Prace Jerzego Baranowskiego są dobrze przemyślaną syntetyczno-minimalistyczną wypowiedzią malarską, w której dominuje geometryczne ułożenie gestu oraz multiplikacja tej formy, powodująca – przy udziale światła padającego na płótno – optyczne złudzenie trójwymiarowości. Światło zewnętrzne, stopniowo rozlewając się po obrazie, falującym ruchem tworzy pewne dodatkowe wibracje, które przyprawiają i okraszają z góry zaplanowany geometryczny porządek dzieła. Zabiegi dokonywane przez artystę powodują wrażenie ruchu, a obrazy wydają się dynamicznie zmieniać, poruszać i pulsować w swoim tajemniczym metawersum.
Autor poprzez malarstwo podejmuje usilne próby skomunikowania się z samym sobą oraz otaczającym go, niezwykle szybko zmieniającym się światem. Obrazy, z początku niejasne, następnie całkiem ciemne, stają się wielowarstwową próbą odpowiedzi na potrzebę usystematyzowania świata wokół siebie, który często odpowiada lakonicznie lub wcale. Artysta pozostawia nam jednak wybór – możemy patrzeć na wprost lub pod kątem.
Czerń jest początkiem opowieści, której nici stopniowo, cierpliwie osnuwają płótno, zapisując konsekwentnie kolejne wersy i łącząc je w jedno spójne opowiadanie, mające wciągnąć widza lub widzkę do świata przepełnionego tajemnicą, jakiej rąbek odsłania. Zakończenie nie jest oczywiste, pojawia się ono w wielu kolorach. Zaskakuje każdym odcieniem pełnej gamy barw. Biel w obrazach Baranowskiego została całkowicie zastąpiona czernią i jest to zabieg celowy, mający ogromny wpływ na odbiór dzieła.
Funkcja wizualna obrazu bywa zgodna z oczekiwaniami, lecz nie do końca zamierzona, a nawet pomijalna w kontekście odkrywania kolejnych warstw i poziomów wewnętrznego świata, z którym twórca nawiązuje mentalne połączenie. W pewnym uproszczeniu, inspiracje czerpie z otaczającej rzeczywistości, ale to nie ona sama w sobie stanowi przyczynę, lecz staje się raczej wynikiem jej poszukiwania.
Jak wszyscy doskonale wiemy, interpretacje sztuki współczesnej, choć niejednoznaczne, stanowią często nieoderwalny element niezbędny w rozszyfrowaniu dzieła, którego poznanie nie jest tożsame z jego zrozumieniem.
Wic
_______
WERNISAŻ: 21.04. g.19:00
WYSTAWA: 22.04. – 21.05.2022
KURATOR: Anna Irena Brzezińska
Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl. Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.
Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl
Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.