szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

Wystawa „Człowiek w Wielkim Mieście”: artystyczna podróż przez nowoczesne wielkomiejskie życie

05.03.2012

Magazyn

UniCredit i Bank Pekao S.A. we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu (CSW) w Polsce, pod patronatem Ambasady Włoskiej w Warszawie, przedstawiają drugą edycję wystawy Człowiek w Wielkim Mieście po jej zeszłorocznym sukcesie w Moskwie. Ekspozycja prezentowana będzie od piątku 2 marca do niedzieli, 29 kwietnia 2012 w przestrzeni wystawienniczej CSW.

Człowiek w Wielkim Mieście, Źródło: PKO S.A.

Człowiek w Wielkim Mieście, Źródło: PKO S.A.

W trakcie konferencji prasowej, która odbyła się w piątek 2 marca o godz. 12:00, wybitny włoski artysta Francesco Jodice omówił City Tellers, cykl filmów dokumentalnych jego autorstwa, opowiadający o miejskich realiach w São Paulo, Dubaju i Aralu.

UniCredit z przyjemnością przyjął zaproszenie CSW do wzięcia udziału w jego bogatym programie kulturalnym na 2012 rok. Toruń jednak nie jest pierwszym miastem, które gości wystawę dzieł sztuki z Kolekcji Sztuki UniCredit. Wcześniej, w latach 2009-2010 w Wiedniu, Weronie i Stambule prezentowana była ekspozycja PastPresentFuture, po czym 80 prac z Kolekcji Sztuki UniCredit zaprezentowanych zostało na wystawie Things are Queer, która miała miejsce w Marta Herford Gallery wiosną 2011 roku.

Człowiek w Wielkim Mieście stanowi artystyczną podróż przez niespotykany wybór 70 prac z Kolekcji Sztuki UniCredit. Wystawa eksploruje symbiotyczny związek między środowiskiem miejskim i jego mieszkańcami, poczynając od XX wieku, analizuje również przestrzeń miejską jako odzwierciedlenie współczesnego życia. Podróż zaczyna się od widoku z powietrza, później przechodzi niżej, do poziomu ulic, gdzie protagonistami są budynki i wielokulturowy tłum. Następnie wkraczamy w “środowisko domowe’, badając intymną rzeczywistość domu, a podróż kończymy marzycielskimi i utopijnymi wizjami życia w bardziej humanistycznej skali.

W ramach wystawy pokazywane będą malarstwo, fotografie oraz instalacje, które ukazują osobiste wizje środowiska miejskiego zarówno jednych z najważniejszych artystów XX wieku, jak i współczesnych, włączając takich artystów, jak: Andreas Gursky, Wolfgang Tillmans, Eugène Atget, Barbara Klemm, Jordi Colomer i Peter Blake. Giorgio de Chirico w Piazza d’Italia (1970) prezentuje nierealistyczną perspektywę architektury miejskiej, podczas gdy Gabriele Basilico w Milano (1981) wykorzystuje fotografię, żeby uchwycić przemysłową archeologię obszarów znajdujących się na uboczach miast.

Surrealistyczne pejzaże architektoniczne w Paesaggio Giorgio Morandi (1925) nadaje ciekawy kontrast do land-artu Christo, z Dolnego Manhattanu. Wrapped Building Christo jest jednym z pięciu przedmiotów w jego portfolio z 1985 roku, które modyfikują architekturę miast poprzez owijanie budynków i pomników. Film Christiana Marclay’a Telefony (1995) bada funkcję telefonu w naszym społeczeństwie, podczas gdy Hamburg (1952) Henri’ego Cartier-Bressona, ojca fotoreportażu, rejestruje obrazy z życia ulicy.

Wystawa podzielona została na pięć sekcji. Pierwsza, zatytułowana “Z Lotu Ptaka”, pokazuje miasto z góry, jak obserwowane z okna samolotu przed lądowaniem, albo patrząc na mapę. W tej sekcji zobaczymy prace takich artystów jak Voigt, Reimondo i Jodice (obrazy), Shuripa (miniatury), jak również Braas, Tillmans i Barbieri (fotografie).

Następnie przechodzimy do sekcji o nazwie “Widoki”, w której obserwator niejako schodzi na ziemię, a przestrzeń miejska przedstawiana jest bardziej szczegółowo, poprzez fotografie Maiera-Aichena, Castelli, Luttera, Basilico oraz Zanty, piktorializm Kokoschki, Corintha, Liebermanna, Morandiego oraz Fettinga. Kolejna sekcja, „Ulica”, ukazuje już miasto jako organizm tętniący życiem, zapełniony ludźmi. Będziemy mieli tutaj okazję podziwiać czarno-białe fotografie Cartiera-Bressona, Berengo Gardina, Weegee i Klemma, natomiast fotograficzne sekwencje barbary Probst przestawiają miasto jako scenę, po której mieszkańcy – niczym aktorzy w sztuce – poruszają się nieustannie, dniem i nocą.

Następna sekcja, zatytułowana “W Domu Najlepiej”, kładzie nacisk na sferę prywatną miejskiego życia. W pracach Alexandra Brodsky’ego, fotografiach Nany Goldin oraz filmach Christiana Marclaya to dom znajduje się na pierwszym planie. Wystawę zamyka “Wyśnione Miasto”, gdzie motywem przewodnim jest wyidealizowane wyobrażenie miasta, przedstawione jako: sen (Peter Blake), wizerunek metafizyczny (Giorgio de Chirico), oraz symbol potęgi (Christo).

Wystawa zaprojektowana i kuratorowana jest przez Waltera Guadagnini’ego, przewodniczącego Naukowej Komisji Sztuki UniCredit, w skład której wchodzą również Luca Massimo Barbero, Loránda Hegyi i Angelikę Nollert. Na otwarciu będzie również obecny pan Hegyi, jeden z najwybitniejszych ekspertów sztuki Europy Środkowej i Wschodniej. Specjalne podziękowania należą się pani Dobrile Dobrila Denegri, dyrektor artystycznej Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu

Wszystkie dzieła sztuki prezentowane na wystawie Człowiek w Wielkim Mieście są częścią Kolekcji Sztuki UniCredit i pochodzą z Austrii, Niemiec, Włoch, Turcji i Stanów Zjednoczonych. Kolekcja Sztuki UniCredit liczy ponad 60.000 prac i jest złożona z obrazów, rzeźb, instalacji, filmów wideo oraz zdjęć, z których wszystkie odzwierciedlają grupową tożsamość europejską i symbolizują jej międzynarodowe oddanie sztuce.

Źródło: Bank PKO S.A.

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.