Moda nie od dzisiaj prowadzi dialog ze sztuką, a przełożone na język materiału prace wybitnych artystów nieustannie pojawiają się w realizacjach znanych projektantów. Jednak nie tak często polska sztuka wymieniana jest jako główne źródło inspiracji najbardziej luksusowych marek zagranicznych. Tym samym do wyjątkowych należy paryski Fashion Week, podczas którego zaprezentowano pokaz ostatniej kolekcji Sarah Burton dla domu mody Alexander McQueen. Jedną z inspiracji stanowiły dzieła Magdaleny Abakanowicz.
30 września na wybiegu w Paryżu widzowie mogli podziwiać wypożyczone z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi prace Magdaleny Abakanowicz, której ubiegłoroczna wystawa w Londynie odbiła się szerokim echem na międzynarodowym rynku sztuki. Jak powiedziała dyrektorka muzeum, Aneta Dalbiak dla magazynu Vogue:
„Latem tego roku napisała do mnie Sarah Burton z prośbą o wypożyczenie prac Magdaleny Abakanowicz. Dyrektorkę kreatywną Aleksandra McQueena zachwyciła wystawa „Magdalena Abakanowicz: Every Tangle Of Thread And Rope”, którą pokazywano w londyńskim Tate Modern. Wiele eksponowanych tam prac pochodziło ze zbiorów CMWŁ. Burton stwierdziła, że dzieła artystki wiążą się z ideą jej wiosennej kolekcji i z koncepcją pokazu. Podkreśliła nowatorski charakter wzornictwa McQueena oraz zamiłowanie do wybitnego rzemiosła. Zapewniła też opiekę kuratorską Mary Jane Jacob, kuratorki ekspozycji w Tate i znawczyni Abakanowicz, oraz to, że zachowa konieczne do spełnienia normy bezpieczeństwa. W rezultacie mieliśmy ogromną przyjemność pokazać prace Polki fanom i znawcom mody z całego świata”.
Na pokaz zostały wypożyczone dwie części „Kompozycji monumentalnej” oraz praca „Ubranie czarne VI” (1976, kolekcja CMWŁ). Projektantka kończąca niemal trzydziestoletnią współpracę ze znanym domem mody podkreślała bezkompromisową kreatywność Magdaleny Abakanowicz i zgodność jej postawy z ideałami kultywowanymi przez markę Alexander McQueen.
M.M.
Zdj. góra: „Kompozycja monumentalna” (instalacja, tkana rzeźba, 1973-75). Wystawa ”METAMORFIZM Magdalena Abakanowicz” 17.05.2018, foto Agnieszka Ambruszkiewicz