wielu instytucji spadły. NFT ma stanowić dla muzeów nowe źródło dochodów. Dla wielu kolekcjonerów to okazja do zdobycia niezwykle rzadkich i ikonicznych pozycji na rynku sztuki.
M.T.
Zdjęcie góra: Galleria Uffizi / Sandro Botticelli, „Narodziny Wenus”, 1483-1485. | Źródło: Wikipedia