![](https://rynekisztuka.pl/wp-content/uploads/2024/11/la-grande-dame-e1732014213540.png)
Wczoraj (18 listopada) podczas Modern Evening Auction w domu aukcyjnym Sotheby’s zostało wylicytowane legendarne dzieło Leonory Carrington — artystki, malarki, pisarki, jednej z najwybitniejszych przedstawicielek surrealizmu. Podczas licytacji ikoniczna rzeźba „La Grande Dame (The Cat Woman)” z 1951 roku została sprzedana za 11,38 mln dolarów, a więc ponad dwa razy więcej od najniższej szacowanej ceny. Co czyni to dzieło sztuki tak wyjątkowym?
Rzeźba należała pierwotnie do Edwarda Jamesa — brytyjskiego poety, patrona Surrealistów i wiernego kolekcjonera dzieł Leonory Carrington. Następnie praca znalazła swoje miejsce w jego fundacji. Zanim „La Grande Dame” trafiła do właściciela, który zaproponował dzieło na aukcję, znajdowała się w prywatnych zbiorach innych kolekcjonerów. Co ciekawe praca pojawiła się już wcześniej na aukcji w Sotheby’s w 1994 roku. Wtedy została sprzedana za 270 tysięcy dolarów! Podczas tegorocznej sprzedaży kwota ta została przekroczona o 11,11 mln dolarów.
Imponująca skalą i liryczna w formie, „La Grande Dame (The Cat Woman)” jest górującym ucieleśnieniem pionierskiej i fantastycznej wizji twórczej Leonory Carrington. To jedna z nielicznych polichromowanych rzeźb, jakie artystka kiedykolwiek wykonała, stanowi szczyt jej twórczości rzeźbiarskiej i oferuje rzadką okazję, aby fizycznie wejść do jej świata. Jej onieśmielająca wysokość zaprzecza cieple jej obecności; „La Grande Dame (The Cat Woman)” jest intensywnie zdobiona mnóstwem hybrydowych stworzeń oraz bujnych krajobrazów snów. Ta nieziemska istota to nie tylko trójwymiarowa krystalizacja skupienia na boskiej kobiecości, która jest fundamentalna dla etosu artystki, ale to także świadectwo bogatych przyjaźni artystycznych, które rozwinęła w swojej przybranej ojczyźnie, Meksyku — wyjaśnia dom aukcyjny Sothebys.
![](https://rynekisztuka.pl/wp-content/uploads/2024/11/carrington-400x624.png)
Leonora Carrington, La Grande Dame (The Cat Woman), 1951 | źródło: Sotheby’s
Rzeźba „La Grande Dame (The Cat Woman)” była wielokrotnie wystawiana, nie tylko na indywidualnych wystawach prac Carrington, ale przede wszystkim na zbiorowych wystawach Surrealistów, co podkreśla znaczenie dzieła w kontekście całego ruchu, a także sztuki kobiet związanych z owym nurtem. Praca była wystawiana między innymi na wystawach: „Surrealism and Magic: Enchanted Modernity” w Peggy Guggenheim Collection w Wenecji, „Fantastic Women. Surreal Worlds from Meret Oppenheim to Frida Kahlo” w Louisiana Museum of Modern Art czy „Surrealism: Desire Unbound” w The Metropolitan Museum of Art oraz Tate Modern. Na zainteresowanie twórczością Carrington wpłynęła nie tylko większa widoczność artystek-surrealistek na międzynarodowych aukcjach i wystawach. W 2022 roku 59. edycja Biennale w Wenecji zatytułowana „The Milk of Dreams” nawiązywała do książki autorstwa Carrington o tym samym tytule.
![](https://rynekisztuka.pl/wp-content/uploads/2024/04/leonora-carrington-750x645.png)
Leonora Carrington, Les Distractions de Dagobert, 1945 | źrodło: Sotheby’s
Obecny rekord za dzieło artystki padł w maju tego roku podczas licytacji Modern Evening Auction w Sotheby’s. Obraz „Les Distractions de Dagobert”, którego wartość szacowano na 18 mln dolarów, został sprzedany za kwotę 28,5 miliona dolarów. Rekordowe dzieło Leonory Carrington doceniane jest nie tylko przez krytyków i specjalistów rynku sztuki, ale i historyków sztuki. Przez wielu określane jest mianem najbardziej przełomowej realizacji w karierze artystki.
N.G
fot. góra: Leonora Carrington, La Grande Dame (The Cat Woman), 1951 | źródło: Sotheby’s
Źródła:
- sothebys.com