szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
SKLEP BANER DUŻY

Relacja z wystawy Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern

08.12.2022

Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy: Świat

Poradnik o rynku sztuki

Abakany Magdaleny Abakanowicz po raz pierwszy trafiły do Londynu. Od 17 listopada 2022 roku w prestiżowym Tate Modern można podziwiać wyjątkową wystawę prac jednej z najbardziej rozpoznawalnych i uznanych na świecie polskich artystek. Unikatowy pomysł Abakanowicz przerodził się w pionierski projekt, który na zawsze odmienił sposób myślenia o rzeźbie – artystka tknęła w materiał nowe życie, oderwała od ściany i wprawiła w ruch. Dziś abakany są jej znakiem rozpoznawczym i jednocześnie kamieniem milowym w karierze – to właśnie te monumentalne kompozycje przestrzenne z tkaniny przyniosły artystce popularność w świecie sztuki. Wrażeniami z wystawy z brytyjskiego muzeum dzieli się ekspert rynku sztuki – Roman Kaczkowski. 

Kształt tkaniny

Roman Kaczkowski Magdalena Abakanowicz

Wystawa Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern, fot. rynekisztuka.pl

Kuratorki wystawy – Ann Coxon, Mary Jane Jacob oraz Dina Akhmadeeva  – zdecydowały się przyjrzeć krótkiemu, aczkolwiek determinującemu całokształt twórczości Magdaleny Abakanowicz (1930-2017) okresowi. I choć artystka działała aktywnie w świecie sztuki przez ponad pięć dekad to bez wątpienia jednym z najciekawszych pozostaje moment przejściowy, przesunięcie ze strony rysunku i gobelinu na rzecz trójwymiarowych projektów przestrzennych. Jeszcze w połowie lat 50. ubiegłego wieku Abakanowicz tworzyła gobeliny i malowane tkaniny, a lata 60. i 70. poświęciła na eksperymenty z formą i poszukiwanie nowego, własnego środka ekspresji. Wśród zgromadzonych w Tate Modern dzieł pokazywane są cztery abakany z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu – największej na świecie kolekcji prac tej wybitnej polskiej artystki. Ambiwalentna natura i zmysłowy paradoks – były to tkane rzeźby, w których twardość ustąpiła miękkości, a to co statyczne i trwałe subtelnie wprawiono w ruch. Relacja między materią i przestrzenią, a także próba zmysłowego doświadczania sztuki, której (mimo początkowych intencji autorki) nie można dotknąć składają się na cały koncept wystawy eksplorując fantastyczne zmagania z formą będące sposobem na wypracowanie wyjątkowo osobistego języka i sposobu komunikacji ze światem.

Abakanowy las

Roman Kaczkowski Magdalena Abakanowicz

Wystawa Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern, fot. rynekisztuka.pl

Przestrzeń została zaaranżowana z wielką starannością stając się kluczowym elementem wystawy – ćdosłownie i w przenośni dźwigała ciężar. Sześdziesięcio-cztero metrowy budynek Tate Modern, nazwany Blavatnik (od nazwiska fundatora Lena Blavatnika) zamienił się w las wypełniony tajemniczymi obiektami zwisającymi z sufitu. Odwiedzający zostali zaproszeni do świata Magdaleny Abakanowicz, która zawsze rzeźbiła zarówno w materii organicznej, jak i w przestrzeni. Te dwa tworzywa w przypadku artystki pozostają nierozerwalnie połączone już w samym koncepcie abakanów, który stawiał opór tradycyjnemu pojmowaniu tkaniny. Zanim wkroczymy do abakanowego lasu mamy szansę podążać artystyczną ścieżką bohaterki wystawy, zobaczyć jej szkice i gobeliny, które powoli wyrywają się ze sztywnych ram konwencjonalnego podejścia do sztuki. Leśna metafora doskonale koresponduje z wyrażanym w pracach Abakanowicz szacunkiem do przyrody i niewymuszoną, podskórną bliskością ze środowiskiem naturalnym wpisując się tym samym w coraz głośniej wybrzmiewające współcześnie narracje w sztuce na temat ekologii. Artystka w swoich projektach sięgała po materiały takie jak tkanina jutowa, drewno czy żywica, co dziś moglibyśmy uznać za przejaw recycling art. Bogaty świat tkanych figur zaskakuje nie tylko formą, kolorem i fakturą, ale przede wszystkim niepodważalną uniwersalnością. Myśl Abakanowicz pozostaje niezwykle żywa, a jej sztuka stawia wyzwanie wyobraźni i percepcji.

Abakanowicz w przestrzeni sztuki

Roman Kaczkowski Magdalena Abakanowicz

Wystawa Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern, fot. rynekisztuka.pl

Pozycja Magdaleny Abakanowicz w świecie sztuki jest równie wyrazista, co jej prace. Przez lata budowała swoją pozycję, a jej dzieła można była oglądać na Biennale Tkaniny w Lozannie czy Biennale Sztuki w Wenecji. Twórczość Abakanowicz stała się również częścią krajobrazu wielu krajów na całym świecie. W 1993 roku w Japonii stanęły „Zastygłe”, czyli czterdzieści figur z brązu upamiętniające ofiary wybuchu wojny w Hiroszimie. Oprócz tego projekty artystki pojawiły się m.in. w Korei Południowej („Przestrzeń smoka”), Izraelu („Negev”), a w Polsce możemy je zobaczyć choćby w Poznaniu („Nierozpoznani”). Do najdroższych prac Abakanowicz zaliczają się przede wszystkim zespoły figuralne. Pod koniec 2021 roku dwukrotnie pobito rekord aukcyjny artystki, w październiku za sprawą „Tłumu III” (13,2 mln złotych), a w grudniu dzięki „Bambini” (13,6 mln złotych). Był to moment przełomowy dla polskiego rynku sztuki, gdyż po raz pierwszy w historii osiągnięto na aukcji cenę powyżej 10 mln złotych.

Zainteresowanie twórczością Abakanowicz nie słabnie. Jeszcze do niedawna w Pawilonie Czterech Kopuł można było oglądać wystawę zatytułowaną „Abakanowicz Totalna”, czyli jak dotąd największy zbiór prac artystki, które znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. 

Wystawa w Tate Modern – dostępna do 21 maja 2023 roku – jest dowodem na inspirujące odkrywanie przestrzeni oczyma Magdaleny Abakanowicz, artystki o nietuzinkowym spojrzeniu na świat i materię.

 

Rynek i Sztuka - logotyp

Roman KaczkowskiRoman Kaczkowski, ekspert rynku sztuki
Ukończył historię sztuki na UJ, studia poświęcił na zgłębianie tajemnic rynku sztuki. Tej tematyce też poświęcił swoją prace magisterską. Po studiach rozpoczął pracę w instytucjach polskiego rynku sztuki. W pierwszej kolejności w galerii Piotra Nowickiego, następnie wydawnictwo Art&Business, by w końcu rozwinąć swoje umiejętności w domu aukcyjnym DESA Unicum, gdzie przez 6 lat zajmował się doradztwem w zakresie inwestowania w dzieła sztuki, budowania kolekcji dzieł sztuki. Od dwóch lat realizuje swój własny projekt ARX Gallery, która zajmuje się najlepszą klasyką polskiej sztuki powojennej.

Niemczycka Gallery baner duży

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Rynek i Sztuka - logotyp

to cię powinno jeszcze zainteresować:

Wojciech Fangor

21.07.2022 / Aktualności, Analiza rynku sztuki, Kolekcjonowanie

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

ART KONSULTACJE
Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.