W ciągu najbliższych 50 lat, paryski budynek La Gaîté Lyrique , w którym mieści się Centrum Sztuki Cyfrowej i Muzyki Nowoczesnej, będzie obchodził swoją dwusetną rocznicę. Z tej okazji placówka zaprasza wszystkich na niezwykłą podróż w czasie, aż do roku 2062. Zapewniamy – takiego przedsięwzięcia jeszcze nie było!
La Gaîté Lyrique postanowiło przełamać utarte schematy i na swoje dwusetne urodziny, pragnie zaprosić publiczność, nie tylko w podróż po przeszłości, ale również w najbliższą przyszłość. Zatem, jeżeli myślałeś, że Paryż to miasto skupiające się wyłącznie na minionej świetności, kulturze dawnej oraz bogatym dziedzictwie historycznym, czas na zmianę podobnych przekonań.
W niedawno odremontowanej XIX-wiecznej sali, już od ponad miesiąca, wzrok wszystkich skupiony jest na współczesnej kulturze cyfrowej i nowych mediach. Nie jest to jednak bynajmniej opowieść o nudnym systemie zero-jedynkowym, a wspaniała zabawa i mnóstwo atrakcji, związanych z dobą cyfryzacji współczesnego świata, której historia w bardzo przystępny sposób została opowiedziana na centralnej wystawie eventu pt. „Back and forth the future”.
Ekspozycja opiera się przede wszystkim na cyfrowym zrekonstruowaniu dwusetnej historii budynku La Gaîté Lyrique oraz utworzeniu wizji kolejnych 50 lat funkcjonowania placówki. Renoma zaproszonych do projektu artystów jest bezdyskusyjna, wystawę współtworzą nazwiska i pseudonimy artystyczne takie jak m.in.: Pleix, Nodesign, Anne Fremy czy David Guez. Oglądając ich dzieła można natychmiast wyczuć, że głównym zamysłem artystów, była chęć podarowania widzowi dużej dozy swobody w kwestii interpretacji tworzonych przez nich prac.
Na wystawie odnajdziemy jednak nie tylko wizualizacje dotyczące placówki La Gaîté Lyrique. Ekspozycje obejmują szerokie artystyczne spectrum, jakie umożliwi publiczności spojrzenie na nadchodzącą przyszłość oczami artystów. I tak, poznamy ekscentryczny projekt „mikro-farmy”, która w niczym nie przypomina tej standardowej, położonej na zielonych terenach sielskiej wsi. Damian Chivialle, skonstruował farmę, która jego zdaniem mogłaby zostać stworzona w głośnej przestrzeni miejskiej, takich miast jak Londyn czy Nowy Jork. Zielony mikro-kontener to instalacja, która według artysty z powodzeniem może spocząć na murawie naszego przydomowego ogrodu za 50 lat.
Artysta Pleix, również wyraźnie widzi naszą przyszłość, jednak nie jest ona ani zielona, ani ładna. W swoich dziełach wyraźnie sprzeciwia się konsumpcyjnemu trybowi życia, a także co raz częstszej ucieczce w wirtualny świat Internetu. Na parterze placówki, można więc obejrzeć niepokojący mix wideo, animacji, grafiki i instalacji, które przenoszą nas w przyszłość, pokazując tym samym okrucieństwo współczesnego społeczeństwa konsumpcyjnego.
NoDesign natomiast, zabiera widza w przestrzeń pomiędzy latami 1862 a 2062. W połowie fikcyjna i w połowie prawdziwa podróż, umożliwia nam poznanie wspaniałych mechanicznych relikwii z lat minionych, wypożyczonych z Musée des Arts et Métiers, współczesnych modeli, będących wciąż w fazie rozwoju bądź totalnie abstrakcyjnych przedmiotów, wyrwanych z wyimaginowanej przyszłości.
Inne atrakcje to m.in. instalacje Davida Gueza, dzięki którym siadając za komputerowym monitorem, możemy stworzyć wiadomość e-mail, jakiej nie będzie można odczytać wcześniej niż w roku 2062. Będziemy mieć także okazję wygenerowania wiadomości głosowej, którą usłyszymy w dniu, który sami wybierzemy. Wybór dat obejmuje lata aż do roku 2032. Instalacja w rewelacyjny sposób ukazuje ścisły związek ludzkiej pamięci, ze stale upływającym czasem.
Paryskie podróże po przeszłości i przyszłości potrwają jeszcze ponad dwa tygodnie, bo do 25 marca. Oprócz wystaw organizatorzy przewidują dla publiczności również wiele innych atrakcji, takich jak przedstawienia teatralne, koncerty, spotkania z artystami, a nawet… seanse hipnozy.
[vsw id=”xnJhEABBqdE&feature” source=”youtube” width=”600″ height=”450″ autoplay=”no”]
Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora i Wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.
Źródło: La Gaite Lyrique
Oprac. Olga Pisklewicz
Portal Rynek-Sztuki