szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
KURSY ONLINE NOWA EDYCJA JESIEŃ

Rynek pod lupą: Ewa Juszkiewicz

17.03.2022

Aktualności, Analiza rynku sztuki

Ewa Juszkiewicz od wielu lat odnosi sukcesy na rynku sztuki, zdobywając wiele nagród w tak prestiżowych konkursach artystycznych jak “Biennale Malarstwa Bielska Jesień” czy “Artystyczna Podróż Hestii”. Juszkiewicz znana jest z prowadzenia dialogu ze sztuką dawną, a jej oryginalny styl został zauważony przez jedną z najbardziej renomowanych galerii sztuki – „The Gagosian”. W ubiegłym roku została także doceniona przez największe domy aukcyjne na świecie osiągając imponujące wyniki sprzedaży. Jak kształtowała się kariera artystki i co wpływa na jej silną pozycję na rynku sztuki?

Malarka (1984) urodziła się w Gdańsku i tam też obroniła dyplom na Akademii Sztuk Pięknych. Kontynuowała studia w Krakowie, uzyskując na tamtejszej uczelni tytuł doktora. Od początku swojej kariery brała udział w prestiżowych konkursach artystycznych. Została nagrodzona m.in. w Grand Prix 41. “Biennale Malarstwa Bielska Jesień” (laureatka), “Artystycznej Podróży Hestii” (nagroda specjalna), „Kompasie Młodej Sztuki” czy zagranicznym “The One Minutes”.

Sztuka dawnych mistrzów

Ewa Juszkiewicz

Ewa Juszkiewicz, Untitled after Elisabeth Vigee Le Brun, 150×115 cm, olej na płótnie, 2019 |Źródło: galeriemagazine.com, ewajuszkiewicz.com

Juszkiewicz znana jest z oryginalnego stylu i doskonałego warsztatu malarskiego. W swojej twórczości porusza temat kobiecości ukazywanej w sztuce na przestrzeni wieków. Artystka wchodzi w dialog ze sztuką dawną, aby ukazać jak opresyjne i ciasne były kiedyś wyobrażenia na temat kobiet. Często odtwarza portrety z minionych epok, zmieniając jednak kluczowy element na obrazie – twarz. Przykładem może być dzieło „Girl in Blue” (“Dziewczyna w błękicie”) z 2013, które powstało w dialogu ze sztuką holenderskiego mistrza – Johannesa Cornelisza Versproncka. Juszkiewicz reinterpretowała obrazy takich artystów jak Élisabeth Vigée-Lebrun, Józef Simmler, Alexander Roslin, Franz Xaver Winterhalter czy Joseph Wright. Aby prowadzić dialog z pracami dawnych mistrzów, malarka musiała doprowadzić swój warsztat do perfekcji. Jednak w jaki sposób rozumieć pojawiające się w miejscu pierwotnie zarezerwowanym dla twarzy elementy flory i fauny? W jednym z wywiadów dla “Berlin Art Link”, artystka opowiadała o przemyśleniach wynikających z obserwacji historii – o podziale na intelektualny świat człowieka i dziką, nieokiełznaną naturę. Łącząc w swojej twórczości te dwa przeciwległe obszary, Juszkiewicz stawia przed nami wyzwanie dotyczące łączenia dualizmów. Patrząc na bujną roślinność czy gigantyczne grzyby pojawiające się w miejscu głowy na portrecie, należy pamiętać, że to jak ubierały się kobiety kilkaset lat temu było zarówno restrykcyjne, jak i odpowiadające danej klasie społecznej. Stroje nie wyrażały charakteru danej osoby – wręcz odwrotnie, nadawały jej cech pożądanych przez otoczenie. 

Kwiaty, grzyby i tkaniny

Ewa Juszkiewicz rekord aukcyjny

Ewa Juszkiewicz, Grove, olej na płótnie, 100×80, 2014 | Źródło: Christie’s

Kobiety z obrazów Juszkiewicz nie mają twarzy, jednak można zapytać czy to, co widzimy na dawnych malowidłach było wyrazem autentycznego usposobienia danej jednostki? Być może plaster miodu, bukiet kwiatów czy bujne włosy zasłaniające twarz, lepiej oddają (i tak nieznany) charakter kobiet, których role społeczne były wtedy mocno ograniczone. Oprócz motywów naturalnych artystka umieszczała w miejscu damskich głów także plemienne maski (w wielu kulturach kojarzone z szamanizmem, mocami ulokowanymi w nieświadomości i dzikością natury). 

Juszkiewicz na rynku sztuki

Ewa Juszkiewicz rekord aukcyjny

Ewa Juszkiewicz, Maria (After Johannes Cornelisz Verspronck), olej na płótnie, 130×100, 2013, Źródło: Sotheby’s

Kariera Ewy Juszkiewicz rozwija się w bardzo dynamiczny sposób. Artystka jest obecnie reprezentowana przez “The Gagosian” –  jedną z najbardziej prestiżowych galerii na świecie, która ma w swojej ofercie prace Jeffa Koonsa (jednego z najdroższych artystów żyjących), Takashiego Murakamiego czy Damiena Hirsta. Kolejną renomowaną galerią współpracującą z Juszkiewicz jest “Almine Rech” (również reprezentująca Jeffa Koonsa, a także Richarda Prince’a). Ubiegły rok był dla malarki niesamowicie pomyślny – jej prace zostały wylicytowane przez największe domy aukcyjne na świecie: Christie’s, Sotheby’s i Phillips. Jeszcze w czerwcu 2021 obraz “Bez tytułu” z 2013 roku został sprzedany na aukcji Desa Unicum “Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989” za 330 tysięcy złoty. Jednak już w październiku tego samego roku praca „Maria (After Johannes Cornelisz Verspronck)” uzyskała na aukcji Sotheby’s niemal 2 miliony złotych. To suma aż dziesięciokrotnie większa niż początkowa estymacja. Zaledwie dwa dni później obraz “Grove” z 2014 roku został osiągnął niemal 2,5 miliona złotych na aukcji Christie’s. Ukoronowaniem dobrej passy była rekordowa aukcja zorganizowana przez Phillips 17 listopada 2021 roku, kiedy „Girl in Blue” (“Dziewczyna w błękicie”) z 2013 roku sprzedano za ponad 3 miliony złotych. Oprócz fantastycznych wyników aukcyjnych, Ewa Juszkiewicz ma w swojej biografii wystawy w tak prestiżowych miejscach jak „Gagosian”, „Almine Rech”, „Cabinet”, „Galerie Rolando Anselmi”, „MOCAK” czy „Zachęta Narodowa Galeria Sztuki”, a jej prace znajdują się w renomowanych instytucjach kultury i kolekcjach zarówno w Polsce, jak i na świecie.

 

Maria Majchrowska

Rynek i Sztuka - logotyp

Zdjęcie góra: Ewa Juszkiewicz, Girl in blue, olej na płótnie, 200×160, 2013 | Źródło: Phillips

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Rynek i Sztuka - logotyp

to cię powinno jeszcze zainteresować:

Marcin Maciejowski

18.11.2021 / Aktualności, Analiza rynku sztuki, Dla kolekcjonerów

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz warsztaty o sztuce

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.