Vinci Art Gallery rozpoczyna nowy rok wystawami artystek poznańskich, których pasją są zarówno malarstwo, jak i architektura. W pierwszej połowie lutego odbyła się wystawa SZTUKA DO WNĘTRZ prezentująca wielkoformatowe abstrakcje, skomponowanych ze światła, cienia oraz napięć pomiędzy różnymi strukturami farby, autorstwa architektki Joanny Grześkowiak.
Podczas aktualnej wystawy WIRUS SZTUKI (19-26.02) poznamy malarstwo prof. Izabeli Rudzkiej. W ramach wystawy zaprezentowane zostaną najnowsze prace artystki z cyklu „Różowe domy i drzewa” inspirowane nowoczesną architekturą i naturą, powstałe w czasie odosobnienia spowodowanego pandemią, a także wcześniejsze wielkoformatowe obrazy z serii „Przekazy horyzontów” odnoszące się do linii horyzontu obserwowanego w naturze i do energetycznych wartości horyzontu w przestrzeni.
W swoich obrazach Izabela Rudzka poszukuje ekspresji malarskiej, w której struktura i kolory niosą w sobie formę i energię inspirowaną spojrzeniem na przestrzeń i czas. W realizacjach malarskich używa innowacyjnych, własnych technik malarskich opartych na poszukiwaniach ekspresji kolorów w strukturach barwnych. Najnowsze obrazy artystki stają się autorską wypowiedzą na temat miejsca malarstwa w okresie pandemii i współczesnej postawy artysty. Jej obrazy prezentują wiarę w siłę sztuki i moc jaką może nam dać obcowanie z energetycznym i pełnym ekspresji kolorystycznej malarstwem w tym trudnym dla nas wszystkich czasie.
W tekście do wystawy autorstwa Dariusza Głowackiego, czytamy, że „prace Izabeli Rudzkiej z nowej serii są zaskakujące z dwóch co najmniej powodów. Obrazy „Różowy most”, „Różowa nostalgia”, „Moc drzewa”, „Różowy dom i drzewo”, „Kwitnący różowy” i „Most do przyszłości” (wszystkie z 2021 roku) to płótna przedstawiające elementy architektury, fragmenty budynków, ścian i murów. Przedstawiają one bezludne, sprawiające wrażenie pustki przestrzenie, które mają jednak w sobie ładunek życia i nadziei. Dzieje się tak dzięki ciepłym ugrom i błękitom oraz optymistycznej zieleni. Opustoszałe miejsca przypominają dni z początku pandemii, które upodobniły się wtedy do scenografii z katastroficznego filmu. Nieoczekiwanie jednak odczuwamy w tych obrazach podskórny puls i czający się wigor, ufność, entuzjazm i afirmację życia. Drugą, niezwykłą dla widza niespodzianką jest użycie na obrazach koloru różowego. Kolor kojarzony z naiwnością i ckliwością, nieco skompromitowany w neorokokowym malarstwie XIX wieku, został przez artystkę odczarowany. Dzięki jej odwadze i umiejętnościom stał się kolorem poważnym, awansował do nowej roli. Izabela Rudzka dokonuje w swoich obrazach rzeczy niecodziennej: jej róże są szorstkie i ciepłe zarazem, są pełnoprawną barwą, z którą musimy się od teraz liczyć, tak jak z błękitami czy czerwieniami w długiej tradycji sztuki.
W pracach artystki należy zwrócić uwagę na ich artystyczną tkankę. Jest ona wyjątkowo masywna i mięsista, ma prawie rzeźbiarski charakter. Jej malarskie bogactwo jest wynikiem zmysłowego procesu twórczego. Rezultatem są obrazy, które są równocześnie monumentalne i pełne lekkości.
Choroba na sztukę to przypadłość, z którą boryka się wielu twórców. Konieczność zmagań z materią świata i ich skutek, którym jest artystyczny przekaz, to wkład, bez którego kultura by nie istniała. Nie byłoby tym samym komu w niej uczestniczyć, stałaby się ona bezużytecznym remedium. Sztuka na chorobę, to „Most do przyszłości”.
WYSTAWA WIRUS SZTUKI 19-26.02.2022 Vinci Art Gallery
Godziny otwarcia:
wt-pt 12.00 – 18.00
sob 11.00 – 14.00
Zdjęcie góra: Izabela Rudzka, Most do przyszłości, 2021, akryl na płótnie