szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Paryż – eksplozja barw w Fundacji Louis Vuitton 

22.08.2022

Aktualności, Na deser, Świat: wydarzenia, Wystawy: Europa

Paryż należy do miejsc, w których miłośnicy sztuki mogą podziwiać dzieła najznamienitszych artystów. Jedną z ciekawszych instytucji kulturalnych na mapie miasta jest działające od 2014 roku Muzeum Fundacji Louis Vuitton. Monumentalny budynek zaprojektowany przez Franka Gehry’ego sam w sobie jest dziełem sztuki, a fundacja co roku prezentuje kilka wystaw czasowych. Co można zobaczyć w futurystycznym gmachu muzeum? Zapraszamy na naszą relację prosto z Paryża.

Kulisy powstania

Jak podaje Forbes, Bernard Arnault (biznesmen i prezes koncernu LVMH zrzeszającego 75 luksusowych marek jak Louis Vuitton, Christian Dior, Tiffany i inne) to obecnie najbogatszy człowiek w Europie i trzeci najbogatszy człowiek na świecie. Francuski miliarder wraz z żoną Hélène należy także do najbardziej znaczących kolekcjonerów dzieł sztuki i ma w swojej kolekcji prace takich artystów, jak Pablo Picasso, Alberto Giacometti czy Yves Klein. Biznesmen znany jest z promowania sztuki współczesnej, czego wyrazem stała się działalność Fundacji Louis Vuitton.

Muzeum zaprojektowane przez Franka Gehry’ego otwarto w 2014 roku. Architekt mający upodobanie do dekonstruktywistycznego stylu stworzył projekty wielu monumentalnych budynków, m.in. Muzeum Guggenheima w Bilbao. To właśnie jemu Arnault powierzył skonstruowanie obiektu, który nie tylko miał przechowywać sztukę, ale poprzez zaskakującą architekturę być nią sam w sobie. Początkowy budżet wynosił 100 milionów euro finalnie inwestycja pochłonęła niemal osiem razy tyle.

Fundacja Louis Vuitton

© Fundacja Louis Vuitton, Paryż, 2022, zdj. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl

Patrząc z oddali na muzeum ulokowane w Lasku Bulońskim, na pierwszy plan wysuwa się kształt i materiał obiekt przypominający szklany, futurystyczny statek niemal unosi się na wodzie. Fundacja posiada kolekcję stałą, jednak co roku organizuje również kilka wystaw czasowych mających na celu zaprezentowanie szeroko pojętej sztuki współczesnej. Jedna z obecnie trwających ekspozycji pt. “Simon Hantaï. L’Exposition du centenaire” („Simon Hantaï. Wystawa stulecia”) składa się z ponad 130 obrazów i w kompleksowy sposób ukazuje dorobek twórczy jednego z najważniejszych francuskich abstrakcjonistów. 

W poszukiwaniu techniki

Simon Hantaï (1922-2008) urodził się na Węgrzech, jednak już w wieku 22 lat zamieszkał we Francji, gdzie pozostał do końca życia (otrzymując po latach francuskie obywatelstwo). Początkowo tworzył w nurcie surrealistycznym, obracając się w kręgu André Bretona. Zainspirowany malarstwem gestu Jacksona Pollocka w połowie lat 50. zwrócił się jednak w stronę abstrakcji, rozwijając na przestrzeni lat unikalne metody twórcze. Na wystawie, związanej z setnymi urodzinami nieżyjącego już artysty, pojawia się kilka obrazów wspomnianego Pollocka oraz Matisse’a malarzy mających znaczący wpływ na rozwój jego sztuki.

Hantaï przez wiele lat eksperymentował z użyciem różnych technik malarskich. Dzieło “Écriture rose” (1959) jest tego doskonałym przykładem artysta codziennie przez rok używał tuszu do zapisywania na płótnie fragmentów z książek o charakterze religijnym czy filozoficznym. Inną pracą pochodzącą z tego okresu jest złote “Peinture” (1958-1959).

Hantaï najbardziej znany był z techniki “pliage” (składania) polegającej na zwijaniu płótna i pokrywania wybranych fragmentów farbą. Po rozwinięciu materiał był prostowany, a powstałe w ten sposób dzieła (podobnie jak w przypadku wycinanek Matisse’a) ukazywały barwne kompozycje na białym tle. Technika “pliage” używana przez malarza od początku lat 60. pozostawiała też miejsce dla przypadku i jak malarstwo gestu Pollocka była związana z działaniem automatycznym. 

