szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
WTS 2024

OPEN CALL: Mailartowy projekt w Galerii EL

23.07.2024

Aktualności, Polska: wydarzenia

Sklep rynekisztuka

Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu zaprasza wszystkie osoby artystyczne do wzięcia udziału w ich najnowszym projekcie. W ramach wystawy „NADAWCA: Paweł Petasz / ODBIORCA: cały świat”, która zostanie otwarta dla publiczności 26 września, instytucja zorganizowała otwarty nabór dla wszystkich osób artystycznych, które chciałby przyczynić się do powstania wystawy. Do siedziby galerii jeszcze do 13 września 2024 roku można wysyłać swoje dzieła drogą pocztową, a to wszystko w duchu mail artu. Wszystkie prace zostaną wyeksponowane!  Na czym polega ten projekt?

Mail art, a inaczej sztuka poczty, została spopularyzowana w latach 70. XX wieku i często wiązała się z nurtem sztuki konceptualnej. Sztuka poczty polegała na swoistej wymianie inspiracji i teorii artystycznych, a także prezentacji swojej twórczości innym artystom i artystkom, czy instytucjom, również tym zagranicznym. Galeria EL swoją wystawą pragnie udowodnić, że idea i praktyka mail art’u nie zginęła i jest wciąż żywa w niektórych kręgach artystycznych.

Zaproszenie Raya Johnsona na pierwszą wystawę sztuki poczty 1970 | Ray Johnson Estate, dzięki uprzejmości Richard L. Feigen & Co.

W komunikacie czytamy, że jest to zaproszenie „dla wszystkich was bez wyjątku, do których dociera ta informacja, ponieważ wystawę realizujemy w duchu mail art’u, stosując się do jego zasad, instrukcji i protokołów, dlatego wysyłamy w świat zaproszenie dla całej społeczności artystycznej do przesłania do nas swoich prac tradycyjną drogą pocztową”. Zachęcamy zatem wszystkich, którzy chcą wziąć udział w projekcie to przesyłania swoich prac. Ważne jest, aby były one zrealizowane w duchu mail art’u — pocztówki czy listu. Co ciekawe, Open Call jest darmowy, a prac nie będzie oceniało jury. Wszystkie nadesłane realizacje zostaną wyeksponowane na wystawie. Brak ścisłych zasad podkreśla wolnościową, swobodną i równościową ideę sztuki poczty.

„Naszą wystawą pragniemy przywołać historię ruchu artystycznego, jakim był MAIL ART, który stanowił od przełomu lat 60. i 70. jeden z wiodących nurtów sztuki konceptualnej, ze szczególnym uwzględnieniem sylwetki polskiego awangardzisty w tym zakresie, Pawła Petasza. Był to artysta pełniący w owym czasie funkcję kierownika Centrum Sztuki Galeria EL, dzięki któremu instytucja posiada pokaźne archiwum dzieł sztuki poczty z tamtego okresu, która nie była wcześniej publicznie prezentowana” – tłumaczą organizatorzy wystawy.

fot. Louis Hansel

Wystawa, która odbędzie się już pod koniec września w Galerii EL, to prawdziwy ukłon w kierunku autentycznej idei sztuki poczty. Na ekspozycję składają się: materiały archiwalne z zasobów Galerii EL oraz prywatne zbiory rodziny Pawła Petasza, oraz artystów, jego przyjaciół pozostających z nim w „twórczej międzynarodowej korespondencji”, a także dzieła przesłane w ramach Open Call’a. Udział takich dzieł pozwala na wejście w twórczy dialog z twórczością artysty.

Jak mówiło jedno z haseł innego open call’a sprzed kilku dekad: „Time is not linear, and neither is mail art”, stąd podjęcie się tego zadania, które będzie próbą odpowiedzenia sobie też na pytanie — czy we współczesnym świecie, w dobie internetu, szybkiej mobilności, nowych mediów i technologii, „sztuka poczty” ma szansę ponownie zaistnieć?

 

Adres do wysyłki dzieła: Centrum Sztuki Galeria EL | ul. Kuśnierska 6, 82-300 Elbląg, POLAND (z dopiskiem ART IS CONTACT)

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

05.06.2024 / Aktualności, Dla artystów

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.