Od 16 marca w Pirelli HangarBicocca w Mediolanie trwa pierwsza we Włoszech retrospektywna wystawa Mirosława Bałki pt. „CROSSOVER/S”. Ekspozycja skupiająca 15 najważniejszych dzieł polskiego rzeźbiarza i autora instalacji, realizowanych począwszy od lat 90. XX wieku po dzień dzisiejszy, potrwa do 30 lipca.
Mirosław Bałka w 1985 roku ukończył studia na wydziale rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 80. wykonywał figuratywne realizacje, kojarzone z nurtem neoekspresjonizmu. Od lat 90. zaczął tworzyć natomiast minimalistyczne kompozycje rzeźbiarskie, z takich tworzyw, jak surowy kamień, drewno, popiół, sól, cement, stal, czy substancje organiczne. Motywem przewodnim instalacji Bałki jest ludzkie ciało, towarzyszące mu codzienne przedmioty, a także związana z nim pamięć. Dlatego też rzeźbiarz często podejmuje tematykę przemijania.
Wystawa „CROSSOVER/S” zorganizowana w mediolańskim Pirelli HangarBicocca prezentuje 15 dzieł pochodzących z różnych okresów twórczej działalności artysty. Znalazły się tutaj więc zarówno realizacje z lat 90., jak i najnowsze projekty Bałki, w tym „Holding the Horizon” z 2016 roku, wideo stworzone specjalnie na potrzeby włoskiej retrospektywy autora. Zgodnie ze słowami organizatorów, ten wyjątkowy dobór dzieł pozwala odbiorcom na przeżycie wciągającej podróży, pełnej fizycznych, symbolicznych i czasowych rozwidleń, gdzie nawet światło i ciemność nabierają kluczowego znaczenia i są świadome własnego funkcjonowania w przestrzeni.
Oprócz najnowszej realizacji „Holding the Horizon”, mediolańska publiczność ma okazję podziwiać w Pirelli HangarBicocca pracę „Cruzamento” (2007), skrzyżowanie dwóch korytarzy odnoszące się do figury krzyża i jego symbolicznej cielesności, dzieło „Yellow Nerve” (2012/2015), zadające pytanie o pamięć współczesnej Europy, czy też obiekt „Common Ground” (2013/2016), reinterpretujący pojęcie wspólnoty.
Retrospektywa Mirosława Bałki pt. „CROSSOVER/S”, trwająca od 16 marca w mediolańskim Pirelli HangarBicocca dostępna będzie dla publiczności do 30 lipca bieżącego roku.
fot. (góra) Mirosław Bałka, The Crossroad in A, 1993, źródło: Christie’s
Rynekisztuka.pl