szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Ładowanie Wydarzenia

Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

„Zabawa w obojętność” – wystawa prac Adriana Kolerskiego w Galerii Otwarta Pracownia

Kategorie wydarzeń:

13.09.2013 - 19:00
06.10.2013 - 17:00

Malarstwo… ślad farby na płótnie; budowanie obrazu za pomocą barwnych plam. Czy na pewno prace Adriana Kolerskiego przynależą do owej kategorii, do tak zazwyczaj rozumianego medium? patronat rynekisztuka.plOdpowiedź nie jest jednoznaczna. Owszem… widzimy płótno, farbę, a jednak… prace te są czymś więcej niż tylko malarskim zapisem. Wychodzą one poza ogólnie przyjęte medium. Przeobrażają się w materię, która intryguje wizualnie i kusi widza; ośmiela go, aby dotknął owej faktury i jednocześnie śledził wzrokiem jej strukturę. Płótna, zamalowane kilkoma warstwami farby, artysta poddaje swoistym zabiegom – jubilerskiej wręcz obróbce poprzez pracochłonne zdrapywanie i stopniowe odsłanianie podłoża. Faktura, wyglądająca z pozoru jak stary kawałek pomalowanego materiału, z którego złuszcza się farba, bądź pomięty, poszarpany i brudny papier, jest w całkowitej zależności od artysty. To co naturalne – łuszczenie się farby pod wpływem czasu i złych warunków otoczenia, czy przypadkowe zabrudzenia – staje się świadomą i precyzyjną imitacją upływu czasu oraz rozmaitych mechanicznych uszkodzeń, na jakie narażona może być materia malarska. Czarne lub błękitne „obrazy” przypominają popękaną malaturę; płótna, które przez długi czas przechowywane były w magazynie bez jakiejkolwiek dbałości o ich stan. Wydrapane ślady tworzą swoisty zapis – abstrakcyjny układ linii, imitujących zagięcia i przetarcia.  Spreparowane przez artystę płótna i warstwy farb porównać można do delikatnej faktury pajęczej sieci, bądź do form układających się w regularne, kwadratowe zarysy, sugerujące siatkę kartograficzną, wzbogaconą o niezliczone odcinki mogące przywoływać przebytą drogę. Mogą one przywodzić na myśl także frotaż lub eksperymenty ze światłoczułym papierem fotograficznym.

Sam twórca, mówiąc o swoich działaniach, podkreśla mnogość bodźców na niego wpływających. Owe inspiracje traktuje ze swoistą swobodą; z niezobowiązującą lekkością podchodzi do nurtujących go elementów rzeczywistości – muzyki, zauważonego fragmentu filmu czy dostrzeżonego niekiedy w pośpiechu obrazu, które niczym błysk jawią się i szybko znikają. Ową obserwację charakteryzuje paradoksalnie połączona precyzja i obojętność zarazem. Elementy niczym impuls nerwowy pobudzają do pracy, będącej przykładem żmudnego, pracochłonnego oddziaływania na materię i towarzyszącego mu luzu, swoistej łatwości i świeżości odbierania bodźców.

Specyficzne podejście do materii malarskiej, obecne w pracach Adriana Kolerskiego – swoboda łączenia bodźców-impulsów oraz szacunek, pewien respekt w stosunku do tworzywa, decydują   o sile oddziaływania. Płótno staje się bazą, na której za pomocą zdrapywania powstaje obraz- relief. Odsłonięte płótno – swoisty negatyw obrazu; to co w malarstwie zazwyczaj przysłonięte, staje się najistotniejszą wartością, stanowiącą próbę zmaterializowania przebłysku, który legł u podstaw działania.

Michał Hankus

Adrian Kolerski (ur. 1986 r, Szczecin, Polska) – 2007-2012 Wydział Malarstwa, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

Wystawy i nagrody: 

  • 2013 – ŚWIEŻA KREW – wystawa i nominacja do nagrody, Galeria Socato, Wrocław;
  • 2013 – OBRAZY, KTÓRE ZAPOMNISZ – wystawa indywidualna w Arsene Galeria Wiatrak, Kraków;
  • 2013 – NOWY OBRAZ / NOWE SPOJRZENIE – wystawa w Poznaniu i Gorzowie / nominacja do nagrody;
  • 2012 – STRABAG ART AWARD – nominacja do nagrody, Wiedeń, Austria;
  • 2011 – YOUTH IN EUROPE – wyróżnienie na 5tych Europejskich Biennale Plakatu dla uczelni artystycznych, Anklam, Niemcy;
  • 2011 – ARTEXPO – udział w Targach Sztuki Współczesnej, Arezzo, Włochy;
  • 2011 – MESSAGE – wystawa zbiorowa w Cellar Gallery, Kraków;
  • 2011 – ARTENALIA – wystawa w ramach Festiwalu Sztuki – Stara Rzeźnia, Poznań;
  • 2011 – Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Szczecin;
  • 2010 – Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Szczecin;
  • 2010 – MULTIMEDIA SZAJNA FESTIWAL – prezentacja video, Rzeszów;
  • 2010 – RYTMY I RYTUAŁY – wystawa zbiorowa w Muzeum Etnograficznym w Krakowie;
  • 2009 – AUGDESIGN – udział w Biennale Plakatu Wirtualnego, Praga, Czechy;
  • 2009 – SIEDEM ETAPÓW Z ŻYCIA KOBIETY – wystawa zbiorowa w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Szczegóły

Początek:
13.09.2013 - 19:00
Koniec:
06.10.2013 - 17:00
Kategorie wydarzeń:

Miejsce

Galeria Otwarta Pracownia
Dietla 11
Kraków, Polska