Wakacje to idealny czas, by wyruszyć na wycieczkę śladem najciekawszych wystaw. Aby zobaczyć interesujące ekspozycje dzieł sztuki, wcale nie musimy wyjeżdżać za granicę! Tego lata polskie muzea zadbały o ciekawe wystawy i bogaty program wydarzeń. Jakie miasta warto odwiedzić na weekendowy city break?
Maria Pinińska-Bereś
Będzie to pierwsza od 20 lat tak obszerna wystawa monograficzna Marii Pinińskiej-Bereś (1931–1999), twórczyni niezwykle ważnej dla rozwoju polskiej sztuki współczesnej. W swej sztuce Pinińska-Bereś eksplorowała przede wszystkim sferę kobiecości i kobiecego erotyzmu oraz ich związków społeczno-politycznych. Na wystawie zostaną zaprezentowane dzieła od najwcześniejszych (z lat 50.) do ostatnich dzieł artystki. Nie zabraknie najważniejszych, ikonicznych już dzisiaj rzeźb i performansów. „Artystka, przez lata pozostająca w cieniu swojego męża Jerzego Beresia, uznanego rzeźbiarza i performera, zaczyna obecnie zdobywać należne jej uznanie” – czytamy w opisie kuratorskim. Odbiorcy będą mieli niezwykłą okazję zapoznać się z pracami artystki z różnych okresów jej twórczości — nie zabraknie dzieł z serii „Rotundy”, „Gorsety” czy „Psychomebelki”.
- 7 lipca – 13 października 2024, Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu
EWA KURYLUK. SPOTKANIE NA BRZEGU MORZA
Ewa Kuryluk to jedna z najpopularniejszych i najwybitniejszych przedstawicielek polskiej sztuki współczesnej. W swojej twórczej aktywności zajmuje się malarstwem, grafiką, kolażem, fotografią oraz tkaniną. Głównymi bohaterami jej hiperrealistycznego malarstwa są przede wszystkim ludzie, często kobiety. Postaci artystka umieszcza na monochromatycznym, barwnym tle, zawieszając je niejako w czasie i przestrzeni. Przewodnią ideą wystawy jest „prawdziwy wizerunek – vera-icon”, co oddaje złożoność i spójność artystycznych poszukiwań Ewy Kuryluk. Jednym z najważniejszych i najciekawszych eksponatów jest wielkoformatowa, monumentalna tkanina z 1986 roku „Teatr Miłości”. Wystawę uzupełniają autofotografie Ewy Kuryluk, stanowiące zapis kolejnych etapów jej życia, zarówno artystycznego, jak i osobistego.
- 18 maja – 18 sierpnia 2024, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
SURREALIZM. INNE MITY
Wystawa została zorganizowana w 100 rocznicę opublikowania Manifestu Surrealizmu przez André Bretona. Ekspozycja umożliwia odbiorcom zapoznanie się z dziełami ponad 60 artystów i artystek, wśród nich: Max Ernst, Erna Rosenstein, Zbigniew Makowski czy Władysław Hasior. Kuratorka wystawy w swej narracji odrzuciła skostniały sposób myślenia o surrealizmie jako zjawisku, które ma określone ramy geograficzne i czasowe. Hanna Doroszuk potraktowała ruch jako coś globalnego, inkluzywnego i różnorodnego. Prócz dzieł z kolekcji samego muzeum zobaczymy prace wypożyczone z takich miejsc jak: Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien w Wiedniu, Muzeum Sztuki w Łodzi czy Muzeum Narodowego w Krakowie.
- 10 maja – 11 sierpnia 2024, Muzeum Narodowe w Warszawie
DAJ MI WSZYSTKO. WYSTAWA DARU TERESY I ANDRZEJA STARMACH DLA MUZEÓW KRAKOWSKICH
Ekspozycja w krakowskim Bunkrze Sztuki to prezentacja daru Teresy i Andrzeja Starmach dla krakowskich muzeów. W listopadzie 2023 roku kolekcjonerzy podarowali część swojej kolekcji dwóm krakowskim instytucjom – Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK) oraz Muzeum Fotografii (MuFo). Wystawą „Daj mi wszystko” Bunkier Sztuki otworzył swoją wyremontowaną siedzibę. Ekspozycja daru Starmachów stanowi zatem zasadną inaugurację powrotu do działalności wystawienniczej krakowskiej instytucji. Na ekspozycji można zapoznać się z dziełami 25 artystek i artystów — Magdaleny Abakanowicz, Jerzego Nowosielskiego, Władysława Hasiora, Jana Tarasina, Jadwigi Sawickiej czy Tadeusza Kantora.
