Picasso bije rekord w Azji. Hongkong pokazuje dojrzałość rynku sztuki
06.10.2025
Aktualności, Świat: aukcje
Choć całkowita wartość sprzedaży na jesiennej aukcji Christie’s w Hongkongu spadła aż o 46% w porównaniu z ubiegłym rokiem, wydarzenie to pokazało, że rynek sztuki w Azji wciąż pozostaje silny, selektywny i zorientowany na jakość. Rekordową kwotę osiągnęło dzieło Pabla Picassa – najwyższą w historii sprzedaż artysty na kontynencie azjatyckim
Rekordowy Picasso w cieniu spadków
26 września 2025 roku dom aukcyjny Christie’s przeprowadził jesienną aukcję w Hongkongu, która zakończyła się wynikiem 72,6 mln USD. Choć to niemal połowa kwoty sprzed roku, wydarzenie przyniosło ważny sygnał dla rynku – nawet w okresie spowolnienia kolekcjonerzy są gotowi inwestować w sztukę najwyższej klasy.
Najdroższym obiektem wieczoru był obraz Pabla Picassa Buste de Femme (1944), który sprzedano za 196,75 mln HKD (ok. 25,4 mln USD). To nowy rekord aukcyjny artysty w Azji. Praca przedstawiająca Dorę Maar – jedną z najważniejszych muz Picassa – została wylicytowana po zaciętej walce między kolekcjonerami z Azji, Europy i Ameryki.

Pablo Picasso, „Buste de femme”, 1944. Zdjęcie: Christie`s „
Azjatyccy mistrzowie i międzynarodowe nazwiska
Poza rekordowym Picassą, wysokie wyniki osiągnęły również inne nazwiska, doskonale znane azjatyckim i międzynarodowym kolekcjonerom.
- Zao Wou-Ki – obraz 17.3.63 sprzedano za 85,2 mln HKD (ok. 11 mln USD),
- Yayoi Kusama – jej kultowa Pumpkin uzyskała 34,66 mln HKD (ok. 4,5 mln USD),
- Walter Spies – Landscape with a Pagoda by a Lake osiągnął 26,1 mln HKD (ok. 3,3 mln USD).
Różnorodność oferty, obejmująca zarówno klasyków modernizmu, jak i współczesnych twórców z Azji, potwierdza strategię Christie’s, polegającą na łączeniu wschodniej i zachodniej wrażliwości artystycznej.
Sotheby’s i Phillips: konkurencja utrzymuje tempo
W tym samym tygodniu Sotheby’s i Phillips również przeprowadziły swoje jesienne aukcje w Hongkongu. Sotheby’s uzyskało łączny wynik 43 mln USD, a najdroższą pracą był obraz Yoshitomo Nary Can’t Wait ’til the Night Comes, sprzedany za ponad 10 mln USD. Phillips natomiast zakończył sprzedaż wynikiem 20,5 mln USD, z pracą Nary Pinky sprzedaną za 7,2 mln USD.
Łącznie trzy domy aukcyjne potwierdziły, że azjatycki rynek, mimo wyraźnego ochłodzenia, pozostaje jednym z najważniejszych centrów światowego handlu sztuką.
Co to oznacza dla rynku europejskiego i polskiego?
Eksperci zgodnie zauważają, że azjatyckie spowolnienie niekoniecznie przełoży się na spadki w Europie. Raczej wskazuje na nowy etap dojrzewania globalnego rynku sztuki, w którym kolekcjonerzy coraz bardziej zwracają uwagę na autentyczność, pochodzenie i kontekst artystyczny dzieł.
W Polsce obserwujemy podobny trend – rośnie zainteresowanie sztuką współczesną i klasykami powojennej awangardy, a kolekcjonerzy coraz częściej kierują się strategią długoterminowych inwestycji zamiast impulsywnych zakupów.
Rekord Picassa w Hongkongu to nie tylko sukces indywidualny, lecz także sygnał, że mimo globalnych zawirowań sztuka najwyższej próby wciąż zachowuje swoją pozycję jako bezpieczna i prestiżowa lokata kapitału.
Fot. u góry: Picasso’s 1944, Buste de Femme, aukcja w Christie’s Hong Kong,
A.O


