szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
INWESTOWANIE W POLSKĄ MŁODĄ SZTUKĘ

Picasso bije rekord w Azji. Hongkong pokazuje dojrzałość rynku sztuki

06.10.2025

Aktualności, Świat: aukcje

Sklep rynekisztuka

Choć całkowita wartość sprzedaży na jesiennej aukcji Christie’s w Hongkongu spadła aż o 46% w porównaniu z ubiegłym rokiem, wydarzenie to pokazało, że rynek sztuki w Azji wciąż pozostaje silny, selektywny i zorientowany na jakość. Rekordową kwotę osiągnęło dzieło Pabla Picassa – najwyższą w historii sprzedaż artysty na kontynencie azjatyckim

Rekordowy Picasso w cieniu spadków

26 września 2025 roku dom aukcyjny Christie’s przeprowadził jesienną aukcję w Hongkongu, która zakończyła się wynikiem 72,6 mln USD. Choć to niemal połowa kwoty sprzed roku, wydarzenie przyniosło ważny sygnał dla rynku – nawet w okresie spowolnienia kolekcjonerzy są gotowi inwestować w sztukę najwyższej klasy.

Najdroższym obiektem wieczoru był obraz Pabla Picassa Buste de Femme (1944), który sprzedano za 196,75 mln HKD (ok. 25,4 mln USD). To nowy rekord aukcyjny artysty w Azji. Praca przedstawiająca Dorę Maar – jedną z najważniejszych muz Picassa – została wylicytowana po zaciętej walce między kolekcjonerami z Azji, Europy i Ameryki.

Pablo Picasso, "Buste de femme", 1944. Zdjęcie: Christie`s„

Pablo Picasso, „Buste de femme”, 1944. Zdjęcie: Christie`s „

Azjatyccy mistrzowie i międzynarodowe nazwiska

Poza rekordowym Picassą, wysokie wyniki osiągnęły również inne nazwiska, doskonale znane azjatyckim i międzynarodowym kolekcjonerom.

  • Zao Wou-Ki – obraz 17.3.63 sprzedano za 85,2 mln HKD (ok. 11 mln USD),
  • Yayoi Kusama – jej kultowa Pumpkin uzyskała 34,66 mln HKD (ok. 4,5 mln USD),
  • Walter SpiesLandscape with a Pagoda by a Lake osiągnął 26,1 mln HKD (ok. 3,3 mln USD).

Różnorodność oferty, obejmująca zarówno klasyków modernizmu, jak i współczesnych twórców z Azji, potwierdza strategię Christie’s, polegającą na łączeniu wschodniej i zachodniej wrażliwości artystycznej.

Sotheby’s i Phillips: konkurencja utrzymuje tempo

W tym samym tygodniu Sotheby’s i Phillips również przeprowadziły swoje jesienne aukcje w Hongkongu. Sotheby’s uzyskało łączny wynik 43 mln USD, a najdroższą pracą był obraz Yoshitomo Nary  Can’t Wait ’til the Night Comes, sprzedany za ponad 10 mln USD. Phillips natomiast zakończył sprzedaż wynikiem 20,5 mln USD, z pracą Nary Pinky sprzedaną za 7,2 mln USD.

Łącznie trzy domy aukcyjne potwierdziły, że azjatycki rynek, mimo wyraźnego ochłodzenia, pozostaje jednym z najważniejszych centrów światowego handlu sztuką.

Co to oznacza dla rynku europejskiego i polskiego?

Eksperci zgodnie zauważają, że azjatyckie spowolnienie niekoniecznie przełoży się na spadki w Europie. Raczej wskazuje na nowy etap dojrzewania globalnego rynku sztuki, w którym kolekcjonerzy coraz bardziej zwracają uwagę na autentyczność, pochodzenie i kontekst artystyczny dzieł.

W Polsce obserwujemy podobny trend – rośnie zainteresowanie sztuką współczesną i klasykami powojennej awangardy, a kolekcjonerzy coraz częściej kierują się strategią długoterminowych inwestycji zamiast impulsywnych zakupów.

Rekord Picassa w Hongkongu to nie tylko sukces indywidualny, lecz także sygnał, że mimo globalnych zawirowań sztuka najwyższej próby wciąż zachowuje swoją pozycję jako bezpieczna i prestiżowa lokata kapitału.

Fot. u góry: Picasso’s 1944, Buste de Femme, aukcja w Christie’s Hong Kong,

A.O

 

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

to cię powinno jeszcze zainteresować:

kulisy rynek sztuki

24.09.2025 / Analiza rynku sztuki, Magazyn

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Akademia Rynku Sztuki

Odkryj Akademię Rynku Sztuki – wiedza, która inspiruje!

Ucz się od ekspertów rynku sztuki! Konsultacje z praktykami rynku sztuki