Kilkanaście prac Łempickiej w kolekcji Muzeum Narodowego w Lublinie
05.06.2023
Aktualności, Polska: wydarzenia, Wystawy: Polska

W ubiegłym roku, przed otwarciem pierwszej wystawy Łempickiej w Lublinie, prawnuczka artystki mówiła, że jej celem było ,,sprowadzenie Tamary z powrotem do domu”. Malarka nie tylko ,,powróciła” do Polski z okazji kilku spektakularnych wystaw, jakie odbyły się w 2022 roku. Niedawno Muzeum Narodowe w Lublinie nabyło do swojej kolekcji aż 18 prac ,,królowej art déco”. Jakie dzieła Łempickiej zostały włączone do zbiorów instytucji?

Dzieła Tamary Łempickiej z Meksyku – nowe nabytki Muzeum Narodowego w Lublinie, fot. Danuta Matloch, źródło: gov.pl
Kilka dni temu na konferencji prasowej „Z Cuernavaki na lubelski Zamek – nowe nabytki Muzeum Narodowego w Lublinie”, prace zakupione od meksykańskiego rzeźbiarza i przyjaciela Łempickiej, zostały zaprezentowane publiczności. W zbiorach Victora Manuela Contrerasa znajdowało się aż 12 obrazów i 6 prac na papierze. Muzeum posiada zatem obecnie największą, publiczną kolekcję dzieł Tamary Łempickiej.
Nabyte obiekty pochodzą z różnych okresów twórczych– zarówno charakterystycznych lat 20., kiedy artystka używała wyrazistego światłocienia i nasyconych barw, jak i wypełnionych abstrakcją lat 70. i 80. Kolekcja pozwala na całościowy ogląd Łempickiej jako artystki – nie tylko portrecistki uwieczniającej członków intelektualnej elity Paryża – ale przede wszystkim malarki przez całe życie poszukującej nowych sposobów ekspresji twórczej. Przekrój prac stanowi zapis podróży artystycznej, która trwała całe życie.
- Dzieła Tamary Łempickiej z Meksyku – nowe nabytki Muzeum Narodowego w Lublinie, fot. Danuta Matloch, źródło: gov.pl
- Dzieła Tamary Łempickiej z Meksyku – nowe nabytki Muzeum Narodowego w Lublinie, fot. Danuta Matloch, źródło: gov.pl
Martwe natury, portrety, abstrakcje i rysunki. Wpływy malarstwa renesansowego, kubizmu czy zmieniających się epok. Zakupione za 8,5 mln zł dzieła już od 23 czerwca będą dostępne dla zwiedzających, a będą to m.in. ,,Macierzyństwo” (1930), ,,Cytryna” (1947), ,,Kobieta w turbanie III” (1954), ,,Akt z dzbankiem I” (1951) i ,,Madonna II” (1957). Miłośnicy Łempickiej mogą poszukiwać prac artystki także w kolekcji prywatnej Villi La Fleur, gdzie znajduje się jeszcze więcej dzieł, a nawet meble z pracowni malarki.
M.M.
Źródło: gov.pl
Zdj. góra: Dzieła Tamary Łempickiej z Meksyku – nowe nabytki Muzeum Narodowego w Lublinie, fot. Danuta Matloch, źródło: gov.pl
Łempicka stała się Polką po mężu którego permanentnie zdradzała, bo miała inne potrzeby niż on. Córka rosyjskiego Żyda i Żydówki, nie była ani Polką z urodzenia ani nigdy nie miała polskiego obywatelstwa. Mówiła , że czuje się Polką bo wtedy we Francji lepiej było być Polakiem niż Rosjanką z wielu względów. W okresie art deco była znakomitą malarką. Ale przede wszystkim była królową życia.:) Lecz my ludzie zawsze kochamy tworzyć legendy, bo kto tam lubi prawdę. Prawda z reguły jest bolesna, więc człowiek stawia na pomnikach różne postacie, bo łatwiej mu się żyje.:)