Fotorelacja z Berlin Gallery Weekend 2022
05.05.2022
Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy: Europa

Kilka dni temu zakończyło się jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych w Europie – Berlin Gallery Weekend. Ponad 50 galerii zaprezentowało prace wybranych artystów a długie godziny otwarcia i aplikacja ułatwiająca poruszanie się po mieście umożliwiły zwiedzającym dotarcie do wielu interesujących wystaw. Przedstawiamy fotorelację Rynku i Sztuki prosto z Berlina.
König Galerie
Jedna z najbardziej prestiżowych galerii w Berlinie (ulokowana w budynku brutalistycznego Kościoła św. Agnieszki powstałego w latach 60 XX w.) zaprezentowała indywidualne wystawy “Unintended Beauty” Xeni Hausner oraz “Palianytsia” Zhanny Kadyrovej. Pierwsza z nich należy do najważniejszych współczesnych malarek austriackich. Prace Hausner komentują relacje piękna ze sztuką oraz kwestie związane z kobiecością i grupami etnicznymi, co jest szczególnie widoczne na wielkoformatowych obrazach w kształcie znaczków pocztowych.
- Xenia Hausner, „Out”, 2022, 55x77cm, © Studio Xenia Hausner, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- Xenia Hausner, „Pieces of A Woman”, 2021, 200x300cm, KÖNIG GALERIE, © Studio Xenia Hausner, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- Xenia Hausner, „Five Pound Orange”, 2022, 190x160cm, KÖNIG GALERIE, © Studio Xenia Hausner, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- Xenia Hausner, „Disobedience”, 2019, 150x192cm, KÖNIG GALERIE, © Studio Xenia Hausner, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- Xenia Hausner, „With Love, Xenia”, 2022, 190 x 250 cm, KÖNIG GALERIE, © Studio Xenia Hausner, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- “Unintended Beauty” Xenia Hausner, KÖNIG GALERIE, © Studio Xenia Hausner, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
Druga wystawa indywidualna – Zhanny Kadyrovej – nawiązuje do wojny w Ukrainie. Tytuł “Palianytsia” w języku ukraińskim oznacza “chleb pszenny”. Słowo posiada także znaczenie symboliczne – Rosjanie nie potrafią wymówić go w poprawny sposób. Artystka, mierząca się z tragedią wojny, stworzyła z kamieni rzecznych bochenki chleba. Materiał, z którego wykonane są prace Kadyrovej, można odnieść zarówno do jego odporności na zniszczenia, jak i wytrwałości manifestowanej przez naród ukraiński.
- © Zhanna Kadyrova, “Palianytsia”, 2022, kamienie rzeczne, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Zhanna Kadyrova, “Palianytsia”, 2022, kamienie rzeczne, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
W przestrzeni wystawienniczej König Galerie prezentowana była również wystawa zbiorowa, na którą składały się prace m.in. Alicji Kwade, Michaela Sailstorfera, Norberta Bisky’ego czy Jeppe Heina.
- © Jeppe Hein, „Be who you are not who you were”, 2014, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Alicja Kwade, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Norbert Bisky, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Norbert Bisky, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Michael Sailstorfer, VG Bild-Kunst, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Michael Sailstorfer, VG Bild-Kunst, KÖNIG GALERIE, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
Wystawa “Palianytsia” potrwa do 20 maja 2022 roku, a “Unintended Beauty” do 19 czerwca 2022 roku.
alexander levy
W galerii “alexander levy” można było podziwiać instalację niemieckiego artysty interdyscyplinarnego eksplorującego tematy związane z percepcją człowieka, naturą, technologią oraz nauką – Juliusa von Bismarcka. Tytuł “Whole Earth Archive” („Archiwum całej Ziemi”) podejmuje temat zapisu informacji o przeszłości, które znajdują się zarówno w kosmosie, jak i na Ziemi. Przestrzeń galerii została pokryta fototapetą przedstawiającą mikrofalowe promieniowanie tła (będące pozostałością po Wielkim Wybuchu). Obracająca się instalacja stworzona z kamieni i luster przywodziła na myśl asteroidy, zachęcając tym samym widza do refleksji nad tematem czasu i przestrzeni.
- © Julius von Bismarck, Tytuł “Whole Earth Archive” („Archiwum całej Ziemi”), alexander levy, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Julius von Bismarck, Tytuł “Whole Earth Archive” („Archiwum całej Ziemi”), alexander levy, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Julius von Bismarck, Tytuł “Whole Earth Archive” („Archiwum całej Ziemi”), alexander levy, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Julius von Bismarck, Tytuł “Whole Earth Archive” („Archiwum całej Ziemi”), alexander levy, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
Wystawa zakończyła się 1 maja 2022 roku.