Wystawa retrospektywna Simona Hantaï (trwająca do 29 sierpnia 2022 roku) w kompleksowy sposób prezentuje etapy twórczości artysty, m.in. obrazy z cyklu “Catamurons” (1963-65), “Meuns” (1964-67), “Blancs” (1973-74), “Tabulas” (1972-82) czy “Laissées” (1994-95). Co ciekawe, twórca wykazujący niechęć do sławy w późniejszym okresie życia zniknął ze świata sztuki na kilkanaście lat.

Zdecydowanym plusem dla zwiedzających jest darmowa aplikacja z materiałem audio wprowadzającym widza w historię powstania poszczególnych dzieł. 

Uderzenie kolorem

Katharina Grosse

© Katharina Grosse, “Splinter” (2023), Fundacja LV, Paryż, 2022, zdj. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl

Druga wystawa czasowa zatytułowana “Fugi koloru” (“Fuges in color”) prezentuje sztukę wychodzącą poza ramy płótna. Cechą wspólną dzieł pięciu różnych artystów jest kolor. Katharina Grosse niemiecka twórczyni znana z barwnych, monumentalnych prac – specjalnie dla fundacji przygotowała realizację “Splinter” (2022) wypełniającą ściany, podłogę i sufit przestrzeni wystawienniczej. 

Megan Rooney

© Megan Rooney, “With Sun” (2024), Fundacja LV, Paryż, 2022, zdj. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl

Dla “Fug koloru” powstała także unikalna praca kanadyjskiej abstrakcjonistki Megan Rooney – mural “With Sun” (podobnie jak w przypadku Kathriny Grosse) pokrywa ściany galerii, prezentując rozległe płaszczyzny wypełnione kolorem. Twórczyni czerpie inspiracje z natury, co jest odczuwalne w kontakcie z jej sztuką. Realizacje obu artystek wchodzą w dialog z architekturą budynku. 

Kolejnym twórcą, którego prace możemy zobaczyć na wystawie jest Sam Gilliam (1933-2022). Amerykański malarz tworzył instalacje z obrazów – marszczył płótno i bez użycia blejtramu zawieszał materiał pod sufitem przestrzeni wystawienniczej. Artysta był pionierem techniki drapowania i miał znaczący wpływ na amerykańską sztukę współczesną. Prace Gilliama zostały zaprezentowane w otoczeniu płóciennych rzeźb Stevena Parrino (1958-2005) znanego z użycia monochromatycznych barw. 

Piątym twórcą, którego dzieła wychodzą poza ramy tradycyjnie rozumianego płótna jest szwajcarski malarz żyjący w Paryżu – Niele Toroni. Artysta od lat 60. tworzy minimalistyczne prace przedstawiające kolorowe kwadraty na białym tle. 

Fundacja Louis Vuitton

© Niele Toroni, Fundacja LV, Paryż, 2022, zdj. Maria Majchrowska, rynekisztuka.pl

Fundacja Louis Vuitton zaskakuje widza zarówno monumentalną architekturą, która z zewnątrz prezentuje się w monochromatycznych barwach, jak i świeżym spojrzeniem na szeroko rozumianą sztukę współczesną. Trwające obecnie wystawy oczarowują kolorem, dostarczając odbiorcy niezapomnianych wrażeń.

 

Maria Majchrowska

Rynek i Sztuka - logotyp

 

 

 

Bibliografia:

A. Berecz, Emerging and Withdrawing: Simon Hantaï, 1948-1959, https://www.galerie-jeanfournier.com/cms/wp-content/uploads/SimonHantai-Agnes-Berecz.pdf, [dostęp: 22.08.2022].

E. Riot, The Louis Vuitton Foundation.The Gift of a CSR Leader and Art Lover to the World, [w:] CSR, Sustainability, and Leadership, New York and London 2017, red. G. Eweje, R. J. Bathurst, s.237-272.

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Rynek i Sztuka - logotyp

to cię powinno jeszcze zainteresować:

Yayoi Kusama rynekisztuka.pl

22.07.2021 / Świat: wydarzenia

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.