- 29 lutego – 1 września, Bunkier Sztuki
ZOFIA STRYJEŃSKA — TAJEMNICZE I RADOSNE OPOWIEŚCI
W Muzeum w Gliwicach miłośnicy i miłośniczki sztuki Zofii Stryjeńskiej do 18 sierpnia będą mieli okazję zapoznać się z interesującymi dziełami w twórczości tej artystki. Ekspozycja powstała we współpracy w Muzeum Narodowym w Krakowie i prezentuje realizacje Zofii Stryjeńskiej z różnych okresów jej twórczości. Poza malarstwem wyeksponowano projekty tkanin i scenografii, ilustracje książkowe, a nawet wczesne prace twórczyni, z lat 1911-1919, które nie były wcześniej prezentowane publiczności. W wystawie bierze udział także obraz przedstawiający Czepca (postać z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego) z 1911 roku, odkryty w tym roku przez krakowską DESĘ oraz prace z prywatnych kolekcji Agnieszki i Marka Kapuścińskich, oraz Ingi i Artura Ludwinów.
- 8 marca – 18 sierpnia 2024, Muzeum w Gliwicach, Willa Caro
RZEŹBY KONTENEROWE. Bożenna Biskupska
To kolejna w tym roku wystawa indywidualna Bożenny Biskupskiej. Za nami ekspozycja w Pawilonie Czterech Kopuł i Wallspace Gallery w Warszawie. Na wystawie w Orońsku artystka zaprezentuje swoje „rzeźby kontenerowe”. Pomysł narodził się jeszcze w latach 80. XX wieku. W latach 1989-1991 twórczyni pracowała nad cyklem obrazów figuralnych takich jak „Figura w dół” czy „Obraz z frunącą figurą”. „W latach 2018–2021 zrealizowałam rzeźby kontenerowe przeniesione z tych obrazów i do nazwania ich zaanektowałam te same tytuły” – wyjaśnia Bożenna Biskupska. Wprowadzenie do kontenerów rzeźb stawia pytanie o miejsce sztuki współczesnej w obecnej rzeczywistości. Kontener budowlany ma także inne znaczenie dla Biskupskiej — jest wieloletnim towarzyszem odbudowy budynku Sanatorium w Sokołowsku, w którym artystka tworzy Międzynarodowego Laboratorium Kultury.
- 22 czerwca – 28 sierpnia 2024, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Park Rzeźby
Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku
To nie pierwsza w tym roku wystawa polskiej nowej ekspresji. Tym razem w Muzeum Narodowym w Poznaniu do końca lipca można zobaczyć ekspozycję prezentującą dorobek legendarnej artystycznej grupy Koło Klipsa, związanej z Poznaniem. Wydarzenie odbywa się w 40. rocznicę pierwszej wystawy Koła Klipsa, która miała miejsce w Galerii Wielka 19 w 1984 roku. Prace przedstawicieli grupy (Mariusza Kruka, Wojciecha Kujawskiego, Leszka Knaflewskiego i Krzysztofa Markowskiego) ukazano w kontekście alternatywnej i niezależnej sceny muzycznej Poznania.
- 5 kwietnia – 28 lipca 2024, Muzeum Narodowe w Poznaniu
Bereś
To pierwsza od 2012 roku tak duża wystawa indywidualna tego artysty. Ekspozycja odbywa się w czasie 60. rocznicy pierwszej solowej wystawy Jerzego Beresia w Galerii Krzysztofory. Wystawa „Bereś” jest kontynuacją programu Cricoteki, w ramach którego instytucja bada możliwości zabezpieczania i prezentowania archiwów oraz twórczości artystów zajmujących się sztuką efemeryczną, a ponadto prezentuje artystów oraz zjawiska, które znajdują się w orbicie twórczości Tadeusza Kantora. Na wystawie eksponowane są rzeźby i realizacje z każdego okresu twórczości Beresia. Ponadto w ekspozycji ujęto także wideoeseje oraz filmy archiwalne.
- 21 marca – 8 grudnia 2024, Cricoteka
Natalia Gaj
fot. góra: Maria Pinińska-Bereś, Modlitwa o deszcz, 1977, kolekcja rodzinna | źródło: materiały prasowe MNWr