
Ponad trzysta pięćdziesiąt fotografii zapełni w lutym galerie Nowohuckiego Centrum Kultury. „Siła Fotografii” to wydarzenie, w ramach którego zaprezentowanych będzie pięć wystaw. Pięć różnych tematów. Pięć poetyk. Pięć stron świata zatrzymanych w kadrze przez artystów obiektywu.
Pierwszy raz w swojej sześćdziesięcioletniej historii wystawa World Press Photo zawita do NCK. Obejrzeć będzie można 150 najlepszych prasowych zdjęć zeszłego roku, starannie wyselekcjonowanych z ponad 80000 nadesłanych przez 5000 fotografów ze 125 krajów. Te liczby najlepiej świadczą
o zasięgu tego prestiżowego konkursu. Grand Prix tegorocznej wystawy zdobył turecki fotoreporter Burhan Ozbilici, który uchwycił moment po zastrzeleniu rosyjskiego ambasadora podczas otwarcia wystawy fotograficznej w Centrum Sztuki Współczesnej w Ankarze.
Kolejna propozycja to „Akt” – wystawa najbardziej rozpoznawalnego polskiego fotografa Wacława Wantucha – mistrza kobiecego aktu, rzeźbiarza, który zamiast dłuta używa światła, wydobywając z ciała geometrię i niezwykłe, abstrakcyjne kształty. Wacław Wantuch traktuje nagie ciało kobiety jak piękną formę, w efekcie jego akty nie są prostokątnymi obrazami, ale trójwymiarowymi zachwytami nad pięknem ciała kobiety. Wantuch jest autorem ponad siedemdziesięciu wystaw i trzech albumowych bestsellerów, stanowiących kanon czarno-białego aktu polskiego.
Na trzecią wystawą składają się fotografie Ryszarda Tatomira. „Niecodzienny świat w soli” odkrywa niedostępne dla zwiedzających, podziemne krajobrazy Kopalni Soli „Wieliczka”. Zdjęcia pokazują współgranie człowieka z naturą. Z jednej strony wysiłek górników związany z wydobyciem soli
i zabezpieczeniem podziemnych wyrobisk, a z drugiej widzimy jak elementy, które pojawiły się w związku z działalnością górniczą stają się częścią natury.
W Nowohuckim Centrum Kultury od 2016 roku znajduje się stała Galeria Zdzisława Beksińskiego – pięćdziesiąt obrazów z kolekcji Anny i Piotra Dmochowskich. Kolekcję uzupełnia zbiór 100 fotografii, które można będzie oglądać po raz kolejny. „Wystawa fotografii Zdzisława Beksińskiego z lat 50.” to dzieła jednego z najwybitniejszych i najbardziej odkrywczych fotografików tamtych lat. Krytyka, akcentując nowatorski sposób potraktowania fotografii, klasyfikowała artystę przede wszystkim jako twórcę awangardowego. Beksiński, rozpoczynając od fotogramów architektury czy pejzażu, przeszedł do kompozycji abstrakcyjnych. Wyraźnie zaznaczył się także nurt „reportażowy”, ukazujący szare, melancholijne życie Sanoka. Równocześnie wykonywał intrygujące portrety, których główną modelką była żona Zofia.
Ostatnią propozycją jest doroczna, przeglądowa wystawa Krakowskiego Klubu Fotograficznego. „Tradycje w Małopolsce” to zatrzymany w kadrze zapis obyczajów, zarówno dawnych, ukształtowanych przez stulecia, jak i tych całkiem współczesnych. A tak o tej wystawie pisze Adam Gryczyński:
Tradycje te znalazły swoje trwałe miejsce w literaturze, w sztukach plastycznych, tańcu i muzyce. Pragnęli je utrwalić także członkowie KKF, którzy za pośrednictwem aparatu fotograficznego podjęli ambitną próbę uchwycenia subiektywnego obrazu fenomenów współczesnej egzystencji.
Wszystkie wystawy czynne od 9 lutego do 1 marca 2018 roku.
Fot. na górze: Wacław Wantuch
Rynekisztuka.pl