szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
KURSY ONLINE DUŻY
Ładowanie Wydarzenia

Wszystkie Wydarzenia

„Znakomita Kobiecość” Beata Ewa Białecka

Kategorie wydarzeń:

28 maja - 19:00
25 czerwca - 19:00

Nieprzypadkowo tytułowym obrazem najnowszej wystawy Beaty Ewy Białeckiej „Znakomita Kobiecość” jest obraz Rozalia z Palermo. Dzielna Dziewica, Święta Liberata, obraz namalowany w czasie pandemii. Przedstawia on kobietę w przyłbicy – nowym atrybucie, który stał się synonimem aktualnego czasu. W ikonografii religijnej święta ta, znana jest jako patronka chroniąca przed zarazą. Podanie głosi, że podczas znalezienia relikwii Rozalii miała ustać zaraza, która nękała miasto Palermo i okolicę. Okazuje się, że obraz/wizerunek osoby świętej znowu jest zasadny, być może nawet mógłby skupiać myśli widza i spełnić funkcję przypisaną jedynie obrazom epifanijnym, świętym, mającym moc odkupieńczą, ocalającą, współczesny rodzaj hierofanii.  Rozalia to patronka, opiekunka, duchowa przewodniczka, kobieta, której przynależny jest szacunek.

Obraz ten otwiera całą galerię przedstawień kobiet – bowiem głównym tematem obrazów Beaty Ewy Białeckiej niezmiennie pozostaje kobieta. Ukazana zwykle przez pryzmat ikonografii chrześcijańskiej kobieta to współczesna ikona, matka, święta, kapłanka. Pewna siebie, silna, majestatyczna, męska w swojej fizyczności, jednocześnie spokojna wręcz patetyczna.

Beata Ewa Białecka, Rozalia z Palermo, olej na płótnie, 2020

Galeria Arttrakt zaprezentuje już po raz drugi, po 8 latach, wystawę tej wybitnej, polskiej artystki. Pokazane zostaną prace z lat 2015-2021. Obrazy z ostatnich lat nadal – co niezwykle charakterystyczne dla Białeckiej – powstają w dialogu tradycyjnej ikonografii chrześcijańskiej ze współczesną kulturą wizualną, zaś stylistycznie inklinują do obrazów starych mistrzów. Nawiązanie do kanonu przedstawień kobiet – Matki Boskiej czy Świętych, umożliwia Białeckiej pewną grę z konwencją, co zdaje się być ciekawym zabiegiem w kontekście współczesnych teorii postfeministycznych. Obrazy te mają niezwykle aktualną i jednocześnie uniwersalną wymowę. Znajdziemy w nich bowiem wyrażenie doświadczenia kobiecości nie tylko jako siły i mądrości, ale również tego powiązanego z treściami eschatologicznymi, z cierpieniem czy stratą. Paradoksalnie jakże to bliskie doświadczeniu macierzyństwa, któremu Białecka poświęca sporo uwagi, jako temu przez które kobieta często jest definiowana. Aspekt opłakiwania, lamentu, żałoby, emocji, które są udziałem ról społecznych jakie kobieta pełni, odnajdziemy min. w pracach z cyklu Must Have czy w obrazie Siedmiobolesna. Prace z wyhaftowanymi „stygmatami” są rodzajem współczesnych relikwiarzy tak istotnych dla religii chrześcijańskiej, wotywne dłonie i stopy symbolizują wieczną miłość i absolutne oddanie.

W obrazowaniu Białeckiej znamienne jest ograniczenie palety barwnej do kilku odcieni cielesnych tint, szarości, błękitów, bieli, czerni oraz symbolicznej czerwieni, która w pracach najnowszych przyjmuje zupełnie inny odcień a jej wydźwięk zarezerwowany dotąd tylko do pojedynczych, symbolicznych motywów, zdaje się ustępować miejsca funkcji dekoracyjnej rozlewając się na powierzchnię płótna. Najnowsza praca Beaty Ewy Białeckiej prezentowana na wystawie nosi tytuł Pokój dla kobiet zmęczonych. Jest to zapowiedź zmian. Nowe rozwiązania formalne odczytuję jako swego rodzaju hołd dla wielkich artystek.

