31 marca 2012 w londyńskim Victoria and Albert Museum, uważanym za jedną z najlepszych centrów sztuki i design’u na świecie, rozpocznie się jedna z najgłośniejszych wystaw tego roku pt. „British Design 1948-2012: Innovation in the Modern Age”, opowiadająca o niezwykłym rozwoju brytyjskiego wzornictwa.
Ekspozycja prezentuje wspaniałą historię brytyjskiej powojennej sztuki, oraz design’u tworzonego od momentu słynnych ‘Austerity Games’ organizowanych w 1948 roku, aż po dziś dzień. Wystawa obejmie ponad 300 wspaniałych obiektów sprowadzonych z całej Wielkiej Brytanii, w tym projekty przemysłowe, modę, tekstylia, meble, ceramikę, szkło, grafikę, fotografię, architekturę, obrazy i rzeźby.
Przedsięwzięcie ma być opowieścią o brytyjskim designie w każdej postaci, poczynając od słynnego krzesła Polyprop Chair, projektu Robina Daya, idąc poprzez mural stworzony na The Festival of Britain przez Johna Pipera, dzieła takich artystów jak Davida Hockneya czy Henry’ego Moore’a, projekty Alexandra McQueena czy wreszcie wspaniałego Jaguara typu E, który w rankingu The Daily Telegraph, zajął pierwsze miejsce wśród stu najpiękniejszych samochodów wszechczasów. Na wystawie znajdą się także współczesne prace takie jak model londyńskiego Aquatics Centre, stworzonego przez Zahę Hadid.
Ekspozycja zostanie podzielona na trzy części. Pierwsza z nich nosi tytuł „Tradycja i nowoczesność”. Opowiada ona o dążeniu do nowoczesności i odbudowie wielkiej Brytanii po II wojnie światowej. Dotyczy również refleksji nad przeszłością oraz brytyjskimi tradycjami.
Druga część zatytułowana została „Przewrót” i jak można się domyślić, podejmuje temat przewrotu hierarchii wartości i tradycji, jaki przez lata dokonywał się w Wielkiej Brytanii i miał istotny wpływ na tamtejszy design od roku 1960 aż po lata 90. Po pokoleniu walczącym podczas II wojny światowej przyszedł czas na zupełnie nowe, co miało wpływ na eksplozję kontrkultury i znaczące zmiany światopoglądowe.
Trzecia z części to „Innowacja i kreatywność”. Jako, że brytyjski design od zawsze kojarzony był z wielką dozą oryginalności i innowacji, ostatnia część wystawy naświetla kwestię brytyjskiej pomysłowości w odniesieniu do przemysłu, nowych technologii i architektury. Będzie to także opowieść o tym, w jaki sposób brytyjskie firmy tworzą najbardziej rozpoznawalne marki, produkty, obiekty i technologie, które stały się swego rodzaju ikonami w ciągu ostatnich 50 lat.
Wspaniała, wielopłaszczyznowa ekspozycja pt. „British Design 1948-2012: Innovation in the Modern Age” potrwa aż do 12 sierpnia 2012 roku.
Źródło: Art Daily
Oprac. Olga Pisklewicz
Portal Rynek-Sztuki.pl