Artyści poszukujący nowych rozwiązań i pomysłów na swoją sztukę sięgają po coraz bardziej wymyślne materiały i tworzywa. Nowe technologie jak obróbka cyfrowa, kolaże czy grafika wykonywana przy pomocy dostępnych aplikacji komputerowych zdają się być już przestarzałą formą przy najnowszym sposobie twórczej kreacji – wykorzystywaniu drukarek 3D do celów artystycznych.
W jaki sposób druk trójwymiarowy zmieni świat sztuki? Jest to bardzo ważne pytanie, które do rozważenia postawili sobie pracownicy IFAR (International Foundation for Art Research). 22 lipca podczas specjalnie zorganizowanego seminarium kuratorzy, krytycy, artyści, prawnicy i dyrektorzy placówek kulturalnych postarają się omówić wpływ nowych technologii, a przede wszystkim druku 3D na współczesną sztukę.
Druk 3D daje niemal nieograniczone możliwości. Pozwala w prosty i wygodny sposób tworzyć dowolnego kształtu i rodzaju rzeźby bez konieczności wielomiesięcznej pracy w tworzywie. Ponadto, powstają już internetowe sklepy, gdzie klient może zamówić sobie dowolny produkt będący pseudo dziełem sztuki w coraz bardziej przystępnych cenach. Rzeźba ukochanego psa? Chińska waza? Twór z wyobraźni? – nie stanowi to już większych przeszkód.
Do korzystania z techniki 3D przyznają się i autorytety. Smithsonian Institution w Waszyngtonie, DC, poinformowało, że oficjalne popiersie prezydenta Baracka Obamy zostało właśnie w ten sposób wykonane. W Europie podczas tegorocznych Art Basel zaprezentowano instalację Yuanmingyuan 3D Olivera Larica. Artysta za pomocą druku trójwymiarowego wyciął w marmurze kolumny i postumenty, a modelem, z którego korzystał były kolumny znajdujące się przez pałacem w Pekinie. Również w tym roku Ronald Labaco otworzył wystawę w całości poświęconą sztuce trójwymiarowej w Museum of Arts and Design w Nowym Jorku. I m.in. on będzie jednym z panelistów podczas konferencji IFAR.
Druk 3D i jego zastosowanie budzi wiele wątpliwości. Przede wszystkim prawnych. W jaki sposób naruszą one prawa kopii, w jaki sposób mogą naruszać prawa patentowe. Poza tym jak rozpoznać fałszerstwo? Druk cyfrowy umożliwia przecież tworzenie identycznych kopii po odpowiednim zaprogramowaniu maszyny. Zmiany w artystycznej formie wyrażania się pociągają za sobą konieczność wdrożenia narzędzi potrzebnych do ich analizy – mowa tu o przestrzeni wystawienniczej, edukacji i ramach prawnych chroniących dzieło, artystę i galerzystę wystawiającego taką pracę.
Karolina Przybylińska
Portal Rynek i Sztuka