Częstochowa: prezentacja prywatnej kolekcji Jolanty i Piotra Marców
15.11.2024
Aktualności, Kolekcje, Polska: wydarzenia
Prywatne kolekcje dzieł sztuki to temat, który coraz bardziej interesuje odbiorców sztuki. Wiemy, na czym polegają kolekcje muzealne, lecz specyfika kolekcjonowania i budowania prywatnych zbiorów jest dla wielu wciąż niezbadanym zagadnieniem. Wiele prywatnych kolekcji zamieniło się w najbardziej wpływowe instytucje kultury na świecie — kolekcja Solomona Guggenheima dała podwaliny do powstania Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, a zbiory Jeana Paula Getty’ego znalazły swoje miejsce w jego prywatnym muzeum (Muzeum J. Paula Getty’ego). Polscy kolekcjonerzy coraz chętniej wystawiają swoje kolekcje w instytucjach kultury, zarówno tych publicznych, jak i prywatnych. To wyjątkowa okazja, aby miłośnicy sztuki zobaczyli dzieła, które na co dzień nie są dostępne dla szerszego grona odbiorców. Taką kolekcję możemy oglądać w Muzeum Częstochowskim na wystawie „Klasycy. Polska sztuka współczesna z kolekcji Jolanty i Piotra Marców”.
Pierwszy pokaz wyjątkowej kolekcji
Muzeum Częstochowskie zorganizowało pierwszą publiczną prezentację tych cennych, prywatnych zbiorów. Jolanta i Piotr Marzec rozpoczęli kolekcjonowanie dzieł sztuki (obrazów, rysunków, fotografii, rzeźb i grafik) ponad 20 lat temu. Powoli i sukcesywnie kolekcja była uzupełniana przez obiekty wylicytowane na aukcjach, zakupione w galeriach sztuki, a nawet od innych kolekcjonerów i samych artystów. Kolekcjonerzy bardzo szybko uzupełnili zbiory o wartościowe, reprezentacyjne obiekty dla sztuki polskiej II połowy XX wieku. Obecnie kolekcja składa się z ponad 2000 tysięcy dzieł, które prezentują najważniejsze kierunki i tendencje w powojennej i współczesnej sztuce polskiej.
Dzieła najwybitniejszych współczesnych klasyków
Na wystawie zobaczymy ponad 70 eksponatów reprezentujących różne media, takie jak malarstwo, grafika, rzeźba, a nawet tkanina. W ekspozycji, prócz dzieł Magdaleny Abakanowicz, Tadeusza Kantora czy Henryka Stażewskiego, biorą udział prace autorstwa przedstawicieli ważnych krajowych ugrupowań awangardowych, takich jak Grupa Krakowska, Grupa 55, 4F+R, Praesens, oraz międzynarodowego ruchu Phases. Ekspozycja obejmuje przykłady różnych kierunków i tendencji artystycznych, w tym surrealizmu, malarstwa materii, Nowej Figuracji, powojennego koloryzmu oraz abstrakcji geometrycznej.
„Przestrzeń ekspozycyjną na piętrze wypełniają prace artystów reprezentujących nurt metaforyczny: Zbigniewa Makowskiego, Stanisława Fijałkowskiego, Kazimierza Mikulskiego i Anny Güntner. Eksponujemy również dzieła ukazujące przenikanie się przestrzeni i subtelne odniesienia do postaci ludzkiej, kompozycje oscylujące wokół aluzyjnej abstrakcji i imaginacyjnych pejzaży, a także prace artystów koncentrujących się na badaniu zjawisk fizycznych, barwnych i świetlnych, interesujących się percepcją i eksperymentujących z przestrzenią malarską (Jan Berdyszak, Stefan Gierowski, Kajetan Sosnowski). Prezentujemy też cztery obrazy Teresy Pągowskiej, przedstawicielki szkoły sopockiej i nowej figuracji – artystki „wrażliwej na dźwięczność barwy”, skupionej na traktowanej skrótowo ludzkiej figurze – oraz ekspresyjne i impastowe obrazy Jacka Sienickiego z typowym dla artysty motywem wnętrza pracowni” – wyjaśnia Katarzyna Sucharkiewicz, kuratorka wystawy.
W zespole prezentowanych dzieł znajdują się także rzadkie przedstawienia, m.in. z wczesnych, poszukiwawczych okresów twórczości Henryka Stażewskiego, Teresy Pągowskiej i Kajetana Sosnowskiego. Z kolekcją Jolanty i Piotra Marców można zapoznać się w Muzeum Częstochowskim jeszcze do 12 stycznia 2025 roku w godzinach otwarcia muzeum.
N.G
fot. góra: Widok wystawy „Klasycy. Polska sztuka współczesna z kolekcji Jolanty i Piotra Marców” w Muzeum Częstochowskim, dzięki uprzejmości Muzeum Częstochowskiego