szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh
Ładowanie Wydarzenia

Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

Design a sztuka

Kategorie wydarzeń:

16.05.2015 - 18:00
30.08.2015 - 18:00

Kiedy sztuka przechodzi w produkt, a produkt staje się sztuką? Muzeum Narodowe w Gdańsku oraz Instytut Wzornictwa Przemysłowego Politechniki Koszalińskiej zapraszają 16 maja na wyjątkowy wernisaż, który otworzy wystawę pod nazwą „Design a sztuka”. Potrwa do 17 maja do 30 sierpnia, a będzie można ją obejrzeć w Oddziale Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów) w Gdańsku.

Władysław Strzemiński w swojej antyunistycznej koncepcji doszedł do punktu, w którym dokonywało się Patronat Medialny RiSZutożsamienie pragmatycznie traktowanego produktu przemysłowego z jego artystyczną formą. Projekty, powstające współcześnie w pracowniach designerów, wpisują się w tę ideę „estetyki utylitarnej”, ba, nierzadko też kosztem swojej użyteczności pretendują do bycia dziełami sztuki. Ich twórcy unicestwiają wówczas granice między „sztuką czystą” czy „sztuką wysoką” a własnym produktem, mając jednak świadomość, że w odczuciu odbiorcy projekty te nigdy nie staną się dziełami sztuki, zdolnymi zapełniać sale muzeów czy galerii artystycznych.

Dom jako znak tożsamości. Projekt dr inż. arch. Agnieszki Kurkowskiej

Dom jako znak tożsamości. Projekt dr inż. arch. Agnieszki Kurkowskiej

Problem tkwi w cezurze, w tej niemożliwej do fizycznego wytyczenia granicy między des beaux arts a projektami designerów, tworzących swoje prace nie tylko w zgodzie z wymogami technologii, tworzywa i oczekiwań praktycznie nastawionego odbiorcy, ale też według zasad działania artystycznego. Tej cezurze, jej definicji i aksjologicznym motywacjom ma być poświęcona konferencja „Design a sztuka”. Towarzysząca jej wystawa ma prezentować prace nie tyle współczesnych designerów, co designerów-nauczycieli akademickich, którzy w swoich pracowniach wytyczają trendy i kierunki rozwoju wzornictwa oraz odpowiadają za upodobania estetyczne swoich wychowanków.

Prace dr Alina Adamczak

Praca dr Alina Adamczak

Te zsynchronizowane wydarzenia mają na celu zderzenie obydwu zjawisk, artystycznej formy
wzornictwa z tradycyjną koncepcją sztuki, by stworzyć optymalne warunki dla prób wytyczenia wspólnych i właściwych każdej z nich przestrzeni. Zarówno design, jak i sztuka są dziedzinami działalności człowieka. Są też bezsprzecznie przejawami jego kreatywności i wynalazczości. Obie dziedziny modelują swoją formą przestrzeń dialogu między twórcą a odbiorcą, w której konstytuują się idee i wartości, uobecniają się kultura i historia narodu oraz Europy. Obie niosą ze sobą określone treści, ale odgrywają nieco inną rolę w życiu jednostki i społeczeństwa. Potocznie wzornictwo jest kojarzone z użytecznością, a sztuka – z doznawaniem piękna, a przecież design nie rezygnuje z czynienia świata piękniejszym, a sztuka nie jest bezużyteczna.

To decyduje o tym, że rozwijający się między nimi dialog jest interesujący, gdyż z jednej strony dotyka porozumienia i wspólnych dla obu dziedzin obszarów działania, z drugiej – definiuje typowe dla nich strefy wyłączności. Ostatecznie jednak otwiera dyskusję na temat, czy wzornictwo jest masową fabrykacją dzieł sztuki, przy założeniu, że prototyp przynależałby do „sztuki czystej”, a jego masowo produkowane repliki byłyby już designem? Czy obraz namalowany przez artystę, a eksponowany na ścianie pokoju przestaje należeć do „sztuk czystych”, bo zaczyna pełnić funkcję dekoracji czy eksponatu? A, idąc dalej tym torem, czy obiekt architektoniczny przed jego zamieszkaniem może być traktowany jako dzieło sztuki? Czy obraz wykreowany przez architekta nie jest dość „czysty” w swojej formie, gdy dom stworzony przez malarza jest wystarczająco „czysty” w swoim pięknie? Czy restrykcje technologiczne obowiązujące we wzornictwie są czymś innym niż ograniczenia technologiczne spotykanie w obszarze des beaux arts przy tworzeniu rzeźby lub obrazu?

Prace dr Alina Adamczak

Tak konferencja, jak i wystawa mają być pretekstem do szukania momentu, kiedy sztuka przechodzi w produkt, a produkt staje się sztuką, oraz do dyskusji na temat, czy między obydwiema dziedzinami istnieje czytelne porozumienie czy konflikt, dialog czy spór. Prezentowane obiekty mają, zgodnie z koncepcją wystawy, unaocznić płaszczyzny wspólne oraz trudności klasyfikacji designu i sztuki.

dr Iwona Mikołajczyk, dr inż. arch. Agnieszka Kurkowska

Projekt został przygotowany i zrealizowany przez Muzeum Narodowe w Gdańsku i Instytut Wzornictwa Przemysłowego Politechniki Koszalińskiej.

Miejsce:

Oddział Sztuki Nowoczesnej (Pałac Opatów), ul. Cystersów 18, 80–330 Gdańsk
tel. 58 552 12 71
mail: osn@mng.gda.pl
Czas trwania wystawy: 17.05.2015-30.08.2015
Wernisaż: 16.05.2015, g. 18.00, wstęp wolny

Godziny otwarcia:
wtorek – niedziela: 10.00–17.00
czwartek (01.06.2015–31.08.2015): 12.00–19.00
poniedziałek: muzeum nieczynne

Ceny biletów:
Bilet normalny – 10 zł
Bilet ulgowy – 6 zł
Bilet rodzinny – 18 zł
Bilet grupowy (min. 10 osób) – 6 zł (cena za 1 osobę)
Dla opiekunów grup szkolnych – 1 zł (cena z 1 osobę)
Bilet uprawniający do jednorazowego wstępu na wystawy organizowane we wszystkich oddziałach Muzeum, ważny przez miesiąc od daty zakupu – 20 zł
Bilet dla posiadaczy ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny oraz Karty Dużej Gdańskiej Rodziny – 1zł (cena za 1 osobę)
Uczniowie i studenci do 26 roku życia – 1 zł (Muzeum jest uczestnikiem programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna”.)
Piątek – dzień bezpłatny

Szczegóły

Początek:
16.05.2015 - 18:00
Koniec:
30.08.2015 - 18:00
Kategorie wydarzeń:

Organizator

Muzeum Narodowe w Gdańsku
Telefon:
058 301 68 04
Adres e-mail:
info@muzeum.narodowe.gda.pl
Strona internetowa:
http://www.muzeum.narodowe.gda.pl

Miejsce wydarzenia

Muzeum Narodowe w Gdańsku Oddział Sztuki Nowoczesnej
ul. Cystersów 18
Gdańsk-Oliwa,
+ Google Map
Strona internetowa:
www.mng.gda.pl

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.