szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU

Podsumowanie The Armory Show 2024. Padły sześciocyfrowe kwoty

11.09.2024

Aktualności, Świat: wydarzenia

Sklep rynekisztuka

Sezon targów sztuki właśnie się rozpoczął, a jego początek można upatrywać w dwóch ostatnich wydarzeniach — The Armory Show oraz targach Frieze Seoul. 8 września zakończyła się 30. edycja The Armory Show. To największe targi sztuki współczesnej w Nowym Jorku. Miłośnicy sztuki, galerie i krytycy z różnych zakątków świata przez 4 dni mieli okazję podziwiać sztukę najnowszą, brać udział w rozmowach, panelach dyskusyjnych i poznawać ciekawe postaci ze świata sztuki. Jak przebiegły targi? Czy są potwierdzeniem dla spadku na rynku sztuki? 

Waga targów i ich znaczenie dla Nowego Jorku są bezsprzeczne. The Armory Show nie tylko aktywizuje miasto (wydarzenia związane z targami mają miejsce poza głównym centrum targowym), ale dzięki prezentacji nowych galerii i nierzadko wschodzących artystów i artystek, wyznacza przyszłe trendy na rynku sztuki. Warto zwrócić uwagę, że w podobnym czasie w Nowym Jorku odbyły się inne istotne wydarzenia z branży: targi Art on Paper, VOLTA oraz Independent 20th Century. 

GALERIE I ODWIEDZAJĄCY 

Jubileuszowa edycja The Armory Show to pierwsza odsłona wydarzenia odbywająca się w pełni pod własnością Frieze (które przejęło wspomniane targi w 2023) oraz pod przewodnictwem nowej dyrektorki, którą została Kyla McMillan. W 30. edycji The Armory Show brało udział 235 galerii z całego świata. Wśród wystawców znaleźli się między innymi:  Victoria Miro, Kasmin,  303 Gallery, DAG, Carl Freedman Gallery, Johyun Gallery czy Berry Campbell. Zabrakło jednak największych, czołowych galerii prywatnych, które zazwyczaj biorą udział w innych, światowych targach sztuki. Podczas tegorocznej edycji nie zobaczyliśmy stoisk gigantów: David Zwirner, Hauser & Wirth czy Pace Gallery. Nieobecność najważniejszych galerii zwiastował brak sprzedaży przekraczających milion dolarów. To właśnie te galerie zwykle pobijają rekordy sprzedaży na wszystkich światowych targach, ponieważ zazwyczaj dysponują najważniejszymi i najciekawszymi dziełami. Co ciekawe, wspomnieni giganci brali w tym czasie udział w targach Frieze Seoul, które miały miejsce niemal w tym samym terminie — trwały 4 dni (od 4 do 7 września).

The Armory Show, fot. Vincent Tullo, dzięki uprzejmości The Armory Show

Podczas The Armory Show nie brakowało innych ważnych postaci dla świata sztuki. Obecni byli między innymi: dyrektor Museum of Modern Art w Nowym Jorku Glenn D. Lowry, przewodnicząca działu sztuk pięknych w Sotheby’s Amy Cappellazzo oraz kuratorka Cecilia Alemani, a także znaczący kolekcjonerzy tacy jak:  Agnes Gund, Alberto oraz David Mugrabi czy Mera i Don Rubell. 

JUBILEUSZOWA EDYCJA THE ARMORY SHOW 

W ciągu 4 dni w targach wzięło udział ponad 50 tysięcy uczestników. Wystawcy jak co roku zaprezentowali szeroki wybór różnorodnych dzieł osób artystycznych z najróżniejszych zakątków świata. Galerie zaproponowały dzieła czołowych artystów, takich jak Yayoi Kusama czy Robert Motherwell, ale dominowały wschodzące nazwiska i ich dzieła z obszaru sztuki najnowszej. To zjawisko związane jest z ideą przewodnią,  która przyświeca The Armory Show od dziesięcioleci. Targi powstały, aby promować nowe, dobrze zapowiadające się talenty oraz wyznaczać nowe trendy i ścieżki w kolekcjonowaniu. The Armory Show ma być miejscem eksplorowania oraz odkrywania i udowadnia, że w sztuce wciąż pojawiają się nowe, zachwycające rozwiązania. Ten element badania i poznawania sztuki realizuje się zarówno w sekcji „Solo”, która jest poświęcona kameralnym prezentacjom jednego artysty lub artystki, jak i w sekcji „Present”, gdzie wystawiały się nowe galerie, które nie funkcjonują na rynku sztuki dłużej niż 10 lat. 

