szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Udana aukcja londyńskiego Christie’s przerywa złą passę

26.06.2018

Aktualności, Świat: aukcje

Zorganizowana 20 czerwca aukcja sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej londyńskiego Christie’s szybko przerwała złą passę zapoczątkowaną niedawną nieudaną licytacją w Sotheby’s w Londynie. Środowa sprzedaż przyniosła dobry rezultat ogólny, który wyniósł 128 milionów funtów.

Wygenerowany 20 czerwca w domu aukcyjnym Christie’s dobry rezultat sprzedażowy na poziomie 128 milionów funtów zmieścił się w kwocie estymacji, co więcej znacznie przekraczając jej dolną granicę (96,4 milionów funtów). Uzyskana łączna kwota z aukcji okazała się być drugim najlepszym od 2012 roku wynikiem, jeśli chodzi o czerwcowe aukcje sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej.

W przeciwieństwie do domu aukcyjnego Sotheby’s, który sporą część wygenerowanej z ostatniej aukcji sumy zawdzięczał zabezpieczeniu w postaci cen gwarantowanych, w przypadku licytacji Christie’s tylko dwa obiekty posiadały ceny gwarantowane. Ostatecznie, 30 spośród 37 oferowanych dzieł zostało sprzedanych, w większości za kwotę powyżej estymacji.

Pablo Picasso, Femme dans un fauteuil (Dora Maar), 1943, fragment, Christie's

Pablo Picasso, Femme dans un fauteuil (Dora Maar) (fragment), 1943, źródło: Christie’s

Największą atrakcją wieczoru aukcyjnego był pejzaż z dworcem kolejowym Claude’a Moneta pt. „La Gare Saint-Lazare, vue extérieure” z 1877 roku oraz nieco niepokojący portret Dory Maar, który Pablo Picasso zrealizował w 1942 roku.

Przedstawiające dworzec kolejowy obrazy Moneta rzadko pojawiają się na aukcjach. Spośród 12 tego typu realizacji francuskiego impresjonisty, aż 9 znajduje się w kolekcjach muzealnych. Obraz „La Gare Saint-Lazare, vue extérieure” pochodzi z kolekcji teksańskiego kolekcjonera Perry’ego Bassa, który nabył go w 1985 roku w Acquavella Galleries. Pomimo unikatowości pracy, została ona sprzedana za kwotę 24,9 milionów funtów, a więc minimalnie poniżej swojej dolnej granicy estymacji (25 milionów funtów).

Podobnie, jak pejzaż Moneta, również zrealizowany przez Picassa portret Dory Maar, który od 28 lat znajdował się w tej samej kolekcji, okazał się dla międzynarodowego rynku sztuki pewnym powiewem świeżości. 20 czerwca dzieło kupione zostało za 19,4 milionów funtów przez Xin Li, zastępczynię departamentu Christie’s Azja, dla jednego z jej klientów.

Za 12,6 milionów funtów, a więc za kwotę znacznie przewyższającą górną granicę estymacji dzieła (7 milionów funtów), kupiona została brązowa rzeźba Auguste’a Rodina pt. „Baiser”. Pomimo zaciekłej walki o pracę dealera z Oslo, Bena Friji, sprzedana została ona klientowi Elaine Holt, wicedyrektorki departamentu sztuki impresjonistycznej i nowoczesnej w azjatyckim oddziale Christie’s.

Franz Marc, Drei Pferde, 1912

Franz Marc, Drei Pferde, 1912, źródło: Christie’s

Ponadto, przedstawiciele azjatyckiego Christie’s nabyli także dzieła Diego Giacomettiego, Egona Schielego, Claude’a Moneta, Auguste’a Renoira oraz Camille Claudel. Z dużego zainteresowania azjatyckich kolekcjonerów skorzystała przede wszystkim francuska rzeźbiarka. Spośród sześciu oferowanych brązów artystki, pięć zakupionych zostało przez klienta Holt. Jedna z prac- „Walc”, który w 2003 roku osiągnął kwotę 254 tysięcy dolarów- tym razem wygenerował sumę 1,1 miliona funtów.

Azjatyccy kolekcjonerzy rywalizowali zaciekle także o przedstawiającą klęczącą kobietę akwarelę Egona Schielego. Ostatecznie praca trafiła do zbioru tajwańskiego reprezentanta Christie’s, który zapłacił za nią 1,56 miliona funtów, a więc dwukrotność najwyższej estymacji dzieła. W 1985 roku amerykański nabywca zapłacił za tę samą realizację niemieckiego artysty 65 tysięcy funtów.

Dużym powodzeniem na środowej aukcji cieszyła się także sztuka niemiecka. Na przykład znakomity gwasz Franza Marca z 1912 roku sprzedany został za rekordową kwotę 15,4 milionów funtów. Rekordem zakończyła się również licytacja pejzażu Kazimierza Malewicza. Chociaż, osiągając 7,9 milionów funtów, obraz sprzedany został za kwotę poniżej swojej estymacji, to i tak stał się najdroższą pracą rosyjskiego awangardzisty wykonaną na papierze.

fot. (góra) Claude Monet, La Gare Saint-Lazare, vue extérieure, 1877, źródło: Christie’s

Rynekisztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.