W ramach wystawy zaprezentowano dwie instalacje – Reenactment 1 oraz Reenactment 2 (Odtworzenie), które wcześniej miały okazję być pokazane w historycznych wnętrzach Chiesa di San Servolo. Obie te projekcje z udziałem performera Bianci O’Brien nawiązują do barokowych motywów religijnych, w tym do przedstawień zmartwychwstania i zdjęcia ciała z krzyża.
Kolejne dwie projekcje, zatytułowane UBU, z udziałem performera Leona Dziemaszkiewicza, odwołują się do pierwszej wersji powieści Alfreda Jarry’ego „Król Ubu, czyli Polacy”. To proto-surrealistyczna groteska, będąca wyrazem młodzieńczego buntu pisarza, uznawana za zapowiedź powstania totalitarnych reżimów, nazizmu oraz społecznych napięć.
Wystawa wzbogacona została także o dyptyk malarski Agawa, który przedstawia roślinę – świadek cierpień pacjentów, którzy przez lata przebywali na wyspie. Wrażenie tego miejsca potęgowały również portrety pacjentów odnalezione przez artystę w XIX-wiecznym archiwum, jak również film REENACTMENT 2023 autorstwa Piotra Machy, który uchwycił atmosferę szpitala psychiatrycznego.
Wszystkie te elementy tworzą niepowtarzalną opowieść o historii, cierpieniu i pamięci, z pełnym szacunkiem dla tragicznych doświadczeń, jakie miały miejsce na wyspie San Servolo.
Dominik Lejman (ur. 1969). Absolwent Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Royal Col-lege of Art w Londynie. Zajmuje się malarstwem, które łączy z projekcjami wideo, realizuje wideofreski i prace w formie wielkoformatowych projekcji. Jest autorem licznych wystaw indywidualnych oraz projektów publicznych (m.in. stałe instalacje w szpitalach w Nowym Jorku i w Cleveland). Brał udział w wielu ekspozycjach zbiorowych, m.in. Biennale Architektury w Wenecji 2004, Sanguine w Fondazione Prada (2019).
Ostatnia retrospektywna wystawa Dominika Lejmana Air Wants to Go odbyła się w 2020 roku w OPENHEIM we Wrocławiu. W 2022 roku Lejman jest autorem indywidualnej wystawy Lunatics w pawilonie Madnicity na wyspie San Servolo podczas 59 Biennale w Wenecji. Jego prace można znaleźć w wielu kolekcjach publicznych jak m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, Bremen Kunsthale, w przestrzeniach publicznych jak Cleveland Clinic collection oraz w wielu kolekcjach prywatnych. Laureat polskich i zagranicznych nagród, m.in. Paszportu „Polityki” (2001) i Berlin Art Prize (2018). Profesor doktor habilitowany Dominik Lejman jest kierownikiem II Pracowni Malarstwa na Uniwersytecie Artystycznym im. M. Abakanowicz w Poznaniu. Pracuje i mieszka w Poznaniu oraz w Berlinie.