szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

Walka o brytyjskie dziedzictwo artystyczne

17.03.2014

Kolekcje, Świat: wydarzenia

Dzieła sztuki należące do zbiorów brytyjskich muzeów masowo opuszczają kraj. Badania wykazały, iż za sprawą międzynarodowych transakcji brytyjskie dziedzictwo artystyczne pomniejszyło się o dzieła wartości ponad 100 mln funtów.

Przyczyną tak dużych strat są ograniczenia kosztów utrzymania dzieł sztuki, narzucone przez Wielką Brytanie. Na przełomie 2012 i 2013 roku kraj opuściły dzieła takich artystów, jak Pablo Picasso, czy Rafael Santi. Pomimo prób zatrzymania dzieł środki materialne okazały się niewystarczające.

Co roku wiele antyków, obrazów i rzeźb zostaje przekazanych w ręce zagranicznych inwestorów. Jedynym narzędziem Komisji Rewizyjnej – powołanej do trzymania pieczy nad eksponatami – jest tymczasowy zakaz eksportu pod pretekstem wysokiego znaczenia dla kultury Wielkiej Brytanii. Jednakże podtrzymanie decyzji uwarunkowane jest hojnością filantropów, rządu i prywatnych instytucji.

Do kwietna 2013 roku złożono ponad 12 000 aplikacji o uniemożliwienie sprzedaży. Większość dotyczyła dzieł, które po uprzedniej ekspertyzie uznano za stratę dla narodu. Sytuacja taka miała miejsce również w przypadku wielu dzieł, które bezpośrednio nie wiązały się z tradycją i  kulturą Wielkiej Brytanii.

Zdaniem ekspertów rozwiązanie powinny przynieść zaostrzenia podatkowe, które zniechęcą inwestorów do nabywania arcydzieł. Wielu przedstawicieli instytucji artystycznych ma nadzieję, że w obronie zbiorów wystąpią również niezależni przedsiębiorcy oraz organizacje. Bez pomocy osób trzecich instytucje nie są w stanie zablokować eksportu. 

Przykładowe obiekty utracone na rzecz zagranicznych inwestorów:

Obraz Pabla Picasso, Child with a Dove”, wartość: 50 mln funtów

"Child Holding a Dove", Źródło: Christie's

„Child Holding a Dove”, Źródło: Christie’s

Wymienione dzieło Picassa jest jednym z najbardziej popularnych obrazów tego artysty, w Wielkiej Brytanii przebywało od 1924 roku. Zostało namalowane przez autora w wieku 20 lat w Paryżu. Dzieło początkowo należało do Paula Rosenberga, który sprzedał je brytyjskiemu przedsiębiorcy Samuelowi Courtauldowi.

Srebrny dzbanek autorstwa Christiana van Vianena wartość: 7.5 mln funtów

Srebrny dzbanek autorstwa Christiana van Vianena; źródło: materiały prasowe British Art Council

Srebrny dzbanek autorstwa Christiana van Vianena; źródło: materiały prasowe British Art Council

Obiekt przedstawiający kunszt van Vianena – mistrza złotnictwa z XVII wieku.

Szkic Raphaela, „Head of a Young Apostle, wartość: 29,7 mln funtów

Raffaello Sanzio, Axiliary cartoon for the Head of a Young Apostle, Źródło; Sotheby's

Raffaello Sanzio, Axiliary cartoon for the Head of a Young Apostle, Źródło; Sotheby’s

Dzieło było najcenniejszym obiektem włoskiego Renesansu będący częścią brytyjskiej prywatnej kolekcji. W kraju pozostawało przez ponad 300 lat, lecz rzadko było wystawiane do odbioru publicznego.

Trzymasztowiec Kathleen & May wartość: 2 mln funtów

Trzymasztowiec Kathleen & May; źródło: bbc.com

Trzymasztowiec Kathleen & May; źródło: bbc.com

Żaglowiec jest unikalnym statkiem, produkcja obejmowała jedynie 60 takich obiektów. Według Komisji Sztuki mógł opuścić granice Wielkiej Brytanii na zawsze.

Katarzyna Grzemska

fot. góra: Picasso, „Child with a dove”, źródło: Christie’s

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rabort Rynek i Sztuka

Raport Rynek Sztuki 2016

Szósta edycja Raportu Rynek Sztuki, przygotowana przez redakcję największego serwisu dla kolekcjonerów i inwestorów – Rynekisztuka.pl

Zobacz więcej Pobierz (pdf)
MENU: