Targi viennacontemporary 2025 w Wiedniu zapowiadają się jako jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych w Europie Środkowej. To już 11. edycja, która odbędzie się w dniach 11–14 września w Messe Wien, a zarazem pierwsza przygotowana pod kierunkiem nowej dyrektorki artystycznej, Abaseh Mirvali. W tegorocznym programie znalazło się ponad sto galerii z 24 krajów, z czego aż 39% pochodzi z regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Źródło: viennacontemporary
Polska reprezentacja – dziesięć galerii
Na tym tle wyjątkowo silnie wybrzmiewa obecność Polski. W tym roku nasz kraj reprezentuje aż dziesięć galerii, co stanowi wyraźny dowód na rosnącą pozycję polskiej sceny sztuki współczesnej. To nie tylko liczba, ale także jakościowy sygnał – świadczący o tym, że polskie galerie i artyści są traktowani jako jedni z kluczowych partnerów w regionie.
Wśród uczestników znalazły się zarówno przestrzenie o ugruntowanej renomie, jak i młodsze galerie, które konsekwentnie budują swój profil poprzez odważne strategie kuratorskie. Obecność polskich artystów jest widoczna także w programie wystaw kuratorskich – Agnieszka Kurant została zaproszona do udziału w projekcie STATEMENT: Realities Building, poświęconym problematyce dezinformacji i algorytmicznej kontroli.
Nowa wizja targów
Pod kierownictwem Abaseh Mirvali wiedeńskie targi zyskują wyraźnie zarysowany profil intelektualny. Nowa dyrektorka kładzie nacisk na dialog Wschód–Zachód, współpracę kuratorską i refleksję nad aktualnymi wyzwaniami społecznymi.
Trzy sekcje kuratorskie stanowią oś programu:
-
STATEMENT (kuratorka Marcella Beccaria) -prezentacja poświęcona dezinformacji i manipulacji technologią, z udziałem m.in. Agnieszki Kurant i Zhanny Kadyrovej,
-
ZONE1 (kurator Aliaksei Barysionak) – dziesięć solowych ekspozycji młodych artystów związanych z Austrią,
-
CONTEXT (kuratorka Samantha Ozer) – zestawienie twórczości końca XX wieku z aktualnymi praktykami artystycznymi, w ramach którego zobaczymy m.in. prace Mariusza Kruka, reprezentowanego przez MOLSKI Gallery.

Agnieszka Kurant| Źródło: viennacontemporary
Znaczenie dla polskiego rynku sztuki
Tak silna reprezentacja Polski w Wiedniu to nie tylko prestiżowy akcent, ale także realna możliwość zacieśnienia relacji z kolekcjonerami, kuratorami i instytucjami z całego świata. Dla polskiego rynku sztuki to szansa na umocnienie pozycji w międzynarodowym obiegu oraz potwierdzenie, że Warszawa, Kraków czy Poznań stają się punktami odniesienia dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
- Christine und Irene Hohenbuchler, lmmer Wieder 2, 2024|Źródło: viennacontemporary
- Jakub Cuska, Collector, 2024|Źródło: viennacontemporary
Wiedeń – miasto sztuki współczesnej

Masimba Hwati, Dzikamunhenga 3, 6, 5, & 2, 2023|Źródło: viennacontemporary
Organizatorzy zadbali, aby viennacontemporary nie ograniczało się do samej prezentacji galerii. Program targów obejmuje debaty, oprowadzania kuratorskie, ceremonie wręczenia nagród – w tym nowo ustanowioną Münze Österreich Prize i Bildrecht SOLO Award – a także szeroko zakrojoną współpracę z wiedeńskimi instytucjami i festiwalami. Na kilka wrześniowych dni całe miasto zamienia się w dynamiczną scenę sztuki współczesnej, gdzie spotykają się artyści, kolekcjonerzy, krytycy i publiczność z całego świata.

Źródło: viennacontemporary
A.O