Tegoroczną  nagrodę Gramercy International Prize  przyznano galerii z Nowego Jorku — założoną w 2020 roku Blade Study. Podmiot reprezentował w tym roku artystkę Paige K. Bradley działającą w Nowym Jorku. Nagroda ta przyznawana jest galerii, która nigdy nie brała udziału w The Armory Show, co ma ucieleśniać ambicję i wizje, na których opierały się targi założone w 1994. 

CO ZOSTAŁO SPRZEDANE PODCZAS THE ARMORY SHOW 2024? 

Niestety podczas tegorocznych targów nie zrealizowano żadnej, jednorazowej siedmiocyfrowej sprzedaży. Najlepszym wynikiem w tym obszarze może pochwalić się Galeria Kasmin, która sprzedała najdroższe dzieło podczas dnia VIP. Nowojorska galeria sprzedała obraz Roberta Motherwella „Apse” (1980-1984) za kwotę 825 tys. dolarów oraz pracę „The Singer Tract” z 2023 roku autorstwa Waltona Forda. Galeria Berry Campbell również dokonała dużej transakcji poprzez sprzedaż nieznanego wcześniej dzieła Lynne Drexler z 1977 roku za niespełna pół miliona dolarów! Zainteresowanie obrazami nieżyjącej już dziś  artystki-abstrakcjonistki  wciąż rośnie. Nie tak dawno, bo w marcu tego roku dzieło twórczyni zostało sprzedane przez galerię White Cube za 1,2 mln dolarów na Targach Art Basel Hong Kong. W ubiegłym roku inna praca artystki osiągnęła wynik 1,38 mln dolarów na aukcji. Berry Campbell Gallery, od której zostało zakupione dzieło artystki na The Armory Show znana jest ze swojej promocji twórczości malarek z okresu powojennego. 

The Armory Show 2024, dzięki uprzejmości The Armory Show

W Tang Contemporary Art odnotowało sprzedaż odlewu z brązu autorstwa Ai Weiweia za cenę 450 tys. dolarów oraz wystawiono jedną z jego prac z cyklu „Lego Brick”. Z kolei na stoisku Lurdoff poczyniono wyjątkową sprzedaż okładki autorstwa Gerharda Richtera za cenę 420 tysięcy dolarów. Podczas The Armory Show wystawiono także prace Yayoi Kusamy, której jedno z dzieł wystawiła galeria Victoria Miro i dokonała transakcji rzędu 800 tys. dolarów. Natomiast w galerii Buchmann  wystawiono na sprzedaż  rzeźbę Tony’ego Cragga  wycenioną na kwotę od 170 000 do 190 000 dolarów. 

N.G

 

 

 

Źródła: 

  • thearmoryshow.com 
  • Daniel Cassady, Armory Show VIP Day Kicks Off the Fall Season with Sales of Works by Walton Ford, Lynne Drexler, and More, 06.09.2024 | artnews.com (dostęp: 10.09.2024) 
  • Armory Show 2024: What The Dealers Said Plus Sales Report | artlyst.com (dostęp: 10.09.2024) 
  • Maxwell Rabb, What sold at Frieze Seoul and The Armory Show 2024, 09.09.2024 | artsy.net (dostęp: 10.09.2024) 
  • Carlie Porterfield, Despite art market ‘doomsayers’, Armory Show dealers see signs of 'a good turnaround’ in opening sales, 06.09.2024 |  theartnewspaper.com (dostęp: 10.09.2024)
  • Alex Greenberger, The Best Booths at the Armory Show, From Hybrid Selves to Beautiful Body Horror, 05.09.2024 | artnews.com (dostęp: 10.09.2024) 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

29.07.2024 / Aktualności, Świat: wydarzenia

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.