szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
STALOWA

Luksemburska artystka Deborah de Robertis aresztowana w Muzeum Orsay

18.01.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

Znana z prowokacyjnych happeningów Deborah de Robertis została aresztowana za wykonany bez zgody Muzeum Orsay nagi performance przed obrazem Maneta. Nie jest to pierwszy konflikt z francuskim prawem tej pochodzącej z Luksemburgu artystki.

W niedzielę, w słynnym paryskim Muzeum Orsay poświęconym sztuce przełomu XIX i XX wieku, podczas wystawy czasowej „Splendour and Misery: Images of Prostitution 1850-1910”, doszło do aresztowania młodej artystki. Pochodząca z Luksemburgu Deborah de Robertis rozebrała się przed płótnem Edouarda Maneta „Olimpia” i przybrawszy pozę znaną z obrazu, rejestrowała reakcję odwiedzających kieszonkowym aparatem fotograficznym.

Skandal jaki wybuchł w sali muzealnej po tym, gdy na prośbę ochrony Robertis odmówiła ubrania się, doprowadził do wezwania policji i w konsekwencji do aresztowania artystki.

Gustave Courbet, L'Origine du monde, 1866

Gustave Courbet, L’Origine du monde, 1866

Prawnik aresztowanej podczas wypowiedzi udzielonej francuskiej prasie, podkreślał, iż wykonany przez Robertis prowokacyjny gest obnażenia się w miejscu publicznym, był rodzajem artystycznego performancu, mającego na celu ukazanie powszechnej hipokryzji widzów i świata sztuki. Artystka w swojej praktyce twórczej niejednokrotnie odnosiła się do wątków genderowych, patriarchalnych i feministycznych, usiłując wskazać na obyczajową obłudę, zezwalającą na podziwianie piękna kobiecego aktu chociażby na obrazach impresjonistów oraz sprzeciwiających się żywej ekspozycji nagiego ciała, nazywając ją nieprzyzwoitą.

Działalność artystki wyraźnie celuje także w kulturę francuską, szczycącą się otwartością i liberalizmem, w której, jak próbuje udowodnić Robertis, brakuje miejsca na bardziej radykalne głosy twórczyń feministycznych.

Co ciekawe, niedzielny, nagi performance wykonany przez artystkę nie był pierwszym, jaki wykonała w publicznej instytucji. Dużym echem we francuskich mediach odbiła się jej artystyczna akcja wykonana również w Muzeum Orsay przed obrazem Gustave Courbeta „Pochodzenie świata” (1866), podczas której również pozowała nago ukazując – tak jak w obrazie – własne części intymne.

Warto wspomnieć, że zarówno obraz Maneta, jak i słynny „L’Origine du monde” Courbeta były już obiektem gorących sporów i publicznego sprzeciwu w momencie, gdy zostały wystawiony po raz pierwszy, odpowiednio w 1865 r. oraz latach 90. XX w. Oba płótna przez lata uznawane były za „odpychające i nieprzyzwoite”.

m.m

Ilustracja (góra): Edouard Manet, Olimpa, 1863 r.

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rabort Rynek i Sztuka

Raport Rynek Sztuki 2016

Szósta edycja Raportu Rynek Sztuki, przygotowana przez redakcję największego serwisu dla kolekcjonerów i inwestorów – Rynekisztuka.pl

Zobacz więcej Pobierz (pdf)
MENU: