Sztuka na uchodźctwie. Sytuacja obecnego rynku sztuki w Ukrainie
27.06.2022
Aktualności, Analiza rynku sztuki, Świat: wydarzenia

„Scarecrow” to skromny gwasz, przedstawiający barwną antropomorficzną istotę, autorstwa Marii Prymachenko. Jej żywa i fantazyjna sztuka stała się międzynarodowym symbolem pokoju w czasie – trwającej już pięć miesięcy – wojny w Ukrainie. Dosłownie na ostatnią chwilę kuratorka Cecilia Alemani powiesiła tę pracę na wejściu do wystawy głównej 59. Biennale Sztuki w Wenecji w pawilonie wystawowym Giardini. „Nie znałam jej wcześniej”, powiedziała, wyjaśniając tym samym, dlaczego nazwiska Prymachenko na próżno szukać w katalogu pośród 213 artystów i 1500 prac.
Pomoc humanitarna

© Maria Prymachenko, Scarecow, Biennale Wenecja 2022 (materiały własne)
Cały świat, włącznie ze sztuką i kulturą, zaangażował się w pomoc dla Ukrainek i Ukraińców. Dyrektorka generalna UNESCO, Audrey Azoulay, powiedziała jasno: „Mamy obowiązek chronić dziedzictwo kulturowe, będące świadkiem przeszłości, ale i nośnikiem pokoju dla przyszłości”. Niszczenie przez Rosjan dzieł sztuki, świątyń i miejsc pamięci to pogwałcenie Konwencji Haskiej o ochronie dóbr kultury w razie konfliktu zbrojnego, ratyfikowanej w 1954 roku. Tym, co w takiej sytuacji może zrobić świat sztuki jest zwrócenie uwagi na wartość ukraińskiej twórczości.
Od 2014 roku Ukraina zmaga się z konfliktem militarnym, którego obecne oblicze uniemożliwia prowadzenie aukcji. Można by tę sytuację nazwać rynkiem sztuki na uchodźstwie, gdyż jedyne aukcje sztuki tamtejszych twórców oraz dzieł pochodzących z ukraińskich prywatnych kolekcji są prowadzone poza granicami tego kraju. Tym, co obecnie tworzy ukraiński rynek sztuki, są w większości aukcje charytatywne. Wspominaliśmy już o aukcjach w domach Agra-Art, Rynek Sztuki, Polswiss Art czy Desie Unicum, które łącznie zebrały 1 770 800 złotych na rzecz pomocy dla artystek i artystów, a także organizacji humanitarnych. Do tej listy należałoby dodać 6. Aukcję Refugees Welcome zorganizowaną przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Towarzystwo Przyjaciół MSN i Fundację Ocalenie na rzecz pomocy uchodźcom i uchodźczyniom z Ukrainy, która zebrała 1 133 600 zł. Do 29 czerwca można jeszcze licytować prace na aukcji charytatywnej „Warszawscy architekci dla Ukrainy”, której całkowity dochód wesprze Centrum Św. Marcina de Porres w Fastowie w Ukrainie, które podjęło się próby odbudowy domów w zniszczonych wioskach w obwodzie kijowskim. Do tej listy należy dodać aukcje zagraniczne, w które włączają się też najważniejsze postacie świata sztuki, m.in.: „The Artist Is Present: A Benefit Auction for Ukraine” (Marina Abramović). Najbliższa aukcja charytatywna, która obecnie odbija się szerokim echem, odbędzie się 28 czerwca w londyńskim Christie’s. Zostanie na niej wystawiona praca Jeffa Koonsa „Ballon Monkey (Magenta)”, której właścicielami są ukraińscy kolekcjonerzy Wiktor i Olena Pinczuk. Całość dochodu zostanie przeznaczona na pomoc ukraińskim żołnierzom i cywilom, którzy zostali ranni, potrzebują leczenia, rehabilitacji i protez. Warto pamiętać, że ostatnie najdroższe dzieło artysty, „Rabbit”, zostało sprzedane za 91,1 milionów dolarów w tym samym domu aukcyjnym w 2019 roku.
Tymczasem targi sztuki LISTE, towarzyszące Art Basel, a skupione na młodej sztuce, zaprosiły po raz pierwszy dwie kijowskie galerie, The Naked Room i Voloshyn, do zaprezentowania sztuki tego ogarniętego wojną kraju. Kuratorka pierwszej z nich – Marina Lanko – zaobserwowała, że wielu odwiedzających ma po raz pierwszy styczność ze współczesną sztuką ukraińską. Pokazuje to, jak bardzo świat sztuki stał się otwarty na perspektywy dotychczas marginalizowane.
- ©Natoly Kryvolap, ‘Horse. Night’, 2012. London, Phillips auction house (źródło brovdi.art)
- © Maria Prymaczenko „Kwiaty wyrosły w pobliżu czwartego bloku”
- © Maria Prymachenko, Ukraiński byk, 1977 | Źródło: Wikipedia
Dewastacja sztuki
Od chwili wybuchu wojny UNESCO potwierdziło zniszczenie 120 obiektów kulturowego dziedzictwa Ukrainy, a liczba ta rośnie każdego dnia. Eksperci nadal weryfikują i aktualizują raporty złożone przez władze kraju. W jednym z pierwszych dni rosyjskiej inwazji muzeum w Iwankowie pod Kijowem zostało zniszczone, a wraz z nim znajdujące się tam płótna Marii Prymachenko. Była to znaczna część dorobku artystki, którą docenił świat. 6 maja 2022 roku na aukcji zorganizowanej przez Fundację Charytatywną Serhija Prytuli i Dom Aukcyjny „Dukat” sprzedano obraz Prymachenko „Kwiaty wyrosły w pobliżu czwartego bloku” za cenę 500 tys. dolarów (cena wywoławcza wynosiła 5 tys. dolarów). Cały dochód ze sprzedaży trafił do Sił Zbrojnych Ukrainy. Praca artystki stała się tym samym najdroższą w historii tego kraju, przebijając tym samym Anatoly’a Kryvolapa i jego „Horse. Night” sprzedane w domu aukcyjnym Philips w Londynie za ponad 186 tys. dolarów w 2011 roku.
Aleksandra Pietrzak
Zdj góra: Maria Prymaczenko „Kwiaty wyrosły w pobliżu czwartego bloku” | źródło: mat. pras.
Źródła cytatów:
Naomi Rea, At the Eleventh Hour, a Work by the Late Ukrainian Artist Maria Prymachenko Has Been Added to the Venice Biennale, https://news.artnet.com/art-world/maria-prymachenko-venice-biennale-2101802 [data dostępu: 27.06.2022]
UNESCO
https://www.unesco.org/
’We Have Powerful Artists’: Ukrainian Galleries at Liste in Basel Bring Art That Shows a Side of the Country Beyond War | Artnet News, https://headtopics.com/us/we-have-powerful-artists-ukrainian-galleries-at-liste-in-basel-bring-art-that-shows-a-side-of-the-27366485 [data dostępu: 27.06.2022]
szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:
to cię powinno jeszcze zainteresować:
30.06.2014 / Trendy inwestycyjne