Trwająca w Cricotece do 8 grudnia 2024 wystawa „Bereś”, poza sztuką pozostającego w jej tytule artysty, eksploruje modele wystawiennicze, będąc punktem wyjścia do dalszych działań. W tym wypadku będzie to rozbudowany program performatywny, który został zaplanowany w formie przeglądu.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Do nawiązania relacji z twórczością Jerzego Beresia oraz z wystawą w Cricotece zaproszono osoby performerskie, zarówno z pokolenia twórców bliskich artyście (którzy niejednokrotnie znali Beresia osobiście), jak z generacji, dla której jest on już tylko „postacią z historii sztuki”.
Program performatywny
Zamysł przeglądu nawiązuje do odradzającej się tradycji licznych kiedyś letnich festiwali performansu, w których brał udział również Jerzy Bereś. Wśród zaproszonych performerów i performerek znajdują się: Janusz Bałdyga, BREASTMILK trio, Justyna Górowska, Miho Iwata, Martix Navrot, Filipka Rutkowska, Natalia Sara Skorupa, Wojciech Stefanik, Ana Szopa, Artur Tajber i Ewa Zarzycka.
Unikatowa twórczość akcyjna Jerzego Beresia, dzięki spotkaniu twórców – zarówno ze sobą nawzajem, jak i z postacią artysty – stanie się polem do dialogizujących re-performansów, poszukiwania punktów stycznych i bliskości problemowych również w pozornie nieoczywistych dla Beresia obszarach, takich jak queer czy ekofeminizm. Tym samym program performatywny uczyni z wystawy w Cricotece przestrzeń żywą, badającą możliwości funkcjonowania współcześnie i opracowywania „archiwalnego performansu”. Bereś był przekonany, że akt twórczy ma miejsce jedynie w momencie jego odbywania się. Istniejące zapisy jego akcji mają więc przede wszystkim dokumentacyjny kształt, co czyni tę część twórczości artysty praktycznie niemożliwą do prezentacji. Ten dojmujący brak „ciała Beresia”, wypełnią w przestrzeni wystawy i jej bezpośrednim sąsiedztwie inni twórcy i twórczynie.
Harmonogram:
- wtorek 4.06, godz. 18:00 | Janusz Bałdyga, Wojciech Stefanik, Breastmilk Trio, Miho Iwata
- środa 5.06, godz. 18:00 | Natalia Sara Skorupa, Ana Szopa, Ewa Zarzycka, Martix Navrot
- czwartek 6.06, godz. 18:00 | Justyna Górowska, Artur Tajber, Filipka Rutkowska
Kolejność osób może ulec zmianie. W wydarzeniu można wziąć udział w ramach biletu wstępu na wystawę. Kuratorem przeglądu jest Kamil Kuitkowski, a koordynatorem Wiktor Bury.
Wystawa „Bereś”
Wystawa Jerzego Beresia, odbywa się w 60 rocznicę pierwszej indywidualnej wystawy artysty zorganizowanej z inicjatywy Grupy Krakowskiej w Galerii Krzysztofory. Jest kontynuacją linii programowej Cricoteki badania możliwości aktualizowania, zabezpieczenia i prezentowania archiwów oraz spuścizny artystów zajmujących się sztuką efemeryczną, niejako organicznie splecioną z osobą twórcy, a przy tym prezentacji artystów i artystek pozostających w bliskiej relacji z Tadeuszem Kantorem. W przypadku Beresia ten dialog i dyskusja z Kantorem były intensywne i znaczące za życia obu twórców, stanowiły też ważną część działalności Galerii Krzysztofory – kolebki krakowskiej (i nie tylko) awangardy.
Na ekspozycji są prezentowane rzeźby ze wszystkich okresów twórczości Beresia (od 1956 do 2012 r.), filmy archiwalne oraz wideoeseje, komentujące jego dorobek performatywny. W narracjach towarzyszących wystawie zespół kuratorski – Jerzy Hanusek, Kamil Kuitkowski i Natalia Zarzecka – za nadrzędny cel stawia przybliżenie jednego z najważniejszych artystów polskich współczesnej publiczności, czemu służyć ma zestawienie wątków i kontekstów, w których i wobec których działał, a które dziś okazują się nadal aktualne. Bereś jako artysta niepokorny, kontestujący porządki estetyczne, społeczne i polityczne pozwala odczytywać siebie na nowo, zarówno wobec teraźniejszych sytuacji politycznych, jak i nurtów postantropocentrycznych, kwestionujących dotychczasową (nadrzędną) pozycję człowieka w świecie.
Organizatorzy: Cricoteka i Fundacja im. Marii Pinińskiej-Bereś i Jerzego Beresia
Partnerzy i współpraca: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Wydział
Intermediów, Open Eyes Art Festival
Kuratorzy wystawy: Jerzy Hanusek, Kamil Kuitkowski, Natalia Zarzecka
Identyfikacja graficzna: Krzysztof Radoszek
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu
Promocji Kultury