10 wystaw zagranicznych na 2025 rok (część 2)
01.04.2025
Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy: Europa

Ponad 200 prac, od końca XIX wieku po współczesność, ukazuje historię fotografii w USA – od sztuki po życie codzienne. Zdjęcia mistrzów, takich jak Paul Strand, Diane Arbus czy Nan Goldin, spotkają się z twórczością amatorów i anonimowych artystów, odsłaniając różnorodność tematów i doświadczeń amerykańskiej tożsamości. Wystawę wzbogaca seria „Painting the Town” Carrie Mae Weems, laureatki prestiżowej Hasselblad Award.
- Amanda Löpez (1982), Homegirls, San Francisco, 2008, lnkjet print, 320 x 435 mm, National Museum for American History, Washington (DC) © Amanda Löpez
- Bryan Schutmaat (1983), Tonopah,Nevada,2012, lnkjet print, 1017 x 1277 mm (printed 2021), Rijksmuseum, Amsterdam, inv. no. RP-F-2021-11; purchased with the support of Baker McKenzie
Io sono Leonor Fini, Palazzo Reale, Mediolan, Włochy (26 lutego – 22 czerwca 2025)
Wystawa poświęcona Leonor Fini wpisuje się w bogatą tradycję Palazzo Reale, które od lat prezentuje ekspozycje związane z surrealizmem i artystami tego nurtu, a jednocześnie podkreśla znaczenie kobiet w historii sztuki. Ekspozycja podejmuje aktualne tematy, takie jak kwestionowanie ról płciowych, tożsamości, przynależności oraz redefiniowanie modeli rodziny, męskości i kobiecości. Jest to nie tylko hołd dla samej artystki, lecz także próba refleksji nad rolą sztuki w zmieniającym się społeczeństwie.

Portrait of Leonor Fini, 1936 | źródło: Wikipedia
Corps et âmes, Bourse de Commerce, Paryż ( 5 marca – 25 sierpnia 2025)
Wystawa „Ciało i dusza” w Bourse de Commerce – Pinault Collection zgłębia relacje między ciałem a umysłem poprzez prace około czterdziestu artystów, w tym Auguste’a Rodina, Duane’a Hansona, Georga Baselitza, Any Mendiety, Davida Hammonsa i Marleny Dumas. Ekspozycja obejmuje malarstwo, rzeźbę, fotografię, wideo i rysunek, ukazując wszechobecność ciała we współczesnej sztuce.
- Sherrie Levine, Body Mask, 2007, bronze, 57,2 × 24,1 × 14,6 cm. Pinault Collection.
- Lynette Yiadom‑Boakye, Light of The Lit Wick, 2017, huile sur lin, 202 × 132 × 6,5 cm (avec cadre). Pinault Collection. © Lynette Yiadom‑Boakye.
- Georg Baselitz, Meine neue Mütze (My New Cap), 2003, huile sur bois de cèdre, 301,5 × 83,5 × 107 cm. Pinault Collection
Harold Feinstein: Koło cudów, Maison Doisneau, Paryż ( 7 marca – 1 czerwca 2025)
Wystawa w Maison Doisneau to hołd dla nowojorskiego fotografa, który przez ponad 50 lat uwieczniał codzienne życie Amerykanów. Skupiając się na Coney Island, jego zdjęcia przedstawiają plaże, parki rozrywki i różnorodność mieszkańców w czasach powojennego optymizmu i społecznych napięć. Feinstein, wrażliwy na los zwykłych ludzi, stworzył obraz Ameryki pełnej światła, poezji i radości, mimo historycznych burz. Wystawa obejmuje także prace z czasów wojny koreańskiej oraz jego związki z artystami jazzowymi.
- Coney Island Teenagers, 1949 Tirage au gélatino-bromure d’argent / 40,6 × 50,8 cm / 16 × 20 in CI-023 Harold Feinstein Photography Trust
- Window Washer, 1968 Tirage au gélatino-bromure d’argent 40,6 × 50,8 cm / 16 × 20 in CL-092 Harold Feinstein Photography Trust
Z Odessy do Berlina: Malarstwo europejskie od XVI do XIX wieku, Gemäldegalerie, Berlin (24 stycznia – 22 czerwca 2025)
Od Odessy do Berlina. Malarstwo europejskie od XVI do XIX wieku to wyjątkowa wystawa, która prezentuje 60 arcydzieł z kolekcji Muzeum Sztuki Zachodniej i Wschodniej w Odessie, połączonych z 25 obrazami z berlińskich zbiorów. Wystawa powstała jako efekt niemiecko-ukraińskiej współpracy i jest wyrazem solidarności z Ukrainą, której dziedzictwo kulturowe pozostaje zagrożone wojną.Dzieła wywiezione z Odessy w celu ochrony przedstawiają twórczość takich mistrzów jak Frans Hals, Roelant Savery czy Bernardo Strozzi. Zestawienie ich z obrazami z Berlina pozwala na unikalne dialogi artystyczne, odkrywając nowe konteksty kulturowo-historyczne. Wystawa podzielona na 9 rozdziałów odzwierciedla różnorodność gatunków europejskiej sztuki i umożliwia zachodniej publiczności bliższe poznanie ukraińskiej kolekcji.