Technika haftu zastosowana w niektórych pracach prezentowanych na wystawie nawiązuje do tradycyjnie przypisywanego kobietom rękodzieła, jednocześnie haftowane w kolorze motywy wprowadzają element niezwykle dekoracyjny do surowych, mrocznych i niemal monochromatycznych przedstawień. Należy tu podkreślić, że strona formalna, warsztat i warstwa treściowa obrazów ważą tyle samo.                                                                                    

Obrazy Beaty Ewy Białeckiej możemy odczytywać na wielu poziomach, wyszukując w tej autorskiej opowieści o kobiecie subwersywnych znaczeń i nowych kontekstów. Łącząc sfery sacrum i profanum, opowieść ta staje się opowieścią uniwersalną. 


kuratorka Ida Smakosz-Hankiewicz 


Beata Ewa Białecka – urodzona w 1966 roku w Mikołowie. Absolwentka Wydziału Malarstwa Sztalugowego Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego (1992). Nagrodzona złotą odznaką
Primus Inter Pares ASP w Krakowie (1992), nominowana do Paszportu „Polityki” w kategorii Sztuki Wizualne (2007) oraz do Sovereign European Art Prize (2008). Stypendystka krakowskiej ASP (półroczna rezydencja Syke, Niemcy, 1991), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1999), Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2018) oraz Marszałka Województwa Pomorskiego (2008, 2011, 2018, 2020). Nominowana do Pomorskiej Nagrody Artystycznej 2016 (Gdańsk 2017) oraz do Pomorskich Sztormów 2019, plebiscytu „Gazety Wyborczej” w kategorii Człowiek Roku w Kulturze. Laureatka Pomorskiej Nagrody Artystycznej 2018 (Gdańsk 2019). Laureatka Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 6. Triennale Sacrum „Sztuka wobec zła” w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie oraz Grand Prix 21. Festiwalu Współczesnego Malarstwa Polskiego na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie (2006). Wyróżniona przez jury w 36. Konkursie Malarstwa Współczesnego „Bielska Jesień” w Galerii Bielskiej BWA (2003) oraz przez redakcję kwartalnika „Artluk” podczas Targów Sztuki organizowanych w Bielsku-Białej przez Galerię Bielską BWA (2010).

Beata Ewa Białecka, Ex Voto, 2018, olej na płótnie

Autorka kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, min.: pop arty (2006, Muzeum Narodowe, Oddział Sztuki Współczesnej, Pałac Opatów, Gdańsk; CS Galeria El, Elbląg); sacrum&commercium (2008, Anya Tish Gallery, Houston, USA; Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin; Galeria Szyperska, Poznań); Album (2009, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń; Muzeum Regionalne, Szczecinek); Niewinny obraz nie istnieje (2011, Galeria ZPAP, Gdańsk); Dzięki Bogu jestem Kobietą (2014, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina, Kalisz); Akupiktury (2016-2017, Galeria Opus, Łódź; CKiS Wieża Ciśnień, Konin; Galeria Wozownia, Toruń); Efekt Aueroli (2017, BWA Olsztyn); Obraz niepochlebiony (2018, Miejski Ośrodek Sztuki, Gorzów Wielkopolski; BWA Kielce; 2019, BWA Bielsko-Biała); Ave Kobieta. Retrospektywa (2018, Muzeum Narodowe, Oddział Zielona Brama, Gdańsk); Moje ręce głodne są dokładności (2019, Miejsce Sztuki 44, Świnoujście).

Prace artystki znajdują się w wielu kolekcjach sztuki współczesnej, m.in.: Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu, Nowym Muzeum Sztuki Nomus w Gdańsku, Muzeum Narodowym w Gdańsku / Oddział Sztuki Współczesnej, Kolekcji Sceny Plastycznej KUL w Lublinie, Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, Museo Roberto Polo, Roberto Polo Collection, Centre for Modern and Contemporary Art of Castilla-La Mancha w Toledo (Hiszpania), Anya Tish Gallery Collection w Houston. 

 

Szczegóły

Początek:
28 maja - 19:00
Koniec:
25 czerwca - 19:00
Kategorie wydarzeń:

Organizator

galeria Arttrakt
Strona internetowa:
www.arttrakt.pl

Miejsce

galeria Arttrakt
Ofiar Oświęcimskich 1/1
Wrocław, 50-069 Polska
+ Google Map
Telefon:
502 581 905
Strona internetowa:
www.arttrakt.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.