
Wczoraj, 17 stycznia, rozdano 31. Paszporty POLITYKI. Tegoroczną laureatką w dziedzinie sztuk wizualnych jest malarka Marta Nadolle.
Paszporty POLITYKI to jedna z najważniejszych nagród kulturalnych w Polsce. Nagroda została ustanowiona w 1993 roku przez tygodnik „Polityka”. Paszporty są przyznawane twórcom i twórczyniom w kategoriach, takich jak: książka, muzyka poważna, film, teatr, muzyka popularna, kultura cyfrowa, kreator kultury i sztuki wizualne. W tym roku przyznano również nową nagrodę — Paszport Czytelników.
Do Paszportu Polityki w kategorii sztuki wizualne nominowano Veronikę Hapchenko, Patryka Różyckiego oraz Martę Nadolle. Do nagrody zgłoszono także: Przemka Branasa, Marcina Dudka, Zuzę Golińską, Zuzannę Hertzberg, Adama Kozickiego, Tomasza Kręcickiego, Krzysztofa Maniaka, Angelikę Markul, Tomasza Mroza, NAFO, Dominikę Olszowy, Annę Orłowską, Karola Palczaka, Anastazję Pazurę, Siostry Rzeki i Turnisik.

Laureaci i laureatki Paszportów POLITYKI 2023, fot. Teodor Klepczyński/POLITYKA, źródło: materiały prasowe
Nagrodę zdobyła Marta Nadolle „za malarstwo, w którym socjologiczna dociekliwość łączy się z psychologiczną przenikliwością, a osobiste doświadczenia przekładane są na uniwersalne prawdy” oraz za „wielowymiarowy portret młodego pokolenia Polaków”. Marta Nadolle (ur. 1989) to artystka wizualna, malarka, fotografka oraz autorka filmów i instalacji. W swoich obrazach i instalacjach pochyla się przede wszystkim nad zagadnieniem życia w Warszawie. Artystka rzuca światło na życie młodych ludzi, którzy przybyli do stolicy ze swych rodzinnych miast w poszukiwaniu spełnienia, kariery i rozwoju.
Twórczość Marty Nadolle jest w zasadzie również autobiograficzna, ponieważ niemal wszystkie przedstawienia stawiają właśnie ją w roli głównej. Twórczyni ukazuje zwykłą, polską codzienność i czynności, które składają się na obraz owej codzienności. Sztuka Marty Nadolle cechuje się także swoistą autoironią. Bohaterowie i bohaterki jej twórczości jawią się zarówno jako postaci tragiczne, jak i, w pewnym sensie, komiczne. Język twórczy, przede wszystkim malarski, oraz kompozycja silnie nawiązują do sztuki „naiwnej” i ludowej. Polskie historie rozgrywają się nie tylko na płaszczyźnie obrazu, ale też w patchworkowych tkaninach, mozaikach, haftach i kompozycjach rzeźbiarskich.

Paszporty Polityki, fot. Teodor Klepczyński/POLITYKA, źródło: materiały prasowe
Marta Nadolle pochodzi z Międzychodu, niedaleko Poznania. Przez dwa lata studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, aby następnie kontynuować naukę w warszawskiej ASP w pracowni prof. Jarosława Modzelewskiego oraz w Pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej prof. Mirosława Duchowskiego. W roku 2014 ukończyła studia z wyróżnieniem. Uczestniczyła w licznych wystawach, jednak jej popularność wzrosła dzięki znaczącej wystawie „Farba znaczy krew” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Poza tworzeniem artystka zaangażowana jest w działalność edukacyjną.
N.G