szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
kurs świat i rynek

Kolejna odsłona Art Brandingu w Banku Pekao

24.06.2024

Aktualności

Sklep rynekisztuka

Art branding to koncepcja polegająca na efektywnej i twórczej relacji sztuki z biznesem. Takie podejście już od dłuższego czasu obserwujemy wśród wielu polskich firm i organizacji. Jedną z przodujących marek w tym obszarze jest Bank Pekao S.A. Do najnowszego projektu powiązanego ze sztuką bank zaprosił Adę Zielińską — artystkę młodego pokolenia, która zaprojektowała wyjątkowe tła do aplikacji PeoPay dla klientów Bankowości Prywatnej.

MATERIAŁ PARTNERSKI

KIEDY SZTUKA KREUJE BIZNES

Relacja Banku Pekao ze sztuką sięga niemal początków jego działalności. Już od lat powojennych instytucja komunikowała się z klientami za pomocą prac twórców Polskiej Szkoły Plakatu, takich jak Waldemar Świerzy czy Wiktor Górka. Tym samym bank zapisał się na kartach historii tej formy wizualnej, a kilka lat temu postanowił odczytać plakat na nowo. Z okazji 25-lecia Bankowości Prywatnej Pekao, troje współczesnych plakacistów – Kaja Renkas, Błażej Ostoja – Lniski i Lex Drewinski — oddało swoją wizję hasła „Żubr na Wall Street” na piętnastu, jubileuszowych plakatach. Można je było zobaczyć m.in. w Muzeum Plakatu na warszawskim Wilanowie czy na ogrodzeniu Łazienek Królewskich.

Rafał Kowalczyk, Kierownik Zespołu ds. Modelu Biznesowego i Projektów Strategicznych Bankowości Prywatnej | źródło: Bank Pekao S.A.

WIRTUALNA GALERIA

Na przestrzeni lat bank zgromadził okazałą kolekcję prac uznanych artystek i artystów. W zasobach Pekao znajduje się prawie 1000 dzieł sztuki dawnej i współczesnej, w tym twórczość wybitnych artystów takich jak: Stanisław Wyspiański, Jan Matejko, Wojciech Kossak, Józef Mehoffer, Julian Fałat czy Tadeusz Dominik. Część prac została zdigitalizowana i jest dostępna online na stronie wirtualnej Galerii Sztuki Banku Pekao S.A.

„Sztuką staramy się dzielić na wielu płaszczyznach naszej działalności. Jako pierwsza uniwersalna instytucja finansowa na świecie przeprowadziliśmy tokenizację obrazu, a fragmenty zdigitalizowanego dzieła nanieśliśmy na 440 kart kredytowych Unique. Wspólnie z Mastercard zaprojektowaliśmy karty, które na awersie, poza chipem, mają jedynie nadrukowany fragment obrazu „Ściana pracowni” Rafała Bujnowskiego, powiązane z niewymienialnym tokenem (NFT). Dzięki temu po wygaśnięciu ich ważności i użytkowego charakteru będą mogły wrócić do świata sztuki” – wyjaśnia Rafał Kowalczyk, Kierownik Zespołu ds. Modelu Biznesowego i Projektów w Banku Pekao S.A. i dodaje – „Część prac z zasobów banku, szczególnie tych z XX w., została wyeksponowana w naszych nowych placówkach bankowości prywatnej, m.in. dzieła Tadeusza Dominika, Jerzego Nowosielskiego, Bożenny Biskupskiej czy Teresy Pągowskiej”.

Ada Zielińska dla Banku Pekao

Ada Zielińska jest współczesną artystką, która w swej twórczości zajmuje się przede wszystkim grafiką, plakatem i ilustracją. Jej unikatowe projekty łączą w sobie współczesną estetykę z nostalgicznym stylem lat 70. i 80. XX wieku. To wyjątkowe połączenie daje w efekcie ujmujące i nietuzinkowe projekty. Poza aktywnością twórczą jest wykładowczynią na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artystka współpracowała już z wieloma podmiotami, w tym z: Adobe, Netflix, Levi’s, Spotify, Domestika, CD Projekt RED, „Fast Company Magazine”, „New Scientist Magazine” czy Muzeum Narodowym w Gdańsku. Dla Banku Pekao, Ada Zielińska zaprojektowała tła dla aplikacji PeoPay. To monochromatyczne, geometryczne i minimalistyczne kompozycje. Pod względem kolorystycznym grafiki są stonowane i nie odnajdziemy w nich intensywnych, wręcz świetlistych kolorów typowych dla plakatów artystki. Jednak elementy formalne i sposób kształtowania kompozycji manifestują unikalny styl Zielińskiej. Artystka wspaniale połączyła potrzeby odbiorców i identyfikację wizualną bankowości prywatnej ze swoją wrażliwością artystyczną.

„Podczas procesu tworzenia kierowałam się przede wszystkim funkcjonalnością i czytelnością. Moim celem było stworzenie ilustracji, która nie tylko estetycznie się prezentuje, ale także praktycznie współgra z interfejsem użytkownika. Przy projekcie wykorzystałam kolorystykę marki, obejmującą odcienie beżu, złota oraz przełamanej czerni” – tłumaczy artystka.

W ostatnim czasie Bank Pekao rozpoczął również współpracę z Oskarem Ziętą. Jej efektem jest wielkoformatowy sygnet z dmuchanej stali w kształcie żubra, wykonany metodą FiDU, zdobiący wnętrze 27 piętra warszawskiego Pekao Tower.

fot. góra: Wnętrze 27 piętra Pekao Tower w Warszawie, sygnet z dmuchanej stali w kształcie żubra autorstwa Oskara Zięty

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

05.03.2024 / Aktualności, Ciekawostki

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.