Madonna and Child
Francesco Granacci (Francesco di Andrea di Marco) Italian, 1520
YOKO ONO: DREAM TOGETHER, Neue Nationalgalerie, Berlin (11 kwietnia – 14 września 202
Wystawa ta obejmuje wszystkie etapy kariery Yoko Ono. Zaczyna się od „Cleaning Piece” (1996), gdzie odwiedzający sortują kamienie, reflektując nad radościami i smutkami. Następnie tworzą papierowe żurawie dla pokoju, które wypełniają przestrzeń. W „Mend Piece” (1966) naprawiają rozbite kubki, symbolicznie przywracając je z miłością i mądrością. Centralnym punktem jest szachowa instalacja „Play It By Trust” (1966/1991), gdzie wszyscy gracze używają białych figur. Prace takie jak „SKY / WATER” (1999) oraz dokumentacje „Bed-In for Peace” i „WAR IS OVER!” przypominają o potrzebie pokoju. Wyjątkowym elementem jest piosenka Ono „Hiroshima Sky Is Always Blue” (1995), upamiętniająca tragedię Hiroszimy, oraz „Drzewo życzeń” (1996) przed budynkiem Neue Nationalgalerie.

Lennon and Ono at a bed-in at Hilton Amsterdam, March 1969 | źródło: Wikipedia
Kiefer / Van Gogh, Royal Academy, Londyn (28 czerwca – 26 października 2025)
Tego lata wyjątkowa wystawa zestawia twórczość Vincenta van Gogha i Anselma Kiefera, ukazując głęboki wpływ postimpresjonisty na niemieckiego artystę. W trzech salach galerii zaprezentowano dzieła obu twórców, podkreślając ich artystyczny dialog. Obok prac Van Gogha, które zamykają jego niezwykłą karierę, zobaczyć można monumentalne obrazy i rzeźby Kiefera, inspirowane historią, mitologią oraz filozofią. Wystawa obejmuje także nowe, nigdy wcześniej niepokazywane dzieła Kiefera, oddające hołd wizji Van Gogha.

Anselm Kiefer Nevermore, 2014, Emulsion, oil, acrylic, shellac, gold leaf and sediment of electrolysis on canvas. 330 x 570 cm. Courtesy Eschaton Foundation. Photo: Charles Duprat. © Anselm Kiefer.
Emily Kam Kngwarray, Tate Modern, Londyn (10 lipca 2025 – 11 stycznia 2026)
Jest to pierwsza wieloskalowa wystawa w Europie poświęcona twórczości Emily Kam Kngwarray, jednej z najważniejszych artystek XX wieku. Australijska malarka, pochodząca z regionu Anmatyerr w Utopii, stworzyła dzieła, które odzwierciedlają jej głęboką więź z ojczyzną i duchowe dziedzictwo przodków. Wystawa prezentuje różnorodność twórczości Kngwarray – od żywych batików po monumentalne płótna – ukazując jej zdumiewającą karierę rozpoczętą po siedemdziesiątce. W ciągu zaledwie ośmiu lat namalowała ponad 3000 płócien. Ta współpraca Tate Modern z National Gallery of Australia jest hołdem dla jednego z najważniejszych głosów sztuki aborygeńskiej i światowej.
- Emily Kam Kngwarray
- Emily Kam Kngwarray painting Earth’s Creation I in the Utopia region, Central Australia, 1994 Photo © reserved
Steven Holl – Rysunek jako myśl, Tchoban Foundation, Berlin (7 lutego 2025 – 4 maja 2026)
Wystawa poświęcona Stevenowi Hallowi przedstawia nie tylko jego znane na całym świecie projekty architektoniczne, ale także imponujący zbiór jego rysunków, który liczy ponad 50 000 szkiców, akwarel i rysunków. Jako architekt, Holl specjalizuje się w projektowaniu budynków kultury i przestrzeni publicznych, takich jak muzea, biblioteki czy centra sztuki. Jego podejście do architektury opiera się na trzech głównych założeniach: sztuka jako motor napędowy, dążenie do ekologicznej doskonałości oraz eksperymentalne traktowanie przestrzeni, światła, materiałów i detali. Wystawa ukazuje nie tylko zrealizowane projekty, jak Muzeum Sztuki Współczesnej w Helsinkach, ale także te, które nigdy nie zostały zrealizowane, jak projekt Palazzo del Cinema w Wenecji.
- Museum of Contemporary Art Kiasma, Helsinki, Finland. Interior view, 1993, watercolor and pencil on paper, 17,78 × 12,7 cm © Steven Holl
- Student Performing Arts Center, University of Pennsylvania, Philadelphia, USA. Scheme F Façade, 2021, watercolor and pencil on paper, 20,32 × 20,32 cm © Steven Holl
- Amerika-Gedenkbibliothek, Berlin, Germany. Perspective by night, 1988, watercolor, ink, and graphite on paper, 22,86 × 30,48 cm © Steven Holl
Soft Robots, Copenhagen Contemporary, Kopenhaga (20 czerwca – 31 grudnia 2025)
Wystawa Soft Robots bada relację między ludźmi a technologią, która budzi zarówno nadzieje, jak i obawy. Współcześni artyści przedstawiają wizje, w których technologia, natura i życie łączą się w harmonijny sposób. Inspiracją do wystawy jest baśń Hansa Christiana Andersena „Słowik”, w której zestawiono mechanicznego ptaka z naturalnym śpiewem prawdziwego słowika. Wystawa ukazuje, jak technologia i biologia mogą się ze sobą łączyć, otwierając nowe możliwości i pytania o ich wpływ na nasze życie. Prezentowane prace, w tym autorstwa Joan Heemskerk i Alice Bucknell, powstały w ramach rezydencji Collide, współpracy między Arts at CERN i Copenhagen Contemporary.
Klaudia Ożga
fot. góra: Anselm Kiefer, Velimir Chlebnikov, 2004 (detail), 30 paintings: oil, emulsion, acrylic, lead and mixed media on canvas, 18 paintings: 75 x 130 inches (190.5 x 330 cm) each 12 paintings: 75 x 110 inches (190.5 x 280 cm) each Hall Collection Photo: Arthur Evans, Courtesy Hall Art Foundation, © Anselm Kiefer | Źródło: Wikipedia