KOW
Działająca od 2009 roku galeria skupia się na sztuce zaangażowanej społecznie. Podczas “Berlin Gallery Weekend” można było zobaczyć instalacje Anny Boghiguian – jednej z najważniejszych współczesnych artystek egipskich, poruszającej w swojej sztuce aspekty związane z polityką, socjologią i historią. Praca “The Silk Road” (“Jedwabny Szlak”, 2021) stworzona m.in. z jedwabiu, luster i papieru, nawiązuje do historii Jedwabnego Szlaku, który silnie wpłynął na rozwój kultury oraz ekonomii zarówno w Chinach, Japonii, Europie, jak i krajach Bliskiego Wschodu. Artystka zaprezentowała także instalacje o tytule “A Tin Drum That Has Forgotten Its Own Rhythm” (“Blaszany bębenek, który zapomniał swojego rytmu”, 2019), opowiadającą o zamkniętych pod koniec ubiegłego stulecia kopalniach w Kornwalii. Poza tym w “KOW Galerie” można podziwiać prace komentujące politykę zagraniczną Niemiec autorstwa Alice Creischer i Anny Boghiguian.
- © Anna Boghiguian & Alice Creischer, KOW Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Anna Boghiguian & Alice Creischer, KOW Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Anna Boghiguian, “The Silk Road” (“Jedwabny Szlak”, 2021), KOW Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Anna Boghiguian, “The Silk Road” (“Jedwabny Szlak”, 2021), KOW Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Anna Boghiguian, “The Silk Road” (“Jedwabny Szlak”, 2021), KOW Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Anna Boghiguian, “The Silk Road” (“Jedwabny Szlak”, 2021), KOW Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Anna Boghiguian, “A Tin Drum That Has Forgotten Its Own Rhythm” (“Blaszany bębenek, który zapomniał swojego rytmu”, 2019), KOW Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Anna Boghiguian, “A Tin Drum That Has Forgotten Its Own Rhythm” (“Blaszany bębenek, który zapomniał swojego rytmu”, 2019), KOW Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
Wystawa potrwa do 25 czerwca 2022 roku.
Galerie Nordenhake
Galeria reprezentująca wielu międzynarodowych artystów wystawiła prace Johna Zuriera – malarza urodzonego w Kalifornii, którego monochromatyczne obrazy zostały zainspirowane kulturą Chin oraz Japonii (w tym enigmatyczną poezją haiku). Cykl “Level Distance” („Poziom odległości”) nawiązuje do chińskiej zasady kompozycyjnej pochodzącej z jedenastego wieku, którego efektem miało być wykreowanie unikalnego nastroju na obrazie. Twórczość Zuriera wywołuje spokój i zachęca do medytacyjnej kontemplacji. Tytuły niektórych prac korespondują z porami roku i naturą, jak “Blossoms fall like snow” (“Płatki spadają jak śnieg”, 2022), którego różowy odcień idealnie oddaje bajeczny efekt kwitnących wiosną drzew owocowych.
- © John Zurier, “Blossoms fall like snow” (“Płatki spadają jak śnieg”), 2022, Galerie Nordenhake, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © John Zurier, “Level Distance” („Poziom odległości”), Galerie Nordenhake, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © John Zurier, „Empty Room” („Pusty pokój”), 2022, Galerie Nordenhake, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © John Zurier, “Level Distance” („Poziom odległości”), Galerie Nordenhake, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © John Zurier, “Level Distance” („Poziom odległości”), Galerie Nordenhake, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © John Zurier, „Alternating Current” („Prąd zmienny”), 2021, Galerie Nordenhake, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
Wystawę można zobaczyć do 27 maja 2022 roku.
Heidi
Instalacja “Draw on the wind” (“Rysuj na wietrze”, 2018) amerykańskiej twórczyni interdyscyplinarnej Joan Jonas, została zainspirowana wycieczką do Wietnamu. Jonas zalicza się do najważniejszych artystek współczesnych związanych ze sztuką wideo oraz performance (zajmując się także rysunkiem i rzeźbą). Kolorowe latawce będące częścią wystawy w “Heidi Galerie” ukazują fascynację performerki tradycjami oraz folklorem innych krajów. Oprócz instalacji galeria prezentuje także rysunki oraz wideo.
- © Joan Jonas, “Draw on the wind” (“Rysuj na wietrze”, 2018), Heidi Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- Heidi Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Joan Jonas, rysunki, Heidi Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Joan Jonas, “Draw on the wind” (“Rysuj na wietrze”, 2018), Heidi Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
Wystawę można zobaczyć do 30 czerwca 2022 roku.
Konrad Fischer Galerie
Bruce Nauman jest znany ze sztuki konceptualnej, na którą wywarł największy wpływ w Stanach Zjednoczonych. Jego prace zostały wyróżnione m.in. Złotym Lwem na Biennale w Wenecji (1999). Podczas Berlin Gallery Weekend “Konrad Fischer Galerie” zaprezentowała najnowszą video instalację artysty pod tytułem “Practice” (“Praktyka”), a także obszerny zbiór grafik. Do repertuaru artystycznego Neumana zalicza się wiele technik, m.in. performance, fotografia i rzeźba.
- © Bruce Nauman, Konrad Fischer Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- © Bruce Nauman, Konrad Fischer Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
- Konrad Fischer Galerie, fot. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl
Wystawa potrwa do 27 sierpnia 2022 roku.
Maria Majchrowska