Na wystawie zobaczymy między innymi prace z wcześniej nieznanego cyklu „Korzenie”. Nie zabraknie także barwnych impresji z Prowansji, abstrakcyjne kompozycje, enigmatyczne figury ludzkie ułożone w trójkąty czy ilustracje do różnych wydawnictw. Obiekty przekazane w darze przez Halinę Pfeffer-Oberländer w kwietniu 2022 roku to wspaniały punkt wyjścia do prześledzenia skomplikowanej i różnorodnej drogi artystycznej Marka Oberländera (1922–1978). Starannie wyselekcjonowane prace z liczącego blisko 500 obiektów przekazu pozwolą przeanalizować twórcze niepokoje artysty, skutkujące niezliczoną liczbą rysunków – studiów nad formą, kolorem, motywem. Ekspozycję uzupełniają obrazy z kolekcji malarstwa współczesnego Muzeum Narodowego we Wrocławiu, które tematyką domykają tytułowe poszukiwania artysty.
„Celem wystawy, oprócz prezentacji fragmentu cennego daru otrzymanego od Haliny Pfeffer-Oberländer, jest przypomnienie postaci samego Marka Oberländera, a przede wszystkim jego dokonań w niemal zupełnie nowej odsłonie. Artysta kojarzony z obrazem »Napiętnowani« czy serią specyficznych przedstawień totemicznej figury ludzkiej okazuje się być tutaj również świetnym portrecistą, ilustratorem, rysownikiem-reportażystą, a także autorem ciekawych na wpół abstrakcyjnych kompozycji z cyklu »Korzenie« czy wariacji na temat pejzażu z południowej Francji, z muzycznym podtekstem w tle” – wyjaśnia Magdalena Szafkowska, współkuratorka wystawy.
Jedna z największych w Polsce kolekcja prac Oberländera, licząca obecnie 680 dzieł, została zapoczątkowana w 1974 roku zakupem przez wrocławskie muzeum dwóch obrazów olejnych – jednym z nich był symptomatyczny „Portret garbatej”. Na krótko przed śmiercią w 1978 roku, artysta w porozumieniu z ówczesnym kustoszem Mariuszem Hermansdorferem zdołał jeszcze przygotować blisko 200 prac na planowaną wystawę poświęconą jego twórczości. Ich przekaz sfinalizowała dwa lata później Halina Pfeffer-Oberländer, gdy prezentacja doszła do skutku. Towarzyszył jej katalog, w którym znalazł się także życiorys artysty spisany przez niego na przełomie lat 1977–1978.
„Dzięki bogatemu i przekrojowemu zbiorowi prac Marka Oberländera w Muzeum Narodowym we Wrocławiu można prześledzić historię artysty niemal tak dokładnie, jak gdyby czytać jego emocjonującą autobiografię od pierwszej do ostatniej strony” – mówi Justyna Chojnacka, współkuratorka wystawy.
Czas trwania wystawy: 14.05 – 01.09.2024
Kuratorki wystawy: Justyna Chojnacka, Magdalena Szafkowska