szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Od Giotta do Maxxi – włoska sztuka i muzealnictwo u progu XXI wieku

22.02.2012

Magazyn

Od Giotta do Maxxi - włoska sztuka i muzealnictwo u progu XXI wieku

Źródło: mck.krakow.pl

Włoskie dziedzictwo kulturowe, które było głównym tematem pierwszej edycji wspólnie organizowanych wykładów przez Międzynarodowe Centrum Kultury  w 2010 roku, przedstawione zostało w jego najnowszej atrakcyjnej merytorycznie i wizualnie odsłonie.

Cykl rozpocznie prezentacja monografii skupiającej się na reinterpretacji symboliki fresków Giotta w Kaplicy Scrovegnich w Padwie. Jego kontynuację stanowić będą trzy wykłady z udziałem dyrektorów i kuratorów wyjątkowych, różnorodnych pod względem zasobu oraz sposobu prezentacji muzeów i kolekcji. Opowiedzą oni o miejscach niezwykłych i magicznych, inspirujących do dyskusji nad kondycją współczesnej sztuki i muzealnictwa, takich jak: willa D’Anunnzia w Vittoriale, prywatna kolekcja sztuki środowiskowej Fattoria di Celle w renesansowym pałacu w Santomato di Pistoia nieopodal Florencji, czy zaprojektowane przez uznaną współczesną architekt Zahę Hadid Muzeum Narodowe Sztuki i Architektury XXI wieku w Rzymie „MAXXI”.

Cykl czterech wykładów organizowanych wspólnie przez Włoski Instytut Kultury oraz Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie adresowany jest zarówno do miłośników sztuki jak i specjalistów. Poprzez spotkania z wybitnymi ekspertami z Włoch pragniemy przybliżyć polskiej publiczności najnowsze włoskie osiągnięcia w zakresie wiedzy o sztuce i muzealnictwie.

Tajemnice Giotta

Prof. Giuliano Pisani z Padwy
28 lutego 2012
Od lat zajmuje się Kaplicą Scrovegnich w Padwie, dekorowanej słynnymi freskami Giotta. Autor opublikowanej w 2008 roku książki „I volti segreti di Giotto” („Tajemnicze oblicza Giotta”) w jedynym z najbardziej znanych dzieł kultury światowej poszukuje nowych wątków, przeprowadza niemal detektywistyczne dochodzenie, które prowadzi go do nowych, zaskakujących spostrzeżeń, odmiennych od klasycznych, stereotypowych interpretacji. Pod jego spojrzeniem kształty i kolory układają się w nowe, zaskakujące wzory i ukazują postacie dotąd tam niewidziane. W miejscu domniemanych symboli ewangelistów pojawiają się zwierzęta i postaci mitologiczne.

Il Vittoriale degli Italiani

Prof. Giordano Bruno Guerri z Vittoriale
20 marca 2012
Il Vittoriale degli Italiani to zrealizowany przez poetę Gabriele D’Annunzio i architekta Giancarlo Maroni w latach 1921-1938 monumentalny kompleks architektoniczny, ofiarowany w 1923 roku „narodowi włoskiemu”. Składają się nań przestronne ogrody z licznymi tarasami, sztucznymi strumykami, oranżeriami i monumentalnymi budowlami, tj. Fontanna Delfina, łódź Puglia, czy Mauzoleum Bohaterów. Wśród tych ostatnich wyróżnia się willa Thode, której wnętrza pokryte sugestywnymi dekoracjami kryją liczne związane z D’Annunziem pamiątki oraz unikatową, licząca 33 tys. tomów bibliotekę.

MAXXI: fabryka kultury

Pio Baldi z Rzymu
27 marca 2012
Rzymskie MAXXI (Museo Nazionale delle Arti del XXI Secolo) zaprojektowane przez Zahę Hadid i otwarte w roku 2010, prezentuje najważniejsze zjawiska z zakresu architektury i sztuki najnowszej. MAXXI Architettura to zarazem muzeum historyczne i muzeum współczesne, a więc takie, w którym spotykają się przeszłość i teraźniejszość. Ekspozycje MAXXI Architettura zawierają wszystko, co dokumentuje cały proces powstawania dzieła architektonicznego. Zorientowane na twórczość współczesną MAXXI Arte jest tłumaczem i rzecznikiem jej różnych przejawów, zwraca się w stronę promocji sztuki młodej, ze świadomością że nowoczesność przybiera różne formy, których początków szukać można w poprzednich wiekach. MAXXI to muzeum o architekturze odległej od schematów, punkt wyjścia dla nowej, zrywającej z przeszłością praktyki muzealniczej. Poza swoją działalnością wystawienniczą oferuje multidyscyplinarny zakres imprez kulturalnych, to jednocześnie muzeum, archiwum, biblioteka i mediateka, a przede wszystkim przestrzeń, która chce przyjąć, zachęcić i zbliżyć ludzi.

Sztuka środowiskowa jako ochrona przyrody i jako powrót do historycznej relacji między Artystą a Zleceniodawcą

Giuliano Gori z Santomato di Pistoia pod Florencją
19 kwietnia 2012
Twórca i właściciel kolekcji przeprowadził się do Fattoria di Celle w Santomato di Pistoia w roku 1970 z zamiarem połączenia ze sobą środowiska naturalnego i sztuki. W roku 1982 zainaugurował tu pierwszą na świecie prywatną kolekcję sztuki środowiskowej, która dziś liczy ponad siedemdziesiąt dzieł stworzonych przez uznanych, światowych artystów. Jej specyfika oraz lokalizacja na terenie renesansowego kompleksu pałacowo-parkowego stanowią o niezwykłym charakterze tego przedsięwzięcia.

Wszystkie wykłady rozpoczynają się o godz. 18.00 i będą tłumaczone symultanicznie z języka włoskiego.

Źródło: Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.