„Życzyć wiatru w plecy”, „odwracać się plecami”, „mieć silne plecy”, „wbić komuś nóż w plecy” – to tylko kilka przykładów frazeologii potwierdzającej symboliczny charakter tej części ciała. Oto jak plecy utrwalone zostały przez artystów na przestrzeni dziejów.
Kitagawa Utamaro – Lovers in an Upstairs Room (1788)
Jedno z najbardziej znanych dzieł sztuki stworzonych w nurcie japońskiej erotyki zwanej Shunga. Widzimy na nim plecy kobiety odzianej w kimono w towarzystwie kochanka. Utamaro przedstawił intymną sytuację dwojga, jednocześnie kładąc nacisk na tajemniczość kobiety.
Man Ray – Le Violon d’Ingres (1924)
Ta surrealistyczna fotografia jest jednocześnie klasykiem w swoim gatunku i żartem na temat malarstwa Jean-Auguste-Dominique Ingres, na którego dziełach zawsze znajdowały się kobiety o kształtach zbliżonych do proporcji skrzypiec. Do zdjęcia pozowała Kiki of Montmartre – nago.
Michał Anioł – Male Nude Seen from Behind (ok. 1504)
Prowokujące studium męskich pleców w wykonaniu Michała Anioła. Dzieło ukazuje respekt malarza dla siły fizycznej manifestującej się w postaci pleców o wyrazistej muskulaturze.
Degas – After the Bath, Woman Drying Herself (1890-1895)
Wydawać by się mogło, że Degas podglądał bohaterkę tego obrazu i w ukryciu szkicował kształt jej ciała. W rzeczywistości wzorował się na dziele Michała Anioła, jedynie potęgując zachwyt nad pięknymi plecami.
David Hockney – Peter Getting Out of Nick’s Pool (1966)
Jeden z najbardziej wyzwolonych i radosnych obrazów Hockneya, ukazujący Petera Schlesingera wychodzącego z basenu.
Courbet – The Spring (1868)
W czasach, kiedy Courbet stworzył to dzieło, zwykło się malować kobiety o łagodnych proporcjach ciała. Autor zerwał z tą tendencją, przedstawiając kobietę w sposób zbliżony do rzeczywistości, podkreślając w ten sposób, że maluje prawdziwego człowieka, a nie wyimaginowaną nimfę.
Giulio Campagnola – Woman Reclining in a Landscape (1508-1509)
To renesansowe dzieło zostało stworzone przy pomocy techniki zwanej nakrapianiem, która pomogła artyście uwypuklić miękkość skóry i trawy. Nakrapianie było zapowiedzią pointylizmu.
Thomas Eakins – Thomas Eakins and J. Laurie Wallace at the shore (ok. 1883)
Amerykański artysta Thomas Eakins malował obrazy w nurcie realizmu, a także fotografował nagość. Powyższy akt przedstawia samego artystę w towarzystwie modela.
Salvador Dali – Figure at a Window (1925)
Obraz został stworzony podczas pobytu artysty w domu w Hiszpanii, jeszcze przed zetknięciem się z paryskimi nurtami w sztuce. Artysta wydaje się być bezstronnym obserwatorem, a jego dzieło figuratywnym. Niewątpliwie stoi jednak za tym zmysłowy dreszcz, poczucie, że widz w swoim umyśle rozbiera modelkę.
Canova – Sleeping Nymph (ok. 1820-1824)
Canova stworzył swoją „nimfę” w sposób pozwalający odbiorcom na przyjrzenie się jej plecom.
Karolina Wrześniewska
Fot. (góra) David Hockney, „Peter Getting out of Nick’s Pool”, Walker Art Gallery
Portal Rynek i Sztuka