Wystawa Guido Casaretto w MOCAK-u jest kolejną z cyklu indywidualnych prezentacji artystów z kolekcji muzeum. Pokazane zostanie 17 prac artysty z lat 2014-2019. Aż 7 z nich powstało specjalnie na tę wystawę.
Twórca, urodzony w 1981 roku w Turcji, dorastał w Grecji i we Włoszech. Żyje i tworzy na styku wielu kultur. Jego przodkowie pochodzili z Włoch i wyjechali do Azji Mniejszej w czasach imperium osmańskiego. Nigdy się nie zasymilowali, stając się częścią społeczności tworzonej przez chrześcijańskich imigrantów z Francji, Włoch i Anglii, określanej jako lewantyńska. Guido Casaretto studiował na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Sztuk Pięknych Mimar Sinan w Stambule oraz na Wydziale Malarstwa i Sztuki Konceptualnej Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii. Można znaleźć w jego sztuce nawiązania do tradycji włoskiej, jednak dystansuje się on zwykle od wpływu którejkolwiek z kultur na jego twórczość.
Intrygują go wszelkiego rodzaju materie: góry, morza, kosmos, ale też drewno i kamień. Interesuje się tradycyjnymi technikami i czerpie od doświadczeń wielu rzemieślników, rzeźbiarzy i malarzy. Analizuje właściwości mebli i stropów jako materii, która została przerobiona. Sam zresztą również je przerabia – mieli szafy, a z uzyskanego materiały pomieszanego z klejami tworzy ich bezużyteczne kopie. Zwieńczeniem tych wszystkich zainteresowań jest jednak „materia ludzka”. Guido Casaretto w internecie natrafił na uniwersalne modele sylwetek ludzkich generowane na potrzeby gier komputerowych. Na ich bazie zbudował wizerunek totalny i wykorzystał tę syntezę w swoich rzeźbach. Jego zainteresowania wychodzą też w stronę metafizyki. Analizuje on materie Wszechświata i za pomocą różnorakich mediów tworzy atrapy sugerujące, że nasza przyszłość będzie niczym innym niż perfekcyjną sztucznością.
Kurator: Agnieszka Sachar
Wernisaż: 24.10.2019, godz. 18
Miejsce: budynek A, poziom 0
il. góra: Guido Casaretto, Czy niesympatyczni ludzie wyglądają podobnie? IV, 2019, grafit, węgiel / żywica, 193 × 230 × 150 cm, courtesy Adamovskiy Foundation, fot. K. Kaygusuz