
Najnowsze technologie po raz kolejny pomagają zgłębiać sekrety skrywane przez wybitne dzieła. Jeszcze niedawno doszło do sensacyjnego odkrycia wizerunku Maryi z Dzieciątkiem pod warstwami farby w “Człowieku boleści” Sandro Botticellego – drugim najdrożej sprzedanym dziełem tego artysty. Tym razem pod lupę badaczy trafił “Portret Evy Gonzalès” (1870) autorstwa Édouarda Maneta.

Édouard Manet, “Portret Evy Gonzalès” | Źródło: Wikipedia
“Portret Evy Gonzalès” przedstawia artystkę w trakcie malowania martwej natury. Badanie rentgenowskie zlecone przez National Gallery w Londynie wykazało, że Manet zamalował leżący wcześniej na podłodze dzbanek z pędzlami. Sporo zmian artysta wprowadził również w sposobie przedstawienia samej Gonzalès – zrezygnował z loków, poprawił fason sukni i kształt krzesła.
Bohaterka obrazu – Eva Gonzalès (1849-1883) była francuską malarką impresjonistyczną. W 1869 roku została uczennicą Maneta i do tej pory pozostaje jego jedyną oficjalną podopieczną. Gonzalès – mimo mocnych wpływów swojego mistrza – udało się rozwinąć własny, indywidualny i bardzo osobisty styl. Tworzyła głównie portrety, martwe natury i pejzaże. Zmarła 6 maja 19883 roku w trakcie porodu – zaledwie 6 dni po śmierci Maneta.
Niedługo w National Gallery w Londynie odbędzie się wystawa poświęcona nie tyle obrazowi Maneta, co przede wszystkim jego bohaterce i innym artystkom tworzącym w drugiej połowie XIX wieku. Co ciekawe, premiera wydarzenia jest zaplanowana na czerwiec bieżącego roku w galerii sztuki w Dublinie – The Hugh Lane, a do Anglii trafi dopiero później.
M.T
Zdjęcie góra: Édouard Manet, “Portret Evy Gonzalès” (fragment) | Źródło: Wikipedia