szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Czy komputer zastąpi wyobraźnię artysty?

23.11.2012

Ciekawostki

Co ma wspólnego komputer ze sztuką abstrakcyjną? Można powiedzieć, że jest to pytanie dziwne, a odpowiedź jest jednoznaczna – nic. Okazuje się jednak, że ma, i to dość wiele.

Portal NewScientis podał do informacji publicznej rewolucyjną wiadomość o tym, że komputer nauczył się czytać podstawowe emocje w dziełach sztuki, głównie abstrakcyjnej. Jak podaje portal – owe emocje to: ekscytacja, rozpacz, radość oraz oczywiście złość.

Kierowany przez Nicu Sebe zespół w ramach badań eksperymentalnych prowadzonych na  L’Universita degli Studi di Trento we Włoszech, poddał komputerowej analizie blisko 500 obrazów abstrakcyjnych z kolekcji Museum of Modern and Contemporary Art of Trento and Roverto. System komputerowy miał zbadać wszelkie relacje jakie zachodzą między wszystkimi elementami dzieła, w tych szczególnie koncentrując się na barwie i kształcie. Uzyskane w ten sposób dane skonfrontowane zostały z odczuciami  stu indywidualnych odbiorców. Doświadczenie to potwierdziło, iż komputer nauczył się czytać zawarte w dziele sztuki emocje i tym samym przewidywać reakcje widzów  na nie.  Niemożliwe? Być może, dlatego też doświadczenie powtórzono. Komputer do analizy dostał kolejny zestaw obrazów. Za zadanie miał przewidzieć reakcje poddanych temu samemu doświadczeniu odbiorców. I wynik był zaskakujący – komputer miał rację w 80%. Rewolucyjne odkrycie technologiczne  oraz jego wyniki zostały zaprezentowane pod koniec października na konferencji ACM Multimedia w japońskim Nara.

Warto tutaj zaznaczyć, że inspiracją do tego typu eksperymentu była teoria barwna ojca sztuki abstrakcyjnej. Wassily Kandinsky bowiem przypisał kolorom odpowiednie cechy, które współdziałając na siebie i na odbiorcę wywołują określone emocje. I tak w przypadku naszego doświadczenia, barwa czarna i ostre, kanciaste kształty będą wpływały na odbiór emocji negatywnych, takich jak: smutek, złość, melancholia, podczas gdy jasne, soczyste barwy i opływowe kształty wywoływały będą u nas emocje pozytywne.

Nie od dzisiaj wiadomo, że ludzie na sztukę abstrakcyjną reagują bardzo żywo – tak gorliwie ją kochając, jak i atakując za brak sensu. Ale zawsze są to reakcje naturalne. W obliczu nowego wynalazku nasuwa się więc pytanie – czy przyjdzie czas, kiedy za artystę dzieło kreowała będzie maszyna, uwzględniając oczywiście wszystkie parametry odpowiedzialne za zmysł postrzegania, dzięki którym praca ta będzie się podobała i podświadomie wywoływała pozytywne skojarzenia?

Może tak się stać, gdyż już na wspomnianej wyżej konferencji bardzo szeroko omawiane były zagadnienia związane z przewidywaniem emocji przez komputery, a także padały wstępne zapowiedzi stworzenia unowocześnionej maszyny, która pewnie już niebawem znajdzie się na rynku. Wydaje mi się to jednak trochę niebezpieczne. Co stanie się z geniuszem wyobraźni artysty, za którego będzie myślała maszyna? Czy dobre dzieło sztuki będzie stanowiło emocjonalną wypadkową ze zdjęć znalezionych przez komputer w sieci? Jaki będzie tego finał? Czas pokaże.

Źródło: newscientist.com
Opr. Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka
Portal Rynek i Sztuka 

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.