Inkluzywność vs ekskluzywność sztuki. Hotel Warszawa Art Fair 2023
11.09.2023
Aktualności, Polska: wydarzenia

W ubiegły weekend miała miejsce druga edycja hucznych targów sztuki sztuki współczesnej w Hotelu Warszawa. Wzięło w nich udział 17 galerii z Polski, do współpracy zaproszone zostały również 3 galerie zagraniczne. Wydarzeniom towarzyszyły oprowadzania autorskie, performansy i atrakcje przygotowane przez partnerów. Targi przyciągnęły wielu kolekcjonerów, inwestorów i miłośników art worldu. Czy to w końcu próba wyjścia ze sztuką do szerszej grupy odbiorców?
W dniach od 8 a 10 września odbyła się kolejna edycja targów sztuki – Hotel Warszawa Art Fair 2023. Wydarzenie odbiło się echem już w ubiegłym roku, tym razem wiedzieliśmy czego się spodziewać, a poziom został utrzymany. Patrząc szerzej, formuła hotelowych targów sięga grudnia 2002 roku, kiedy to w przestrzeniach hotelowych eksponowano sztukę na Art Basel w Miami Beach na Florydzie. To prestiżowe wydarzenie artystyczne, które było częścią międzynarodowego cyklu targów sztuki Art Basel i uczyniło go jednym z najstarszych, a przy tym najważniejszych wydarzeń sztuki na świecie odbywających się w hotelach.
Kluczowe miejsce
Dla niektórych przestrzeń luksusowego hotelu – architektonicznej ikony przedwojennej Warszawy w samym sercu miasta – może być nieco onieśmielająca, jednak nie powinno to być powodem do obaw. 8 września na pierwszym piętrze Hotelu Warszawa odbyło się preview, natomiast już przez kolejne dwa dni, podobnie jak podczas ubiegłorocznej premiery, targi były otwarte dla szerokiej publiczności. Zostały nagłośnione w mediach i przyciągnęły dużą grupę ludzi.

Hotel Warszawa Art Fair, fot. mat. pras.
Godna reprezentacja
W stosunku do targów z 2022 roku, które miały podobne założenia tym razem z puli 20 pokoi hotelowych, trzy zarezerwowano dla zagranicznych galerii – z Berlina, Brukseli/Zurychu oraz Wilna. Polska reprezentacja galerii uległa jedynie drobnej zmianie. Spośród galerii, które organizowały targi warto wyróżnić Gunia Nowik Gallery, gdzie zaprezentowano prace Agaty Bogackiej, a także dwie zagraniczne artystki Hannah Sophie Dunkelberg i Sanę Shahmuradovą Tanską. Naszą uwagę zwróciło również LETO z rzeźbą Maurycego Gomulickiego i obrazami Radka Szlagi. Galeria Raster wyróżniła podczas targów Karolinę Jabłońską i Dominikę Olszowy, a największą uwagę odwiedzających zwrócił parawan stworzony przez Oskara Ziętę. Za to BWA Warszawa postawiło na jedno nazwisko i był nim Karol Radziszewski. Pokój numer 118 należał do Fundacji Galerii Foksal, organizatorzy wybrali obrazy Agaty Słowak i postawili na Filipkę Rutkowską, która zrealizowała performance.

Hotel Warszawa Art Fair, fot. mat. pras.
Wyjątkowe wnętrza
Hotel Warszawa zajmuje znamienne miejsce w centrum miasta i góruje majestatycznie ponad innymi budynkami. Wybudowany w latach 1931-1933 i znany pod nazwą Prudential, od 2018 roku funkcjonuje jako pięciogwiazdkowy hotel. Nowoczesna stalowo-żelbetowa budowla Hotelu Warszawa, powstała w odpowiedzi na intensywny rozwój urbanistyczny Warszawy i stanowiła wyraz mistrzostwa przedwojennej inżynierii. Obecnie jest to jeden z najnowocześniejszych hoteli w Polsce. Przestrzenie są zaprojektowane i urządzone perfekcyjnie, w pokojach znajdziemy betonowe stropy konstrukcyjne czy fragmenty oryginalnej elewacji. Dominują ciepłe kolory drewna, elementy kamienia, a także dobrze dobrane tekstylia. Istotnym elementem każdego pokoju jest wydzielona łazienka, która w przypadku każdej z galerii prezentowanych na targach, została doskonale wykorzystana do prezentacji prac. To niezwykłe połączenie funkcjonalności i estetyki. Tam z kolei sztukę rewelacyjnie komplementował marmur, wysokiej klasy armatura i dzienne światło.
Przemyślana ekspozycja
Przemierzając poszczególne pokoje odnosiło się wrażenie, jak na dobrej wystawie. Wszystkie prace zostały idealnie skomponowane z wnętrzem, tworzyły spójną całość. Dzieła ukazywane były często w okolicach łóżek, zarówno bezpośrednio na nich, jak i obok – na szafkach nocnych. Charakterystycznym punktem, który dostrzec można było tuż po wejściu był blat biurka czy sekretarzyka, a na nim najczęściej ustawiony obraz. Uwagę zwracały też obiekty znajdujące się na stoliku kawowym czy regały, tam prezentowano zwykle rzeźby, nierzadko wykonane z porcelany. Również przestrzeń okien posłużyła do ekspozycji tkanin artystycznych, a w niektórych pokojach zasłony stały się tłem do obrazów.

