szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Allegro 1
Ładowanie Wydarzenia

Wszystkie Wydarzenia

PRZEGLĄD KOLEKCJI. Wystawa w HOS Gallery

Kategorie wydarzeń:

10.12.2019 - 19:00
25.01.2020 - 19:00

Z najrozmaitszych pobudek człowiek zbiera i otacza się rzeczami: z fascynacji bogactwem otaczającego nas świata, z potrzeby obcowania z tajemnicą, z pięknem czy czymś wzniosłym. Dzieje się tak od pradawnych czasów – gna nas ciekawość towarzycząca przekraczaniu granicy tego, co znane i zwykłe. Jesteśmy głodni wiedzy.

To praca Jana Tarasina o tytule „Przegląd kolekcji”, znajdująca się w zbiorach HOS gallery stała się inspiracją do świeżego spojrzenia na kolekcję i zorganizowania wystawy pod tym samym tytułem.

Stanisław Dróżdż, Bez tytułu („Koło”), 1972 r., odbitka fotograficzna, 21,5 x 20,5 cm

Obraz Tarasina nasuwa skojarzenia z gabinetami osobliwości, a właściwie z ich wizerunkami odmalowanymi na płótnach XVII-wiecznych antwerpskich artystów. Spoglądając na obraz polskiego malarza, ale i na XVII-wieczne wizerunki gabinetów osobliwości, nie sposób nie zapytać o motywacje i kryteria, którymi kierowali się anonimowi kolekcjonerzy na przestrzeni dziejów. Przedmioty z jednego z najpopularniejszych przedstawień gabinetu osobliwości autorstwa Domenico Rempsa można luźno pogrupować w cztery kategorie: naturalia, widoki z podróży, przedmioty związane z historycznymi kulturami i sacrum oraz naukowe instrumentalia. Zgromadzone nań przedmioty reprezentują różne zjawiska i aspekty codzienności, tym samym tworzą pomniejszony obraz świata i ludzkiej egzystencji. Wokół tych typów obiektów zgrupowaliśmy prace artystów współczesnych, które należą do kolekcji.„ – pisze Katarzyna Piskorz, kurator wystawy.

Irmina Staś, „Organizm 90” z cyklu „Przemiana materii”, 2015 r., olej na płótnie, 160 x 160 cm, fot. z archiwum artystki

Homo collector od czasów prehistorycznych zbierał przedmioty. Na początku robił to zapewne dla samej przyjemności patrzenia na nie, z chęci obcowania z tymi bardziej szczególnymi czy dziwnymi. Na wystawie zgromadzono prace m.in. Jana Lenicy, Kamila Kukli, Irminy Staś czy Tomasza Milanowskiego. Przywodzą one na myśl kolekcje skamielin i minerałów czy nawet medycznych słojów z organami. Obiekty te, podobnie jak obrazy na wystawie, stanowią zachywyt nad bogactwem przyrody, jej złożonością, ale i przemijalnością – są afirmacją natury.

Tomasz Tatarczyk, „Czarna droga”, 2000 r., olej/płótno, 170 x 100 cm

Skrzydła XVII-wiecznego gabinetu zdobią pejzaże, weduty oraz szkice krajobrazów będące pamiątkami z podróży lub peregrynacji wyobraźni artystów. Prace Julii Słoneckiej oraz Tomasza Kręcickiego bezpośrednio odwołują się do motywu podróży, emocji towarzyszących zmianie miejsca i samemu procesowi przemieszczania się. Z kolei malarstwo Aleksandra Roszkowskiego oraz Tomasza Tatarczyka skrywa w sobie zachwyt nad krajobrazem roztaczającym się niemalże za domowym progiem.

Zgromadzone na wystawie prace również odnoszą się do sfery sacrum, zaświatów, kultu bóstw i przodków. Rzeźby Magdaleny Abakanowicz nasuwają skojarzenia z pośmiertnymi maskami oraz magicznymi totemami. Z kolei abstrakcyjna praca Jerzego Nowosielskiego swe źródło ma w zainteresowaniu prawosławną ikoną. Do sakralnego obrazu kościoła wschodniego odwoływał się także Włodzimierz Pawlak. Z kolei obraz Yui Akiyamy przywołuje baśń „Kuma Śmierć” autorstwa braci Grimm, których twórczość jest pokłosiem wieloletnich badań podań ludowych.

Nie zabraknie na wystawie także naukowych instrumentów, które, wraz z rozwojem nauki i zyskiwaniem wiary w nowy, matematyczny język, stały się elementem kolekcji. Były świadectwem fascynacji naukowym myśleniem oraz rolą języka. To samo powiedzieć można o pracach artystów z HOS gallery. Wanda Gołkowska, jedna z pionierek sztuki konceptualnej, zachęcała do implementowania osiągnięć nauk ścisłych do sztuk wizualnych. Ryszard Winiarski uważał, że działania matematyczne, statystyka i przypadek mogą pomóc w wypracowaniu nowej jakości w sztukach wizualnych. Prace Stanisława Dróżdża oraz Mateusza Szczypińskiego, artysty nowego pokolenia traktują już o języku sensu stricto, ale nie tylko – mówią też o technice, warsztacie, języku artysty, celowo sięgającego po niekonwencjonalne metody wypowiedzi.

„Od dekad w kolekcjonowanych obiektach odnajdujemy echo zjawisk, które fascynują nas jako ludzkie istoty. Również współcześni artyści poprzez swą działalność są w stanie przemienić to, co kruche i efemeryczne w namacalny przedmiot skłaniający do refleksji, ilekroć rzucimy na niego okiem. Dzieła sztuki są w stanie zainicjować kontakt ze zjawiskami będącymi poza zasięgiem naszych zmysłów. Właśnie dlatego zbieramy je, otaczamy opieką i pokazujemy z niesłabnącym zapałem.”

Wernisaż: 10.12.2019 r., godz. 19.00

il. góra: Jan Tarasin, „Przegląd kolekcji”, 1985 r., olej/płótno, 80 x 100 cm

Julia Słonecka, „Nic nie widzę” (I), 2015 r., akryl, wydruk fotografii na papierze/pleksi, 70 x 100 cm, fot. z archiwum artystki

Szczegóły

Początek:
Grudzień 10 - 19:00
Koniec:
25.01.2020 - 19:00
Kategorie wydarzeń:

Miejsce

HOS gallery
Ul. Dzielna 5/5B
Warszawa, 00-162 Polska
+ Google Map
Strona internetowa:
www.hosgallery.pl
MENU: