23 kwietnia rozpoczęło się 59. Biennale w Wenecji – jedna z najważniejszych imprez artystycznych w świecie sztuki. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest “Mleko snów” nawiązujące do książki Leonory Carrington “Milk of dreams” – surrealistycznej malarki i pisarki. Kuratorką wydarzenia po raz pierwszy w historii została Włoszka – Cecilia Alemani. Wystawy zrealizowane w ramach Biennale można oglądać do 27 listopada.
Laureatki Złotych Lwów
Tegoroczne Biennale zapisze się w historii – po raz pierwszy nagrodzone zostały czarnoskóre artystki. Złotego Lwa dla najlepszego pawilonu narodowego otrzymała Sonia Boyce (ur. 1962) i jej multimedialna wystawa “Feeling Her Way” w Pawilonie Brytyjskim. Projekt złożony z wideoinstalacji przedstawiał sesje nagraniowe zrealizowane w legendarnym Abbey Road Studios (Londyn) oraz Atlantis Studios (Sztokholm). Nagrodę indywidualną otrzymała amerykańska artystka – Simone Leigh (ur. 1967). Wyróżniona praca “Brick House” to monumentalne popiersie artystki zlokalizowane na przed wejściem do weneckiego Arsenału otwierało wystawę „The Milk of Dreams”. Przewodniczącą jury była pochodząca z Nowego Jorku kuratorka sztuki Adrienne Edwards.
Polski Pawilon
W tym roku Polski Pawilon reprezentuje po raz pierwszy romska artystka – Małgorzata Mirga-Tas. “Przeczarowując świat” to 12 wielkoformatowych tkanin (tzw. makatów) nawiązujących do fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze. Tytuł wystawy artystka zaczerpnęła z książki Silvii Federici „Re-enchanting the World. Feminism and the Politics of the Commons”. “Przeczarowując świat” porusza temat romskiej tożsamości i społeczności. Kuratorami wystawy byli Wojciech Szymański i Joanna Warsza.
To nie jedyny polski akcent w Wenecji. Fundacja Rodziny Staraków zorganizowała wystawę Ewy Kuryluk (ur. 1946) “Ja Biały Kangór” w Palazzo Querini, której kuratorką była Anna Muszyńska. Fotografie autorstwa Anety Grzeszykowskiej były częścią wyjątkowej wystawy w pawilonie głównym. Zgodnie z decyzją i pomysłem dyrektorki artystycznej – Cecilii Alemani znalazło się tam 200 prac artystek z całego świata.
Ukraiński Pawilon
Jeszcze do niedawna losy Ukraińskiego Pawilonu stały pod znakiem zapytania. Prace zostały przerwane przez rosyjskie działania zbrojne w Ukrainie oraz stan zagrożenia życia wszystkich zaangażowanych w projekt osób. Praca “Fountain of Exhaustion” autorstwa Pavlo Makov rozwijała się i ewoluowała od lat 90. – zarówno pod względem formy (szkice, grafiki, instalacje) jak i treści (metafora społecznego wyczerpania, kryzysu ekologicznego, wojny). Wersja prezentowana na Biennale to pierwsza w pełni działająca fontanna złożona z 78 lejków. Przed wejściem do głównego pawilonu umieszczono pracę Marii Prymachenko – artystki ludowej, której znaczna część dorobku artystycznego spłonęła w wyniku rosyjskiego ataku na muzeum w Iwankowie.
Zamknięty Pawilon Rosyjski
Twórcy Rosyjskiego Pawilonu w geście solidarności zrezygnowali z reprezentowania swojego kraju na Biennale Sztuki. Alexandra Sukhareva i Kirill Savchenkov o swojej decyzji poinformowali za pośrednictwem mediów społecznościowych w lutym podkreślając, że nie ma miejsca na sztukę gdy w Ukrainie giną ludzie, a protesty antywojenne w Rosji są brutalnie tłumione. Artystów poparł kurator odwołanej wystawy – Raimundas Malašauskas.
M.T
Zdj góra: Małgorzata Mirga-Tas, Biennale w Wenecji 2022, fot. Daniel Rumiancew | Źródło: mat. pras.