Galeria Vartai, Donata Minderyte
Była to też okazja do odkrycia nazwisk spoza naszego kraju, m.in. artystów reprezentowanych przez litewską Galeria Vartai, Galerie Molitor z Berlina oraz Damien & The Love Guru (Bruksela/Zurych). Nie sposób wymienić wszystkich, ale na wyróżnienie zasługuje Piktogram z pracami malarskimi Pawła Olszewskiego i fantastycznymi rzeźbami wykonanymi przez intermedialnego twórcę Nilsa Alixa-Tabelinga. Spektakularnym i wyróżniającym się swoim gabarytem dziełem była tkanina autorstwa Wojciecha Sadleya w pokoju 112 należącym do Olszewski Gallery. Nowy projekt ,specjalnie na warszawskie targi, przygotowała Weronika Gęsicka reprezentowana przez Galerię Jednostka. „Encyklopedia” to seria kolaży fotograficznych inspirowanych fałszywymi hasłami z encyklopedii, słowników i leksykonów.
Inkluzywność sztuki
Wybrane przez galerzystki i galerzystów prace znalazły się w zupełnie innym otoczeniu niż na co dzień biały white cube. Dzięki temu zabiegowi potencjalni nabywcy mogli przyjrzeć się, jak sztuka jest w stanie dopełnić ich domowe wnętrza i stać się immanentną częścią życia, a nie tylko być prezentowana w galerii czy być magazynowana latami w ciemnej piwnicy. To wyjście na przeciw aktualnym potrzebom, które po pandemii zrodziły się w głowach inwestorów sztuki. Pomysł organizacji targów w przestrzeni hotelowej dał też możliwość ukazania sztuki w bardziej intymnych okolicznościach. Sztuka nie jest tu jedynie dekoracją, ale staje się częścią codziennego życia.

Gunia Nowik Gallery, Agata Bogacka
Pełne spektrum
W okolicznościach stworzonych przez organizatorów targów uczestnicy mogli doświadczać również za pomocą innych zmysłów. Mowa o węchu i smaku, ponieważ partnerem wydarzenia był dom szampański Ruinart oraz w każdej z łazienek prezentowano linię dwudziestu zapachów polskiej marki naturalnych perfum Yde.
Targi sztuki w Hotelu Warszawa to niezwykłe wydarzenie, które otwiera przed gośćmi drzwi do fascynującego świata artystycznego. Inicjatywa pozwala na poznanie najlepszych artystów polskiej i zagranicznej sztuki współczesnej. To nie tylko symbol luksusu i wyrafinowanego stylu, ale trafiona próba udowodnienia, że ekskluzywność przestrzeni hotelowych może iść w parze z próbą inkluzywności sztuki. Co wyróżnia Hotel Warszawa Art Fair od standardowych targów, to eksponowanie sztuki w klimatycznych pokojach i zachęcanie gości do interakcji z nią. Prace artystyczne nie są zamknięte w szklanych gablotach, można się do nich zbliżyć, przyjrzeć detalom, zadawać właścicielom galerii i artystom pytania. Organizatorzy nakłaniają w ten sposób do aktywnego udziału i inspirują do rozmów z twórcami. Nie traktują sztuki jedynie jako elementu dekoracyjnego, ale jako integralną część doświadczenia, jakie oferują odwiedzającym.
Joanna Bury