szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Teresa Panasiuk / Stefan Gierowski – Horyzont

Camille Pissarro leci do Australii za 4,5 mln dolarów

25.08.2014

Aukcje, Świat: aukcje, Świat: wydarzenia

Obraz namalowany przez wielkiego francusko-duńskiego malarza Camille’a Pissarra poleci z Nowego Jorku do Art Gallery of South Australia i zostanie tam najprawdopodobniej na stałe.

Prairie a Eragny z 1886 roku Pissara, po wypełnianiu skomplikowanych prawnych formalności, będzie mógł opuścić terytorium Stanów Zjednoczonych i na stałe włączyć się do kolekcji jednej z najważniejszych galerii sztuki współczesnej na południu Australii. Został on zakupiony podczas nowojorskiej aukcji impresjonizmu i sztuki współczesnej na początku 2014 roku za kwotę 4,5 mln dolarów. Nie było to jednak takie proste, dyrektorowi australijskiego muzeum Nickowi Mitzevichowi odnalezienie tego konkretnego obrazu oraz zakupienie go na aukcji zajęło aż trzy lata. Sam przyznaje, że warto było podjąć trud i czekać aż tak długo. Według Mitzevicha Prairie a Eragny to genialny i modelowy przykład szczytowych osiągnięć XIX-wiecznego impresjonizmu. Określa on obraz, na którym w sposób wyraźny widać unikalne operowanie światłem i barwą, brakującym elementem układanki w historii rozwoju tego kierunku malarskiego. Co więcej, właśnie styl charakterystyczny dla Camille’a Pissarra miał znaczący wpływ na rozwój impresjonizmu wśród australijskich malarzy tego okresu.

Co ciekawe, Pissarro inspirował wielu młodych twórców, nad którymi sprawował pieczę i udzielał cennych wskazówek – nie tylko tych mieszkających na antypodach. Wśród uczniów zasiadali najwybitniejsi europejczycy – słynny Paul Cézanne i wielki Paul Gauguin. Ten pierwszy pod wpływem mistrza zrezygnował z ciemnych i przytłaczających kolorów, pozwolił sobie na rozjaśnienie swoich obrazów, a tym samym nadanie im pewnej lekkości, natomiast na tego drugiego Pissarro wywarł być może największy wpływ w całej historii twórczości. Krajobrazy Gauguina uzyskały bardziej naturalne kolory, które raczej skłaniały się ku impresjonizmowi tradycyjnemu.

Najprawdopodobniej dla Australijczyków ta konkretna praca Pissarra ma szczególną wartość sentymentalną. Bez problemu dyrektor Art Gallery of South Australia zebrał fundusze od 285 osób prywatnych oraz biznesmenów, którzy gotowi są wspierać kulturę. Nick Mitzevich przyznaje, że właśnie solidarność i świadomość kulturowa mieszkańców Adelaide powoduje, że muzeum może się rozwijać i umożliwiać dostęp do sztuki na najwyższym, światowym poziomie. Już w tę sobotę obraz powinien zostać włączony do stałej kolekcji.

Fot. (góra/top) Camille Pissaro, Prairie a Eragny, 1886, źródło: Art Gallery of South Australia

Karolina Przybylińska

Portal Rynek i Sztuki

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.