Od 21 października bieżącego roku w Tate Liverpool ma miejsce retrospektywa jednego z najważniejszych reprezentantów polskiej neoawangardy, Edwarda Krasińskiego. Ekspozycja obejmuje zarówno wczesne rzeźby i instalacje z lat 60, jak i prace tworzone w początkach lat 2000. Wystawę będzie można oglądać do 5 marca 2017 roku.
Edward Krasiński, rzeźbiarz, malarz, autor form przestrzennych, instalacji i sytuacji artystycznych, był jednym z najważniejszych protagonistów neo-awangardy polskiej lat 60. I 70. XX wieku. Pierwsza w Wielkiej Brytanii retrospektywa jego sztuki pozwala wyeksponować eksperymentalne podejście, mające swoje źródła w inspiracjach przedwojenną awangardą, zwłaszcza polskim konstruktywizmem. Główny punkt wystawy w Tate Liverpool stanowią podwieszane rzeźby z lat 1964-65, a także seria powtórzonych „Interwencji” z 1970, 1980 i 1990 roku.
Ekspozycja uwypukla znaczenie w jego sztuce redukcji formy rzeźbiarskiej do słynnych działań z niebieską taśmą, którą wykorzystywał jako narządzie twórcze od 1969 roku, docierając nią wszędzie i oznaczając w ten sposób wszystkie napotkane po drodze przedmioty i ludzi.
W Tate Liverpool można zapoznać się również ze specyficzną metodą Krasińskiego łączenia rzeźby i fotografii. Często umieszczał on bowiem naturalnej wielkości autoportrety w swoich instalacjach przestrzennych.
W odniesieniu do działań z niebieską taśmą Krasińskiego, w Tate Liverpool odbywa się równolegle wystawa twórczości Ivesa Kleina, znanego z używania w swoich pracach wyłącznie jednego niebieskiego pigmentu – ultramaryny.
Wystawa dzieł Edwarda Krasińskiego w Tate Liverpool potrwa do 5 marca 2017 roku, natomiast od lipca do października 2017 roku prezentowana będzie w Stedelijk Museum w Amsterdamie.
Fot. (góra) Edward Krasiński, Atelier artysty, 1996
Katarzyna Zahorska
Rynekisztuka.pl