Zofia Butrymowicz, Bukiety, 1963,wełna, len, 125 x 151 cm © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM.
– Decydując się na wykorzystanie tkaniny artystycznej – medium, które dążyło do zerwania z wizerunkiem tradycyjnej, ludowej sztuki dekoracyjnej, jednocześnie czerpiąc korzyści z takiego jej postrzegania – wspomniane twórczyni i twórcy potrafili skutecznie podważać postulaty reżimów komunistycznych, obowiązujące przede wszystkim w malarstwie. W ten sposób, używając specyficznych materiałów, technik, form i kolorów, sztuka włókna stworzyła przestrzeń dla estetycznych interwencji i eksperymentów z modernistycznymi tendencjami abstrakcyjnymi. Dzięki właściwościom samego materiału, a także zastosowaniu różnorodnych technik, takich jak tkanie, szycie czy wiązanie, tkanina stała się nośnikiem transmedialnego podejścia do ekspresji artystycznej — wyjaśnia kuratorka wystawy, Claudia Kudinova.
W ekspozycji weźmie udział kilkadziesiąt dzieł, które zostały wyselekcjonowane przez kuratorkę wystawy. Tytuł wystawy nawiązuje do wspólnych wątków w sztuce włókna powstałej od powojennego okresu lat 60. XX wieku aż do czasów współczesnych. Na wystawie zadbano o podkreślenie znaczenia owych, tytułowych „wspólnych splotów” zarówno w sztuce polskich przedstawicieli i przedstawicielek tkaniny artystycznej, takich jak Zofia Butrymowicz, Jolanta Owidzka, Wojciech Sadley czy Małgorzata Żerwe, jak i pochodzących z Rumunii – Ritzi i Petera Jacobich, Klary Biro Jeczy i Magdy Ziman oraz niemieckiej twórczyni Christy Jeitner. Wspólne sploty dotyczą nie tylko zastosowania materiałów i technik, ale także wspólnych warunków, w jakich powstawały te formy artystyczne w krajach należących przed rozpadem ZSRR do tzw. bloku wschodniego.
Oprócz zwrócenia uwagi na wielokrotnie opisywany, wyraźnie rzeźbiarski charakter prac Wojciecha Sadleya, Ritzi i Petera Jacobich oraz Małgorzaty Żerwe (1954–), wystawa ma na celu również podkreślenie wizualnych i malarskich walorów tkaniny. Intensywna kolorystyka oraz ekspresyjność gobelinów Jolanty Owidzkiej budzą skojarzenia ze zdecydowanym gestem malarskim, podczas gdy figuratywne odniesienia w gobelinach Zofii Butrymowicz zdają się rozpływać w odcieniach płynnej farby. Oba te podejścia wynikają jednak z zastosowanego materiału i techniki — czytamy w tekście kuratorskim.
Ritzi i Peter Jacobi, Owalna poduszka, 1968–69, włosie kozie, włosie końskie, sizal, 110 x 80 x 70 cm. © Prywatna kolekcja, Berlin. Dzięki uprzejmości Galerie Volker Diehl i OP ENHEIM.
Wystawa realizowana jest we współpracy OP ENHEIM z Galerie Volker Diehl z Berlina i zostanie udostępniona dla publiczności 23.10.2024 o godz. 18:30.W dniu otwarcia wstęp na wystawę bezpłatny, a galeria będzie czynna do godz. 20:00, a obsługa wystawy będzie opowiadała wszystkim zainteresowanym o obiektach i narracji wystawy. W kolejnych dniach zwiedzanie będzie możliwe po zakupie biletu do Galerii OP ENHEIM. Wystawę będzie można oglądać do 24 listopada 2024 roku.