Camille Pissarro leci do Australii za 4,5 mln dolarów
25.08.2014
Aukcje, Świat: aukcje, Świat: wydarzenia
Obraz namalowany przez wielkiego francusko-duńskiego malarza Camille’a Pissarra poleci z Nowego Jorku do Art Gallery of South Australia i zostanie tam najprawdopodobniej na stałe.
Prairie a Eragny z 1886 roku Pissara, po wypełnianiu skomplikowanych prawnych formalności, będzie mógł opuścić terytorium Stanów Zjednoczonych i na stałe włączyć się do kolekcji jednej z najważniejszych galerii sztuki współczesnej na południu Australii. Został on zakupiony podczas nowojorskiej aukcji impresjonizmu i sztuki współczesnej na początku 2014 roku za kwotę 4,5 mln dolarów. Nie było to jednak takie proste, dyrektorowi australijskiego muzeum Nickowi Mitzevichowi odnalezienie tego konkretnego obrazu oraz zakupienie go na aukcji zajęło aż trzy lata. Sam przyznaje, że warto było podjąć trud i czekać aż tak długo. Według Mitzevicha Prairie a Eragny to genialny i modelowy przykład szczytowych osiągnięć XIX-wiecznego impresjonizmu. Określa on obraz, na którym w sposób wyraźny widać unikalne operowanie światłem i barwą, brakującym elementem układanki w historii rozwoju tego kierunku malarskiego. Co więcej, właśnie styl charakterystyczny dla Camille’a Pissarra miał znaczący wpływ na rozwój impresjonizmu wśród australijskich malarzy tego okresu.
Co ciekawe, Pissarro inspirował wielu młodych twórców, nad którymi sprawował pieczę i udzielał cennych wskazówek – nie tylko tych mieszkających na antypodach. Wśród uczniów zasiadali najwybitniejsi europejczycy – słynny Paul Cézanne i wielki Paul Gauguin. Ten pierwszy pod wpływem mistrza zrezygnował z ciemnych i przytłaczających kolorów, pozwolił sobie na rozjaśnienie swoich obrazów, a tym samym nadanie im pewnej lekkości, natomiast na tego drugiego Pissarro wywarł być może największy wpływ w całej historii twórczości. Krajobrazy Gauguina uzyskały bardziej naturalne kolory, które raczej skłaniały się ku impresjonizmowi tradycyjnemu.
Najprawdopodobniej dla Australijczyków ta konkretna praca Pissarra ma szczególną wartość sentymentalną. Bez problemu dyrektor Art Gallery of South Australia zebrał fundusze od 285 osób prywatnych oraz biznesmenów, którzy gotowi są wspierać kulturę. Nick Mitzevich przyznaje, że właśnie solidarność i świadomość kulturowa mieszkańców Adelaide powoduje, że muzeum może się rozwijać i umożliwiać dostęp do sztuki na najwyższym, światowym poziomie. Już w tę sobotę obraz powinien zostać włączony do stałej kolekcji.
Fot. (góra/top) Camille Pissaro, Prairie a Eragny, 1886, źródło: Art Gallery of South Australia
Karolina Przybylińska
Portal Rynek i Sztuki