
Z początkiem lutego, rzeźba autorstwa Augusta Rodin’a „Iris. Messenger of the Gods” trafi pod młotek w londyńskim Sotheby’s. Eksperci szacują, że rzeźba należąca niegdyś do Sylwestra Stalone może osiągnąć cenę między 6 a 8 milionów funtów.
Pierwotnie, w 1891 roku, rzeźba roku miała stanowić część projektu pomnika Victora Hugo w Paryżu. Rodin zamierzał umieścić skrzydlatą Iris nad siedzącą postacią Hugo, jednak autor zmienił swój koncept, przerabiając rzeźbę na jedyną w swoim rodzaju – pozbywając Iris skrzydeł, głowy i ramion. Bezgłowa postać unosi nogę i celowo skupia oczy widza na jej narządach płciowych.
Dzieło ma wielu miłośników. Najwcześniejsza recenzja dzieła pochodzi od Arthura Symons’a (1865 – 1945) , brytyjskiego poety i krytyka, który napisał:
Cała siła drżenia jej mięśni w wysiłku ciała, cały splendor jej płci, odsłonięty, kołatanie serca w powietrzu, posłaniec jej bogów, przynoszący boskie wiadomości, zatrzymuje w locie ucieleśnioną inspirację.
Helena Newman, wicedyrektor działu impresjonizmu i sztuki współczesnej Sotheby’s mówi, iż traktowanie ludzkiej formy, ciała i mięśni przez Rodina, „było niezwykle współczesne, zuchwałe i potężne” jak na jego czasy.
Auguste Rodin to francuski rzeźbiarz łączący elementy symbolizmu i impresjonizmu, będący prekursorem nowoczesnego rzeźbiarstwa. Na początku podróży ze sztuką próbował malarstwa. Z biegiem lat jednak znalazł swoją drogę w rzeźbiarstwie. Jedna z pierwszych prac Rodina, „Wiek brązu” była tak realistyczna, że artysta został posądzony o wykonanie odlewu na podstawie innej pracy.
Artystę przyjęło się nazywać przedstawicielem impresjonizmu w rzeźbie ze względu na szkicowość, marszczenia i pofałdowania jego dzieł, przez które struktura powierzchni zdawała się wibrować poprzez padające światło i cień. Działania artysty jednak wykraczają poza impresjonizm ze względu na literackie i mityczne treści swoich przedstawień. Dzięki temu był swoistym kontynuatorem francuskiego romantyzmu, który przekształcił tradycję w nowoczesną formę.
Jego nowatorskie podejście do rzeźby doceniają współcześni kolekcjonerzy. Najlepszym przykładem jest aukcja z 2007 roku kiedy jedną z rzeźb sprzedano za rekordową kwotę 4.6 mln funtów (chociaż początkową cenę szacowano na 400 000-600 000 tys.funtów).
Rzeźba zachwycała wielu kolekcjonerów, była także w posiadaniu aktora, Sylwestra Stalone. Właścicielem późniejszej kopii był sam Lucian Freud, którego jedno z dzieł, „Pregnant girl” również zostanie wystawione w lutowej aukcji Sotheby’s.
29 stycznia, w londyńskiej siedzibie Sotheby’s będzie można za darmo zobaczyć oba dzieła.
Katarzyna Bagińska
Fotografia (góra): Auguste Rodin, „Messenger of the Gods”, 1891-91. Źródło: Sotheby’s.